محقق ایرانی الگوریتم مهمی در خصوص کشف اطلاعات یافت

مهسا تازیکی، محقق ایرانی وسرگروه تیم تحقیقاتی دانشگاه پلی تکنیک فدرال لوزان سوئیس (EPFL)، به همراه گروهش الگوریتمی را توسعه داده اند که اطلاعات فاش شده در زمان کلیک روی این سامانه ها را مشخص ساخته و نشان می دهد چه بخش هایی از موتورهای پیشنهادگر از نظر حریم شخصی، ایمن به شمار می روند.

سایت خبری انگجت گزارش می دهد که این محقق ایرانی به همراه تیم تحقیقاتی خود موفق به ساخت الگوریتمی شدند که نشان می‌دهد با کلیک کردن روی لینک‌های پیشنهادی مختلف در مرورگرها چه اطلاعاتی از کاربران دریافت و جمع‌آوری می‌شود؛ این الگوریتم در حقیقت نشان می‌دهد چه بخش‌هایی از موتورهای جستجوگر "توصیه لینک حریم خصوصی فرد (Safe for privacy-minded users)" را رعایت می‌کنند.

این تیم تحقیقاتی، الگوریتم خود را از مجموعه داده حاصل از موتورهای پیشنهادگر Movielens و Jester به دست آورده اند. در این روش، ارزش ایجاد شده برای کاربر به ازای کلیک روی پیشنهادات، با مقدار اطلاعات شخصی فاش شده در این فرایند مقایسه می گردد و کاربر متوجه می شود که چه مواردی به ضررش تمام خواهد شد.

اگرچه همه سایت ها از سرویس های فوق استفاده نمی کنند، اما تقریباً تمام سایت های موجود به نوعی موتور پیشنهادگر مجهز شده اند و بنابراین الگوریتم فوق را می توان روی آنها پیاده سازی کرد. براساس این تحقیق به نظر می‌رسد ۱۶ درصد کلیک‌های صورت گرفته روی لینک‌های پیشنهادی، حجم زیادی از اطلاعات شخصی افراد را جمع آوری و فاش می‌کنند.

تازیکی اعلام کرده قصد دارد این الگوریتم را توسعه داده و آن را در قالب افزونه برای مرورگرهای مختلف ارائه کند، تا کاربران نسبت به نحوه عملکرد این سامانه ها و مدیریت اطلاعات شخصی خودشان آگاه تر شوند.

کد خبر: 829467

وب گردی

وب گردی