هاشمی در نخستین نطق پیش از دستور شورای پنجم چه گفت؟

محسن هاشمی نخستین نطق پیش از دستور شورای پنجم را قرائت کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل ازشهرنوشت، متن نطق پیش از دستور رییس شورای پنجم شهرتهران به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحمین

و شاورهم فی الامر و امرهم شوری بینهم

بسیار مفتخرم تا در نخستین جلسه رسمی دوره پنجم شورای اسلامی شهر و روستا ، توفیق خدمت به مردم شریف ری ،تجریش و تهران را داشته باشیم. به دلایلی می توان شوراها را از بالاترین نمادهای مردم سالاری درجمهوری اسلامی دانست، نخست آنکه شوراهای اسلامی شهر و روستا به دلیل کمترین دخالت و نقش آفرینی حاکمیت در انتخاب و تشکیل آنها، به نوعی مردم نهادترین بخش تقنینی درنظام محسوب می گردد و دوم آنکه با حضور بی سابقه و افتخارآفرین مردم تهران در این دوره از انتخابات که نصاب رای را به سه برابر دوره های گذشته افزایش داد، پشتوانه مردمی بودن شورای اسلامی شهرتهران دو چندان شد .

شوراهای اسلامی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جایگاه مهمی دارد. اصل هفتم قانون اساسی صراحت داردکه شوراهای اسلامی کشور یکی از ارکان تصمیم گیری وا داره امور کشور هستند و اگر چه به لحاظ تصمیمات سازمانی واداری کشور دارای وظایف خاص خود هستند ولی از نظر قانون اساسی و حق حاکمیت در طراز سایر ارکان حکومتی قرار میگیرند .

همچنین با اختصاص اصول یکصد تا یک صد و ششم قانون اساسی به شوراها ، جایگاه رفیع این مرجع مردم نهاد در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران تبیین گردیده و واضح است که غرض قانونگذار از وضع این اصول توزیع قدرت در نظام خدماتی ، اجتماعی ، اقتصادی ، عمرانی ، فرهنگی و غیره است تا مشارکت مردم در تصمیمات حوزه عمومی جامعه افزایش یابد .

شوراهای اسلامی یکی از اصول معطل مانده قانون اساسی طی دودهه نخست انقلاب بود که سرانجام با پیگیری های دولت سازندگی در سال هفتم این دولت ، لایحه تشکیل شوراهای اسلامی به تثبیت نهایی شورای اسلامی رسید و پس ازفراهم شدن ، مقدمات آن در سال 1377 نخستین انتخابات شورای شهر و روستا توسط دولت اصلاحات برگزار گردید.

اما هم اکنون که در استانه آغاز به کار شورای پنجم پایتخت هستیم اشاره به نکات ذیل ضرورت دارد:

-حضور حداکثری کاندیدها درمرحله ثبت نام در تایید صلاحیت حداکثری توسط هیات های اجرایی و حمایت هیات های نظارت از این موضوع شد تا مشروعیت مردمی این دوره از شورا افزایش بیشتری یابد.

- حضور بی نظیرمردم در انتخابات شورای پنجم و سه برابر شدن نصاب رای هم پشتوانه و هم امانت بزرگی برای این شورا محسوب می شودکه باید به درستی از آن در جهت تحقق اهداف و ایفای مسوولیت ها و تعهدات شورا بهره برداری شود .

- حمایت ارکان نظام جمهوری اسلامی از این فرایند و حق الناس دانستن رای مردم بدون تردید بستر ساز تحقق این حماسه بوده است. وزارت کشور و هیات های اجرایی ، مجلس شورای اسلامی وهیات های نظارت و در راس آن رهبر معظم انقلاب، موجب تحقق این حماسه بزرگ گردیدند که شورای پنجم حق شناس این اعتماد مردم می باشد.

- از زحمات عملکرد شورای شهر تهران در چهاردوره گذشته، به رغم فراز و نشیب ها ونقاط قوت و ضعف قدردانی می کنیم . همانگونه عملکرد این دوره از شورا نیز خالی از نقاط کاسی و ضعف نخواهد بود . به ویژه از شورای چهارم به سلف بلاواسطه ای این شوراست، به جهت تلاش های صورت گرفته در دوره مسوولیت خود تشکر می کنم.

- شهردار فعلی تهران جناب اقای دکتر قالیباف که با تصدی 12 ساله این سمت ، نصاب دوران مسوولیت را در شهرداری تهران به خود اختصاص دادند ، سپاسگزاریم. بدون تردید کارنامه علمکرد ایشان همانند هر مسوول دیگری توام با نقاط قوت و ضعف می باشد که منصفانه ارزیابی شود . رای بالا و معنادار شهروندان تهرانی به لیست امید که براساس اعتماد افکار عمومی به بزرگان اصلاحات و اعتدال شکل گرفت ، حکایت از تمایل به تحول خواهی در مدیریت شهری می باشد اما این به مفهوم بازگشت و نادیده انگاشتن نقاط قوت و دستاوردهای مدیریت شهری تا بحال نیست، بلکه باید به ارتقا و تکامل آن و برطرف کردن نقاط منفی و ضعف متمرکز شود.

- در آغاز دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران ، ری و تجریش یاد امام راحل(ره) ، شهدا و آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از خدوم ترین شخصیت ها برای شهروندان تهرانی به شمار می رفت و با تصدی سه دوره نمایندگی تهران و مجلس شورای اسلامی و پنج دوره نمایندگی استان تهران در مجلس خبرگان رهبری و همچنین با مسوولیت هایی چون ریاست جمهوری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام خدمات شایان توجه به پایتخت و ام قرای جهان اسلام نمود ، گرامی می داریم . فعال سازی متروی تهران به عنوان یادگار ایشان در اوج دفاع مقدس امروز منشا خدمت به شهروندان تهرانی می باشد .

- به عنوان نمایندگان شهروندان تهرانی امیدواریم با تدبیر مسوولان و با برداشته شدن محدودیت هایی که بعضا برای شخصیت های خدوم مردم ایجاد می شود، شاهد ارتقای وحدت ملی بوده تا نظام بتواند قدرتمندتر از همیشه درمسیر پیشرفت و دفاع از منافع ملی و حقوق ایران اسلامی در عرصه های داخلی و بین المللی ظاهر گردد.

-مهمترین اصل موردتوافق درشورای پنجم ، حفظ انسجام میان اعضای شورا و جلوگیری از تکرار تجربیات تلخ گذشته در بروز اختلافات درشوراهاست . خوشبختانه تا کنون این انسجام درتصمیمات منتخبان شورا حفظ گردیده که امیدواریم تا پایان دوران مسوولیت این شورا ادامه یابد.

- شورای پنجم برای عبور از شرایط دشوار و معضلات کنونی شهر و برآورده ساختن شهروندان ، نیازمند یاری نخبگان ، کارشناسان و دلسوزان است . درهای شورا به روی نظارت های کارشناسی ، پیشنهادات و انتقادات گشوده است و تمایل تمامی اعضای شورا بر تعمیق ارتباط خود با شهروندان می باشد. از این رو به سوی روحانیت معزز ، نخبگان ، هنرمندان ، مدیران سابق و فعلی شهری ، اصحاب رسانه ، روزنامه نگاران و شهروندان توانمند دست یاری دراز می کنیم تا معین ما در این مسوولیت خطیر باشند .

- اگر چه دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش عمدتا بر اساس سلایق و علایق جریان اصلاحات انتخاب گردید ، اما اکنون امانت دار یکایک شهروندان تهرانی با هر سلیقه و دیدگاه سیاسی و فرهنگی است و آنچه معیار عملکردما خواهد بود ، قانون و حدود اخلاقی و شرعی است و ان شالله شایبه برخوردهای سلیقه ای و جناحی از عملکرد شورا درافکار عمومی به وجود نخواهد آمد. امیدواریم با حمایت شهروندان و 30 نفر نمایندگان تهران که با هم 51 نفر خواهیم شد در ایجاد شرایط مثبت زیست شهری ، شفاف سازی در مدیریت با هوشمندسازی ، حذف رانت و اعطای امتیازات غیرقانونی از فرایند اداره شهر ، تحقق وظایف معطل مانده مدیریت شهری بخصوص در حوزه ترافیک و آلودگی هوا با تقویت سامانه حمل ونقل عمومی ، کاهش تصدی گری و هزینه های اداره شهر ، صیانت از فرهنگ ملی و دینی ، ارتقای خدمات رسانی در حوزه فرهنگی و اجتماعی و همچنین کاهش آسیب های اجتماعی کارنامه قابل دفاعی از خود به جای بگذاریم .

701

کد خبر: 829394

وب گردی

وب گردی