گرد و غبار استان مرکزی با توسعه پوشش گیاهی مهار می شود

نماینده مردم اراک گفت: گرد و غبار داخلی این استان باید با توسعه پوشش گیاهی مهار شود.

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در رابطه با گرد و غباری که اخیرا در استان مرکزی به وجود آمده است در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز، بیان کرد: دلیل این گرد و غبار وجود تالاب میقان است که منطقه کویری می باشد و در کنار اراک است.

وی ادامه داد: حفظ پوشش گیاهی تالاب میقان در کاهش گرد و غبار و ریزگردها در استان مرکزی بسیار موثر است که تلاش هایی صورت گرفته و باید توسعه پیدا کند.

نماینده مردم اراک افزود: همچنین ایجاد و توسعه فضای سبز در کنار شهر و تکمیل کمربند سبز اراک توسط شهرداری دنبال شود و عامل موثری برای رفع این گونه گرد و غبارها باشد.

وی تصریح کرد: در همین راستا در سال 86 با توجه به مصوبه هیات وزیران قرار بر این شد تا 1000 هکتار فضای سبز در اراک ایجاد شود که متاسفانه علی رغم گذشت حدود 10 سال از این مصوبه همچنان این تکلیف بر روی زمین مانده و انجام نشده است.

کریمی در پایان تاکید کرد: گرد و غبار داخلی استان منطقه کویری کنار شهر اراک باید با توسعه پوشش گیاهی مهار شود.

به گزارش ایسکانیوز، استان مرکزی از لحاظ جغرافیایی از سمت شمال به استانهای تهران و قزوین و از سمت جنوب به استان های لرستان و اصفهان همچنین از شرق به استان قم و از غرب به استان همدان محدود می شود.

بر اساس تقسیمات کشوری که در سال 1383 صورت گرفت این استان دارای 10 شهرستان، 18 بخش ، 27 شهر ، 61 دهستان و 1650 آبادی دارای سکنه و 1704 آبادی خالی از سکنه بوده است .

استان مرکزی از سمتی در محل زاویه چین خوردگی البرز و زاگرس واقع است و به همین دلیل دارای آب و هوای نیمه بیابانی متنوع می باشد که حدود 38 درصد مساحت استان در منطقه نیمه بیابانی قرار دارد و همچنین حدود نیمی از مساحت استان مرکزی آب و هوای معتدل کوهستانی در بر گرفته است.

گفتنی است که این استان از آب و هوای سرد کوهستانی برخوردار است که 12 درصد از اراضی اش در ارتفاعات واقع شده اند و به همین دلیل آب و هوای سرد دارند و وجود برف در قله ها حاکی از آن است که میانگین دمای گرمترین ماه سال بسیار پائین می باشد.

با توجه به وجود آب وهوای کوهستانی استان مرکزی انتظار می رفت که در این استان با آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی روبرو نشویم اما به دلیل تقویت جریانات شرقی و انتقال ذرات گردوغبار، آسمان این استان در دو روز گذشته غبار آلود بوده که انتظار می رفت شرایط حداقل تا روز گذشته (پنجشنبه 2 مردادماه) تغییر کند اما این شرایط تداوم داشته است.

با توجه به اهمیت سلامت شهروندان، آلودگی هوا باید به صورت لحظه ای اطلاع رسانی شود اما مسئولان محیط زیست استان مرکزی، با این استدلال که کیفیت نهایی هوا، بر اساس میانگین 24 ساعته محاسبه می شود، آلودگی هوا را به صورت لحظه ای اعلام نمی کنند.

901

کد خبر: 829337

وب گردی

وب گردی