پالایشگاهی که در آتش بی مهری ها می سوزد/آناهیتا قربانی شده است؟

نمایندگان مجلس معتقدند متاسفانه از زمان اجرای پروژه پالایشگاه آناهیتا تا به امروز قدم مثبتی از سوی دولت یازدهم برداشته نشده است و همچنان اجرای این پروژه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ احداث پالایشگاه آناهیتا در جهت جلوگیری از خام فروشی و تبدیل آن به فرآورده های با ارزش افزوده بیشتر و به منظور رفع نیاز منطقه غرب کشور به فرآورده های نفتی صورت پذیرفته است . این پالایشگاه به دلیل قدیمی و فرسوده بودن مقررشد که با ظرفیت 150 هزار بشکه در سال 85 احداث شود اما بنا به دلایلی اجرای آن در سال 86 متوقف شد.پس از آن بار دیگر در سال ۸۹ کلنگ آن به زمین زده شد اما بار دیگر روند اجرای پروژه متوقف شد.

پالایشگاه آناهیتا به منظور رفع نیاز منطقه غرب کشور به فرآورده های نفتی و همچنین خودکفایی بیش از پیش ایران در تولید فرآورده های پرکاربرد نفتی و کاهش خام فروشی نفت، احداث پالایشگاه آناهیتا در استان کرمانشاه در اواخر سال 85 به تصویب هیات وزیران رسید. با وجود اینکه ظرفیت اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم این طرح برای هزاران نفر از جوانان این منطقه محروم و تامین نیاز های مواد نفتی منطقه غرب و افزایش قدرت مانور ایران در صادرات فرآورده های نفتی به کشور های همسایه غربی در اهداف این پروژه دیده شده بود اما در عمل با گذشت قریب به 11سال از تصویب آن، هنوز این پروژه به مرحله اجرا نرسیده است.

از جمله امتیازات ویژه این پالایشگاه می‌توان به تاکید ویژه مقام معظم رهبری در سفر استانی سال 1390، تخفیف 10 درصدی خوراک نفت خام تخصیصی، تضمین تعلق وام صندوق توسعه ملی تا 85 درصد کل سرمایه‌گذاری مورد نیاز پروژه و... اشاره کرد.

عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه اظهار کرد: پروژه پالایشگاه آناهیتا مهم‌ترین پروژه برای رفع بیکاری استان کرمانشاه است که تا به حال پیشرفت چشمگیری نداشته است

او تصریح کرد: متاسفانه از زمان اجرای پروژه تا به امروز قدم مثبتی از سوی دولت یازدهم برداشته نشده است. علیرغم اینکه رهبر معظم انقلاب در سفر خود به کرمانشاه تاکید داشتند که پالایشگاه آناهیتا باید به بهره‌برداری برسد هنوز اقداماتی کلیدی در این زمینه صورت نگرفته است. بنابراین کسانی که به هر نحوی مانع اجرایی شدن پروژه پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه می‌شوند خائن به مردم هستند.

او پالایشگاه آناهیتا را مهم‌ترین مصوبه دولت عنوان کرد و افزود: پروژه پالایشگاه آناهیتا برای کرمانشاه حیاتی است و اجرایی نشدن آن ضعف بزرگ مسئولان را نشان می‌‌دهد.

احمد صفری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: از اجرای این پروژه تاکنون اقدامات مناسبی صورت نگرفته که بتوان از آن یاد کرد.

حال این سوال پیش می‌آید چرا پروژه ای که از سال 85 کلید خورده تا به امروز اقداماتی برای اجرای آن صورت نگرفته است؟ آیا دستان پشت‌پرده ای در کار است که مانع اجرای آن می‌شود.

گزارشگر: حبیبه رحیمیان

402

کد خبر: 829442

وب گردی

وب گردی