مدرس کارآفرینی:  اشتغال و تولید اولویت دولت دوازدهم

مشاور عالی کسب و کار و مدرس کارآفرینی گفت کارآفرینی اجتماعی یعنی استفاده از روش ها، مدل ها، تکنیک ها، تاکتیک ها و فنون خلاقانه، نوآورانه برای ایجاد کسب و کارهایی که نه با رویکرد خلق ثروت، انتفاع و سودآوری بلکه با نگاه حل معضلات اجتماعی راه اندازی می شوند و منافع این نوع کسب و کارها به همان افراد جامعه هدف، بر می گردد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، ایجاد اشتغال به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از آسیب های اجتماعی ناشی از بیکاری و سایر آسیب ها، همواره مورد تاکید صاحب نظران اجتماعی و اقتصادی قرار داشته است. از اینرو یافتن راه حل هایی نوین برای مبارزه با بیکاری و کنترل آسیب های اجتماعی در رشد و توسعه جامعه تاثیر شایانی دارد.

اشتغال و رفع بیکاری از اولویت های اجتماعی است به گونه ای که مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید ویژه دارند و شعار امسال «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» است همچنین رئیس جمهوری پرداختن به موضوع تولید و اشتغال را از اولویت های دولت دوازدهم اعلام کرده است.
از سویی دیگر نیز پیشگیری و کنترل آثار مخرب آسیب های اجتماعی مورد تاکید همه مسئولان قرار دارد و دستگاه های اجرایی هر یک برای این مهم، ماموریت های ویژه دارند تا از پیامدهای نامطلوب گسترش آسیب های اجتماعی جلوگیری کنند.
استفاده از الگوهای کارآفرینی اجتماعی و نهادینه سازی این رویکرد، می تواند به ایجاد اشتغال پایدار و کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی منجر شود.
مسلم خانی گفت : کارآفرینی اجتماعی را راهکاری برای حل مشکلات اجتماعی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانست و افزود:کارآفرینی به معنای «خلق و ایجاد ارزش» در ادبیات بازار کار به کار برده می شود و به همین دلیل مفهوم، مصادیق و الگوهای کارآفرینی به تدریج وارد حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و حتی اجتماعی شده است.

کارآفرینی اجتماعی براساس رویکرد حقوق شهروندی و عزت انسانی استوار است
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر در الگوی اقتصاد سرمایه داری، پول، سود و دسترسی به منابع مالی هنگفت امتیاز و ارزش محسوب می شود و فرد ثروتمند تر کرامت و جایگاه بالاتری دارد، در الگوی کارآفرینی اجتماعی نگاه انسانی و غیرانتفاعی است و براساس رویکرد حقوق شهروندی و عزت انسانی استوار شده است و در صدد است تا گره ای از گره های جامعه را باز کند.
وی افزود: اصولا در حوزه کارآفرینی اجتماعی به جای اینکه کمک های مستقیم، بلاعوض و در برخی مواقع تحقیرکننده به محرومان، مددجویان و گروهای در معرض آسیب ارائه شود، روش های ایجاد یک کسب و کار، توانمند سازی، خوداتکایی و روی پای خود ایستادن را به آنان آموزش می دهیم.
خانی با بیان اینکه کار آفرینی اجتماعی در ایران در حال حاضر یکی از واجبات بازار کار به ویژه در کلان شهرهاست، گفت: وقتی از کارآفرینی اجتماعی صحبت می کنیم منظور بخش هایی از کسب و کارهای خرد، خانگی و کوچکی است که توسط کسانی که دسترسی به منابع و امکانات را کمتر دارند، راه اندازی شده و نیاز به پشتیبانی و حمایت دارد.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: ساماندهی و سازماندهی کسب و کارهای غیر رسمی و تبدیل آنها به کسب و کارهای منظم، منسجم و دارای شکل و ماهیت حقوقی به گونه ای که صاحبان آن حرفه ها بتوانند از حمایت های اجتماعی، بیمه ای، حقوقی و مالی برخوردار باشند، از مصادیق بارز کارآفرینی اجتماعی است.
خانی اظهار کرد: کسانی که در حوزه توانمندی در کشور قرار دارند می توانند از طریق الگوی کارآفرینی اجتماعی برای ساماندهی، سازماندهی، مدیریت در جهت ایجاد و توسعه این نوع کسب و کارها کمک کنند.
این مدرس دانشگاه با برشمردن برخی از مصادیق کارآفرینی اجتماعی در میان اقشار آسیب پذیر و در معرض آسیب، گفت: در کلانشهر تهران حدود 10 تا 12 هزار کودک کار دارد و این کودکان، خانواده هایی دارند و معمولا سرپرست خانوار هستند که به عنوان نان آوران کوچک از آنان یاد می شود، همچنین عده زیادی از افراد، دستفروشان دوره گردی هستند که شغل آنان دستفروشی است و توان تامین مکانی برای عرضه اقلام خود را ندارند و از بیمه و حمایت های سازمان یافته بهره مند نیستند و در معرض انواع آسیب های محیطی و اجتماعی قرار دارند.
وی اضافه کرد: در شهر تهران اغلب افراد در مشاغل خدماتی در سطوح مختلف فعالیت دارند و تعداد زیادی کارگران خانگی بدون هیچ نوع حمایت های قانونی و سازمان یافته فعالیت می کنند و یا مشاغلی از قبیل پیک های موتوری، خدماتی ارائه می دهند که در معرض آسیب های فراوانی قرار دارند.
خانی افزود: در الگوی کارآفرینی اجتماعی شهرداری ها با کمک وزارت تعاون، افراد خیر و کارآفرین و واقفین می توانند شرکت های تعاونی موضوعی راه اندازی کنند.
وی ادامه داد: شرکت های تعاونی با عضویت این افراد، وضعیت تامین اجتماعی، معافیت های مالیاتی، دریافت تسهیلات برای توسعه فعالیت های آنان و از همه مهمتر اماکن فروش مشخص و روزهای خاص عرضه محصولات و تولیدات آنان را فراهم می کنند.

کارآفرینی اجتماعی نتیجه پیوند سرمایه های اجتماعی
خانی گفت: کارآفرینی اجتماعی نتیجه پیوند سرمایه های اجتماعی برای خلق و ایجاد سرمایه های مادی است و می توان با استفاده از قواعدی که در فرهنگ، آداب و رسوم دینی وجود دارد، سرمایه هنگفت مادی و معنوی برای کمک به حل معضلات جامعه تولید کرد.
وی با برشمردن برخی از مصادیق منابع کارآفرینی اجتماعی افزود: وقف، نذر، زکات و خمس منابع بسیار خوبی برای ایجاد و توسعه کارآفرینی اجتماعی هستند و اگر این منابع به درستی هدایت و مدیریت شوند در الگوی کار آفرینی اجتماعی تبدیل به سرمایه می شوند و در حل معضلات اجتماعی موثر هستند.
این مدرس کسب و کار و کار آفرینی با اشاره به سخنان رییس جمهوری درباره اینکه اولویت دولت دوازدهم، تولید و اشتغال است، افزود: یکی از کارهایی که دولت دوازدهم می تواند انجام دهد این است که کسب و کارهای خرد و خانگی و کسب و کارهایی که در روستاها و مناطق محروم و حوزه های در معرض آسیب وجود دارد، احصا کند و از سرمایه های سازمان های مردم نهاد و خیریه ها مدد طلبد.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی ترویج فرهنگ کارآفرینی اجتماعی و تبیین الگوها و مدل های آن می تواند به حل چالش های اجتماعی کمک کند.

سمن ها یکی از پایه های کارآفرینی اجتماعی
خانی یکی از پایه های کارآفرینی اجتماعی را سازمان های مردم نهاد دانست و تاکید کرد: حمایت و پشتیبانی از سازمان های مردم نهاد در گسترش و ترویج کارآفرینی اجتماعی بسیار حائز اهمیت و موثر است و می تواند به جریان سازی و جهت دهی فعالیت های اجتماعی برای ارزش آفرینی و تبدیل به ثروت و مقولات اقتصادی کمک کند.
این مدرس کسب و کار و کارآفرینی خلق نرم افزارهای مختلف برای ترویج کارآفرینی اجتماعی را مهم دانست و افزود: اکنون استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی و شبکه های اجتماعی در زندگی اقشار مختلف اجتماعی رخنه کرده است و می توان با طراحی اپلیکیشن ها و نرم افزارهای آسان به توسعه کارآفرینی اجتماعی کمک کرد تا ارتباط میان خیرین، افراد نیازمند کمک، سازمان ها و نهادهای متولی و همچنین سازمان های مردم نهاد به خوبی برقرار شود.

705

کد خبر: 829439

وب گردی

وب گردی