دیدار  کلانتران مرزی قصرشیرین و سلیمانیه عراق

فرماندهان مرزبانی شهرستان مرزی قصرشیرین و استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق روز چهارشنبه در مرز رسمی پرویزخان عراق برای افزایش همکاری ها در جهت تامین امنیت بیشتر و انجام دومین نشست فصلی کلانتران مرزی با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش ایسکانیوز، سرهنگ پاسدار رضا الماسی مرزبان درجه یک و فرمانده هنگ مرزی قصرشیرین در راس هیاتی با استقبال سرتیپ فخرالدین عبدالله محمدسعید فرمانده مرزبانی سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان کشورمان، عازم مرز پرویزخان عراق شد.
مرزبان درجه یک و فرمانده هنگ مرزی قصرشیرین در سخنانی هدف از این دیدار را برگزاری نشست های فصلی کلانتران مرزی 2 کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق اعلام کرد و گفت: با اقدام های صورت گرفته هم اکنون این شهرستان دارای یک امنیت پایدار است که مهم ترین اولویت ما حفظ این امنیت برای مرزنشینان است.
سرهنگ پاسدار رضا الماسی افزود: کنترل دقیق نوار مشترک مرزی از سوی مرزبانان 2 کشور، تحکیم انتظامات مرزی را به همراه دارد و همکاری های مستمر بی شک در تثبیت امنیت در مرز بسیار اثرگذار و مهم است.
وی اضافه کرد: هنگ مرزی قصرشیرین اقدام های موثری برای امنیت پایدار در مرز انجام داده و طرف عراقی نیز با ارتقای بیش از پیش کنترل نوار مرز با عناصر مسلح غیرقانونی و قاچاقچیان به طور جدی برخورد می کند.
مرزبان درجه یک و فرمانده هنگ مرزی قصرشیرین ادامه داد: مهم ترین اولویت های قابل بحث در این نشست مبارزه با گروه تروریستی خرابکارانه، مبارزه با قاچاق کالا، تامین امنیت جانی اتباع ایرانی، روان سازی صادرات کالاهای ایرانی به عراق، تامین امکانات رفاهی رانندگان ایرانی در عراق، برخورد قاطع با قاچاقچیان سلاح، مهمات و مشروبات الکلی و تمهیدات لازم برای حفظ و نگهداری علائم و میله های مرزی است.
وی همچنین رعایت و اجرای پروتکل ها و قوانین مرزی از سوی 2 کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهری عراق را بسترساز امنیت مطلوب در نوار مرز دانست.
فرمانده مرزبانی استان سلیمانیه عراق نیز در این دیدار با قدردانی از همکاری های جمهوری اسلامی ایران گفت: از جانب مرزهای ایران احساس امنیت می کنیم و بیشترین تعامل ما در بین کشورهای همسایه با جمهوری اسلامی ایران است.
سرتیپ فخرالدین عبدالله محمدسعید با بیان این که ایران اسلامی، کشور دوست و برادر عراق است، افزود: این نشست ها برای تحکیم روابط بیشتر 2 طرف است و ما آمادگی داریم در هر برهه ای از زمان این دیدارهای مرزی صورت گیرد.
وی گفت: با توجه به اشتراکات زیاد ما با جمهوری اسلامی ایران، این تعامل ها باید افزایش پیدا کند.
فرماندهان مرزبانی قصرشیرین و سلیمانیه عراق در پایان این نشست با ارزیابی مثبت سطح فعلی همکاری های 2 جانبه به منظور تامین امنیت و نظم در مرزها، بر ضرورت حسن تعامل و همکاری موجود تاکید کردند و پس از بررسی مسایل و مشکلات مرزی 2 جانبه، صورت جلسه ای در 7 بند به امضا 2 طرف رسید.
شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت، با عراق 186 کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، 2 معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این 2 مرز انجام می شود.
پرویزخان در شهرستان قصرشیرین که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد، در سال 86 به مرز رسمی تبدیل شد.
هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.
نزدیکی فرهنگ 2 منطقه مرزی استان کرمانشاه و سلیمانیه عراق به دلیل همزبان بودن از مهمترین عوامل رونق اقتصادی و تجاری این بازارچه مرزی است.
پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشورمان است که 54 درصد صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.
مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول 900 کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که کشور عراق در زمینه زیرساخت ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است.
همچنین 500 دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می شود.
به گزارش ایرنا، روزانه به طور میانگین 600 دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی نیز از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان، وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شود.

/902900

کد خبر: 829368

وب گردی

وب گردی