ارزش مبارزه با ظلم و استکبار همواره ثابت بوده است

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه هیچکدام از امامان و پیشوایان دین با مستکبران سازش نکردند گفت: اگر چه ائمه اطهار(ع) روش‌های متفاوتی را داشتند اما ارزش مبارزه با ظلم و استکبار همواره ثابت بوده است.

به گزارش ایسکانیوز به‌نقل از آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید ابراهیم رئیسی در همایش «جوان مؤمن انقلابی» که همزمان با سالروز شهادت امام جواد‌الائمه‌(ع) با حضور بیش از هزار نفر از نخبگان علمی مدارس سراسر کشور در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، به تبیین جایگاه و اهمیت تفکر و عمل انقلابی پرداخت و با بیان اینکه جوان سیاسی و انقلابی باید زمان شناس و وظیفه‌‌دان باشد و متناسب با اقتضائات زمان ایفای نقش کند؛ اظهار داشت: اندیشه و عمل انقلابی عین تعقل، عقلانیت و خردورزی است، انقلابی‌گری به هیچ عنوان به معنای نگاه به منافع زودگذر نیست بلکه انقلابی‌گری، توجه به منافع پیش‌رو و نگاه به منافع بلند مدت کشور است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: متأسفانه برخی تصور می‌کنند انقلابی‌گری به معنای نگاه احساسی و توجه به منافع زودگذر است در حالی که انقلابی بودن در درون خود تحلیل صحیح از مسائل، تعقل و عقلانیتی حسابگر را دارد.

مراتب گوناگون جهاد

وی در ادامه به مراتب جهاد اشاره و توضیح داد: انسان اگر با دشمن بیرونی بجنگد در «جهاد اصغر» و اگر با هوای نفس و شهوات شیطانی بجنگد در «جهاد اکبر» است. جهاد اکبر انسان‌های عادی، جهاد اوسط بندگان ممتاز پروردگار است، در جهاد اوسط عشق و دلدادگی به خداوند حاکم بر تمام قوای عقلانی و شهوانی انسان می‌شود، به طوری که همه لایه‌های زندگی انسان برخوردار از عشق و تمام سیر و سلوکش عاشقانه است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عبودیت و تدین جز عشق ورزیدن نیست، تصریح کرد: بسیاری از امور اگر از سر دلدادگی نباشند، انجامشان سخت می‌شود و این موضوع نه تنها در امور دنیوی که در اعمال عبادی نیز مطرح است. خداوند می‌فرماید «وَ إِنَّها لَکَبیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعینَ؛ نماز سخت است، مگر برای افراد خاشع» اگر انسان خاشع شد و به عبادت عشق ورزید، آنگاه نه تنها نماز و روزه آسان می‌شود، که لذت بخش نیز خواهد بود.

رئیسی با اشاره به این جمله از امیرالمؤمنین امام علی(ع) که فرمود «إِنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أَبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَهُ اللّه ُلِخاصَّةِ أَولیائِهِ، همانا جهاد دری از درهای بهشت است که خداوند بر روی بندگان خاص خود گشوده است» تصریح کرد: نگاه عاشقانه به جهاد باعث می‌شود دیگر سر دادن در راه خدا همانند شهید حججی‌ها، تیرباران شدن‌ها و مورد هجمه قرار گرفتن‌ها آسان شود. شهید حججی جوانی در گوشه نجف آباد بود، نام او را خداوند بلند مرتبه کرد تا جایی که رهبر معظم انقلاب درباره ایشان گفتند «خداوند شهید حججی را همچون حجتی در مقابل چشم همگان قرار داد».

امام جواد(ع) تداوم بخش جریان امامت و ولایت

تولیت آستان قدس رضوی در فراز دیگری از سخنان خود به جایگاه رفیع امام جواد(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: روزی در محضر امام رضا(ع) نوجوانی وارد می‌شود، حضرت می‌فرمایند «هذَا الْمَوْلُودُ الَّذی لَمْ یُولَدْ مُوْلُودٌ اَعْظَمُ بَرَکَةً عَلی شیعَتِنا مِنْهُ، این مولودی است که با برکت تر از او برای شیعه زاده نشده است» و این جایگاه معرفتی و ولایی ممتاز امام جواد(ع) را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه امام جواد(ع) تداوم بخش جریان امامت و ولایت بودند، ابراز کرد: در دوران امام رضا(ع) جریان واقفیه سر برآورد این جریان از افرادی تشکیل می‌شد که خود را شیعه و پیروی امام موسی کاظم(ع) می‌دانستند، خزانه و پول‌های شیعیان را در اختیار داشتند اما گرفتار فساد مالی شدند و از در اختیار قرار دادن اموال مؤمنان به امام بعدی که امام رضا(ع) بود سر باز زنند.

فساد اقتصادی منجر به فساد سیاسی و انحرافات دینی می‌شود

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: فساد اقتصادی منجر به فساد سیاسی و انحرافات دینی می‌شود که نمونه بارز آن جریان واقفیه و اندیشه واقفی‌گری است که پس از شهادت امام موسی کاظم(ع) رخ داد و ولایت حضرت رضا(ع) و به تبع آن امام جواد(ع) را مورد تردید و شبهه قرار داد.

وی اثبات جریان رهبری، زعامت و ولایت مبارزه با ظلم و استکبار و تربیت نفوس مستعده را از اصول تمام ائمه هدی(ع) معرفی و بیان کرد: هیچ کدام از امامان دین با ظالمان و مستکبران سازش نکردند شاید روش‌های متفاوتی داشتند اما ارزش مبارزه با ظلم در میان تمام حضرات معصومین(ع) ثابت بوده است. گفتمان تمام ائمه اطهار(ع) تأکید بر ولایت الهیه و مبارزه با ظلم و طاغوت بوده است.

رئیسی ضدیت با استکبار را یکی از اصول مهم دین اسلام برشمرد و خاطرنشان کرد: همواره ضدیت با استکبار جزو سیره و سلوک زندگی پیشوایان دین بوده و یک گفتمان واحد میان تمام اولیای دین وجود داشته که دعوت به توحید و مبارزه با استکبار و ظلم بوده است. ضدیت با استکبار و ظلم در تمام زندگی امامان ما نقطه اساسی است.

وی با اشاره به کتاب «انسان 250 ساله از مقام معظم رهبری» خاطرنشان کرد: گفتمان، سیره و راه ائمه معصومین(ع) واحد است و همان گونه که در کتاب ارزشمند مقام معظم رهبری ذکر شده است می‌توان امامان معصوم را همچون یک انسان 250 ساله دانست.

رئیسی سیره و سلوک امام جواد(ع) را بهترین الگو زندگی برای جوانان معرفی و ابراز کرد: نسل نو و جوانان انقلاب به عنوان آینده‌سازان کشور در ایمان، صلابت، ایستادگی در مقابل ظلم، خودسازی و جامعه‌سازی قرآنی امام جواد(ع) را الگو قرار دهند.

امام جواد(ع) مظهر جود و کرم الهی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امام جواد(ع) را مظهر جود و کرم الهی خواند و اظهار کرد: جوانان بدانند نخستین شرط ایجاد کرامت و دلدادگی به خدا در انسان، تفکر و اندیشه خداخواهی و توحیدی داشتن است و شرط موفقیت در امور اخلاص و دلدادگی به خداست، آنچه شهدا را بلند آوازه و جاودانه کرده دلدادگی و اخلاص آنها بوده است.

وی با مطرح کردن این سوال که «محور اعتدال در جامعه دینی چیست؟» عنوان کرد: این که گفته می‌شود، افراط و تفریط بد و اعتدال خوب است، محور اعتدال در جامعه دینی چیست؟ خط صحیح برای اینکه یکی دچار افراط و دیگری دچار تفریط نشود کجاست؟ هر فردی با نگاه خودش نقطه مرکزی را تعریف می‎کند. تنها امام و مقتداست که می‌تواند بگوید تندرو و کندرو کیست.

تولیت آستان قدس رضوی شاخص اعتدال در جامعه اسلامی را ولی فقیه معرفی و بیان کرد: هر کس با نگاه خود شاخص اعتدال را معرفی می‌کند، اما قرآن می‌فرماید «لا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ»، شاخص اعتدال تنظیم کردن حرکت براساس مقام ولایت است، میزان و شاخص ولی خداست.

رئیسی در پایان به اهمیت جایگاه صالح و مصلح بودن اشاره و بیان کرد: علم صائب و عمل صالح برای سعادتمندی کافی نیست، امروز باید انسان مصلح نیز باشد، راه اصلاح جامعه «کُلُکُّم راعٍ و کُلُکُّم مَسؤولٌ» بودن است مصلح بودن و نسبت به دیگران احساس مسئولیت داشتن بخشی جدا نشدنی از اسلام است.

900

کد خبر: 829321

وب گردی

وب گردی