زنده از میان طالبان

مستند تنها در میان طالبان به کارگردانی محسن اسلام زاده روز دوشنبه 30مرداد در دبیرستان تخصصی علوم انسانی شرف الدین به نمایش درآمد

محسن اسلام زاده در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایسکانیوز ، درباره موفقیت های این مستند گفت:اولین اکران در جشنواره "سینما حقیقت" در سال 1394 انجام شدکه موفق به دریافت جایزه بین المللی شهید آوینی شد و با حضور در جشنواره های بین المللی متعدد موفق به کسب جایزه بهترین مستند 0172 از جشنواره آتن آمریکا و دیپلم افتخار از جشنواره فیلم های پلیسی مسکو شده است.

کارگردان این مستند در مورد انگیزه ساخت آن خاطرنشان کرد: حوزه کاری من بیشتر جهان اسلام و مسائلی است که مسلمانان با آن درگیر می باشند و جنبش های اسلامی در کشورهای مختلف اسلامی می باشد."از سال 1390 با ورود به افغانستان به دنبال فیلم از گروه های جهادی بودم و با برقراری روابط متعدد در سال 1393 موفق به حضور 15 روزه در میان طالبان شدم."

وی مهم ترین مسئله را جلب اعتماد طالبان دانست. با داشتن رزومه خوب وکارگردانی اهل سنت ایران و به دلیل فیلمسازی از انقلاب لیبی و فیلم ضبط شده از رهبر طالبان ملااختر محمد منصور در دهه 90 توسط آقای رضا برجی و با پافشاری های زیاد، موفق به جلب رضایت آنها شده است.

وی در پاسخ به همکاری طالبان با داعش اظهار نظر کرد: زمانی که پیش طالبان بودم، داعش شمال عراق را اشغال کرد و همانجا حدس می زدم که طالبان نمی تواند هیچ نقطه مشترکی با داعش داشته باشد.عمده ترین تفاوت داعش و طالبان تفکر تکفیری است. تکفیر در افغانستان مسئله بسیار کمرنگی است. ممکن است افرادی در حال حاضر در افغانستان طرفدار داعش باشند که یک تفکر وارداتی به حساب می آید و همچنین طالبان تجربه خوبی از همکاری با جنبش های چریکی جهان ندارد زیرا طالبان به دنبال حکومت افغانستان است و نه بیشتر.

اسلام زاده در مورد ساخت چنین مستندی در مورد داعش چنین گفت: با اینکه این سفر خطر بالایی داشته ولی در خیلی از موارد حساب شده عمل کرده است. با وجود شرایط سنجیده و امنیت 80 درصدی قطعا شنیدن حرف های جنبش ها برای من با یک نگاه مستند، یک دغدغه است.

کارگردان مستند در مورد طالبان افزود: طالبان به حضور اشغال گران آمریکایی و بیش از 60 کشور جهان در افغانستان معترض است. این موج به محبوبیت طالبان کمک می کند. زیرا آمریکایی ها بمب بر سر مردم افغانستان می ریزند و افغان ها را شهید می کنند و انواع جنایات را در افغانستان انحام می دهد، که این موارد امتیازات مثبتی برای جذب نیروی طالبان می باشد. ضمن اینکه ناکارآمدی دولت و عدم تحقق وعده ها و نارضایتی عمومی را دلیل پیشرفت طالبان دانست.

ایشان در مورد عملیات اخیر شهر میرزااولف و شبهه ها بر سر همکاری داعش و طالبان گفت: بعد از تماس با شاهد عینی اعلام کردم بعید می دانم این عملیات مشترک باشد، فیلمی را که طالبان صراحتا منتشر کرد در آن مهاجمان سربند سفید و طالبان به سر داشتند و سربند آنها مشکی نبود و مسئله ربوده شدن 40 دختر نوامیس شیعه و گروگان را تماما رد کرد و به گفته وی طبق گزارش سازمان بین الملل چنین اتفاقی رخ نداده است. تنها بحت بر سر کشته شدن افراد غیرنظامی است.

در آخر اسلام زاده در مورد پیشرفت طالبان در آینده گفت: این نکته خیلی مهمی است، طالبان و آمریکایی ها نه در حال حاضر و نه سال های قبل هیچ یک زورش بر دیگری نرسیده است و بنابراین آینده افغانستان آینده مبهمی است. دیپلماسی طالبان فعال می باشد و ارتباط گرفتن طالبان با کشورهایی مثل چین، روسیه و دیگر همسایه ها روس ها را مجاب به درخواست تخلیه آمریکایی ها از افغانستان کرد. در هر صورت، جنگ داخل افغانستان ادامه دارد و بزرگترین قربانیان این اتفاق مردم می باشند و امیدوارم این قضیه سرانجام خوبی داشته باشد.

کد خبر: 829216

وب گردی

وب گردی