گزارشی به بهانه روز "پایتخت تاریخ و تمدن ایران"

با توجه به سالروز تولد بوعلی‌سینا در یکم شهریور ماه در همدان این روز را روز همدان نامگذاری کردند.

به گزارش ایسکانیوز، استان همدان یکی از کلان‌شهرهای ایران در منطقه غربی و کوهستانی ایران است. این شهر از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که در سال 85 در مصوبه ای به عنوان "پایتخت تاریخ و تمدن ایران" نامیده شد.

استان همدان به دلیل داشتن مراکز تاریخی و دیدنی اعم از آرامگاه بوعلی سینا که می توان از آن به عنوان نماد این شهر یاد کرد، یکی از استانهای مهم ایران محسوب می شود.

گویش اکثریت مردم شهر همدان، فارسی با لهجه همدانی است. در همدان اقلیتی از مردم ترک‌زبان نیز سکونت دارند. همدان و توابع آن، از دیرباز دارای فرهنگ ریشه‌دار و غنی بوده‌است که قدمت برخی از عناصر آن به تحقیق برابر با تاریخ سه هزار سالهٔ شهر است.

این شهر از لحاظ جمعیت چهاردهمین شهر پرجمعیت ایران به شمار می‌آید و در مرداد سال ۱۳۸۸ به عنوان یکی از کلانشهرهای ایران معرفی شد. در سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۴ خورشیدی مهندس آلمانی کارل فریش طرحی مدرن را برای همدان طراحی کرد که از نوع نقشه‌های شعاعی محسوب می‌شود اما امروزه به دلیل تراکم جمعیت و طرح شعاعی، ترافیک مرکز شهر بسیار زیاد است. به این میدان ۶ خیابان اصلی شهر وصل شده‌اند.

آب و هوای همدان مختلف و اوضاع جوّی منطقه از لحاظ حداقل و حداکثر برودت و باران در فصول سال متغیر است در نقاط کوهستانی سرد است حد متوسط برف سالانه بین ۱۵۵ تا ۲۴۵ میلیمتر می‌باشد و سرما تا ۳۰ درجه زیر صفر می‌رسد.

ابو علی سینا حکیم، فیلسوف، طبیب و دانشمند بزرگ ایرانی در جهان غرب با لقب "امیر پزشکان" شناخته شده است.

این حکیم بزرگ بعدها موثرترین چهره در علم و فلسفه جهان اسلامی شد و القابی مانند شیخ الرئیس، حجة الحق و شرف الملک به او دادند، از آغاز کودکی استعداد و شایستگی عجیبی در فرا گرفتن علوم مختلف داشت و از آنجا که پدرش عبدالله سخت در تعلیم و تربیت او می کوشید و خانه او محل ملاقات دانشمندان دور و نزدیک بود، ابن سینا تا ده سالگی تمام قرآن و صرف و نحو را آموخت و آن‌گاه به فرا گرفتن منطق و ریاضیات پرداخت. استاد وی در علم ریاضیات "ابو عبدالله ناتلی" بود.

مهارت ابن سینا در علم پزشکی و توانایی وی در معالجه حاکم زمان موجب شد تا مورد محبت حاکم واقع شده و در دربار، موقعیت بسیار خوبی داشته باشد.

درتقویم به دلیل سالروز تولد بوعلی‌سینا یکم شهریور ماه به نام او نامگذاری شد و ازآنجا که وی در همدان متولد شد این روز را "روز همدان" نامگذاری کردند.

محمد قدیمی معاونت اجتماعی، فرهنگی و گردشگری استان همدان روز شنبه 28 مرداد ماه از برگزار شدن ۲۵ برنامه در این روز خبر داد.

از برنامه های این روز می توان برگزاری نمایشگاه عکس، ادای احترام به مقام شامخ بوعلی سینا، برگزاری جشن ازدواج، اجرای برنامه سوگند فارغ التحصیلان پزشکی، انجام بازی های سنتی در روز کارمند، برنامه ریزی برای تخفیف فیلم های سینمایی روی پرده در همدان، پوشش خبری برنامه ها در سطح گسترده، برگزاری مسابقات ورزشی و مسابقه نقاشی متری کودکان با همکاری تشکل های مردمی می توان نام برد.

گفتنی است، برپایی نمایشگاه گل و گیاه، بازدید از موزه تاریخ طبیعی به صورت رایگان، برگزاری تور پرنده نگری در شیرین سو، راه اندازی اتوبوس گردشگری برای بازدید از مراکز گردشگری و نور افشانی از دیگر ویژه برنامه های روز همدان است که با مشارکت دستگاه ها و نهادهای گوناگون برگزار می شود.

اگر مردم به شهر خود علاقه مند شوند از بروز بسیاری مشکلات جلوگیری می شود چراکه ظرفیت های خدادادی بسیاری در شهر همدان وجود دارد که ناشناخته مانده و باید به مردم معرفی شود.

مجید درویشی همچنین از گل کاری پارک ها و فضاهای سبز و تخفیف شهربازی نیز در هفته همدان خبر داده است که در معابر، خیابان ها و فضاهای شهری نیز آذین بندی خواهند شد.

حاجی بابایی نماینده این شهر در رابطه با هفته همدان گفته است که این هفته فرصت مناسبی برای معرفی استان در سطح ملی و کشوری است و با توجه به اینکه جذب توریست تاثیر بسزایی در اقتصاد شهر خواهد داشت، امید است با برنامه های متنوع در این روز بتوانیم چهره تاریخی و فرهنگی همدان را نه تنها در کشور بلکه در دنیا بهتر معرفی کنیم.

901/900

کد خبر: 829402

وب گردی

وب گردی