کواکبیان:  اصلاحات ما جدای اصلاحات غربی است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاحات ما جدای اصلاحات غربی است؛ ضرورت باشد باید چارچوب‌ها را به هم ریخت ضرورت نباشد باید نابسمانی‌ها درون همان چارچوب اصلاح کرد.

به گزارش ایسکانیوز، مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست سراسری اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل که در دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی در حال برگزاری است، گفت:‌ اگر تشکل‌های دانشجویی سیاسی در دانشگاه نباشند، دانشگاه می‌میرد و از لحاظ سیاسی باید فعالیت‌های سیاسی دانشجویی زنده باشد. بنده طرفدار تشکل‌های دانشجویی هستم و خیلی هم معتقد نیستم که این تشکل‌ها از نظر سیاسی چه گرایشی دارند.

وی در ادامه با شعار نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، ادامه داد: این که ما باید در حکومت نوگرایی داشته باشیم و به حاکمیت پایبندی داشته باشیم، شعار صد درصد درستی است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: یکی از قواعد فکری امام(ره) اصل تحول در اجتهاد است و اجتهاد از نظر امام در حال تحول است. مثالهای زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد امام اعتقاد دارشت با توجه به تغییر شرایط، موضوعات هم عوض می‌شود و چون موضوع عوض می‌شود حکم آن هم تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: مثلا در رابطه با شطرنج می‌گفتند نگاه کردن به آن حرام است ولی امام فرمودند اگر بحث برد و باخت در آن مطرح نباشد و وسیله‌ای برای ورزش فکر باشد حرام نیست. در رابطه با موسیقی هم چنین بحثی را داشتیم.

کواکبیان یادآور شد: نوگرایی در حکومت یک چیز طبیعی است، من نمی‌دانم کسانی که به فکر حفظ وضع موجود در حکومت هستند چگونه در این جهان با این شرایط که نماینده مجلس گلابی هم بخورد عالم می‌فهمد، می‌خواهد همه چیز را بسته نگه دارند.

وی در ادامه با اشاره به چرایی تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: این مجمع شکل گرفت تا برخی مواقع به خاطر مصلحت نظام تصمیم گرفته شود.

کواکبیان ادامه داد: برخی ها در معنای ولایت فقیه دچار اشتباه شده‌اند و حرفهای عجیبی می‌زنند. معنایی که امام(ره) برای ولایت فقیه دارد تقدم احکام حکومتی حاکم بر احکام اولیه، فرعیه، شرعیه، اسلامیه است، یعنی شما با حکم حکومتی حکم شرع را کنار بزنی، و آیا این جز نوگرایی در حکومت است؟

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اگر می‌شود یک نفر در نظام جمهوری اسلامی باشد و علیه این معنای دولت که مفهوم عام آن است شورش کند، هیچ جای دنیا هم چنین چیزی پذیرفته نیست.

وی اظهار داشت: بحثی هم که ما در مبحث اصلاحات داریم هم همین است، برخی بد برداشت می‌کنند. اصلاحات یعنی عبور نابسمان، به سامان شود. حالا هر کسی در هر حزبی باشد و چنین هدفی داشته باشد اصلاح طلب است.

کواکبیان اضافه کرد: اصلاح طلب نمی‌تواند پایبند اصول نباشد همانگونه که اصولگرای واقعی نمی‌تواند پایبند اصلاح نباشد و نوگرایی در بحث حکومت یک اصول است.

وی گفت: کسی می‌تواند بگوید در اصولگرایی اصلاح طلبی نیست؟ البته بحث‌هایی مطرح شد به اسم نواصولگرایی و اصولگرایی نوین که برای سرگرمی خوب است. از آن طرف هم مگر می‌شود در اصلاح طلبی اصول نباشد، حتما اصولی وجود دارد.

این نماینده مجلس در خصوص سوال یکی از دانشجویان تاکید کرد: امام برگرفته از آموزه‌های دینی سخن می‌گفت. من معتقدم اصلاح‌طلبی در ذات دین ما وجود دارد. در آیه قرآن هم هست که می‌گوید من چیزی نمی‌خواهم جز اصلاح جامعه. البته اصلاح باید رنگ و بوی خدایی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر با حفظ چارچوب نابسمانی‌ها قرار باشد به سامان شود می‌شود اصلاح طلب. کسی نگوید امام حسین (ع) انقلابی بود، بله جای آن باشد اگر حکومت ظالمانه یزیدی باشد همه ما انقلابی هستیم این انقلابی بودن هم یعنی اصلاحات.

کواکبیان گفت: اصلاحات ما جدای اصلاحات غربی است. ضرورت باشد باید چارچوب‌ها را به هم ریخت ضرورت نباشد باید نابسمانی‌ها درون همان چارچوب اصلاح کرد.

وی افزود: ما فعلا جمهوری اسلامی را یک نظام مردمی می‌دانیم و معتقدیم نظام در خط کلی درست حرکت می‌کند البته مشکلاتی وجود دارد که باید همه با هم آنها را حل کنیم.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سلفی با موگرینی را محکوم می‌کنید؟ گفت: من آنجا رفتم تا ببینم چه موجوداتی هستند و چکار می‌کنند. من گفتم که حتی تا حالا با حاج خانمم هم سلفی نگرفتم.

وی ادامه داد: حقیقتا یک نفر سلفی گرفت، مشکل این است که مدیریت مجلس یکسری گلدان گذاشته بودند که معلوم نبود چه کسی میزبان و چه کسی میهمان است. من هم موافقم کار خوبی نبود. کسی هم که سلفی گرفت معذرت خواهی کرد. یک عده خواستند که استفاده جناحی کنند که نتوانستند.

کواکبیان در خصوص سوال دیگری یادآور شد: ما اصلاحات براندازانه را اصلاحات نمی‌دانیم. حتی رئیس دولت اصلاحات هم بخواهد براندازانه فکر کند، آن را هم قبول نداریم. البته یک عده بیرون گود نشسته‌اند به هر دلیلی می‌گویند ما هم اصلاح طلبیم. اما قبول کنید اصولگرایی هم طیف وسیعی دارد محمود آقا هم می‌گوید من اصولگرا هستم.

وی در خصوص سوال دیگری درباره فتنه 88 اظهار داشت: اگر بخواهیم حوادث سال 88 را کالبد شکافی کنیم باید به مسائل مختلف بپردازیم. من معتقدم بحث فتنه‌ای که رهبری بارها فرمودند را اگر پیگیری کنیم ریشه آن از خارج کشور سرچشمه می‌گیرد.

کواکبیان گفت: هیچ کس نباید بگوید آدمی که در مقابل قانون و رای مردم ایستاده آدم درستی است، او حتما آدمی است که در راستای منویات خارج نشینان حرکت کرده است.

وی افزود: خاتمی توصیه می‌کند وزرای جدید در راستای منویات رهبری باشد حالا شما می‌گوئید بیاید نامه بنویسد و توبه کند.

کواکبیان اظهار داشت: اگر کسی بیاد مقابل نظام و منویات رهبری موضع بگیرد می‌شود گفت در ماجرا باقی مانده است ولی الان هفت سال گذشته و این ادبیات باید تمام شود و باید دست به دست هم بدهیم برای رفع مشکلات مردم. ما با این گونه رفتارها تنها خودمان را مشغول کرده‌ایم.

منبع: فارس

302

کد خبر: 829317

وب گردی

وب گردی