سوریه ، از  " الف "تا "ی" طی 24ساعت

پیشروی ارتش سوریه و مقاومت اسلامی در استان‌های حمص و حماه و اختلاف بین هیأت معارضان مسکو و هیأت عالی مذاکرت بر سر سرنوشت بشار اسد از مهم‌ترین اخبار تحولات 24 ساعت گذشته این کشور است.

به گزارش ایسکانیوز، نیروهای ارتش سوریه و مقاومت اسلامی در راستای پاکسازی کامل صحرای سوریه و نواحی مجاور آن از وجود تروریست‌ها، به عملیات خود در این منطقه ادامه می‌دهند.

در همین راستا نیروهای ارتش سوریه و حزب‌الله طی پیشروی در غرب «جبل الشاعر»، موفق به آزادسازی روستای «عابدیه» در جنوب غرب حویسیس شدند. همچنین نیروهای ارتش و مقاومت اسلامی شهرک «طیبه» و منطقه «جبل مزار» در جنوب منطقه «الکوم» در شمال شرقی استان حمص را از گروهک تروریستی داعش بازپس گرفتند.

این پیشروی باعث شد که فاصله بین نیروهای واقع در شرق سخنه و نیروهای پیشرو در محور طیبه به کمتر از 17 کیلومتر برسد.

در استان حماه نیز نیروهای ارتش سوریه و مقاومت اسلامی توانستند تپه‌های جنوبی مشرف بر روستای «صلبا» در شرق این استان را آزاد و تلفاتی به تروریست‌های داعش وارد کنند. این پیشروی باعث شد روستای صلبا به‌طور کامل در تیررس نیروهای ارتش سوریه و مقاومت اسلامی قرار بگیرد. با این حال گروه‌های دیگر تکفیری در شمال این استان نیز اقدام به حمله موشکی به شهر «سلحب» کردند.

استان دیرالزور همزمان با این پیشروی‌ها شاهد چند حادثه مهم بود. اولین اتفاق حمله هوایی ارتش روسیه با مشارکت هواپیماهای سوری به مواضع تروریست‌های داعش در تپه «علوش» و راه‌های امدادرسانی به آن در اطراف منطقه «گورستان» و «جاده وادی الثرده» در شهر دیرالزور بود که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از 15 تروریست داعشی و انهدام تعدادی از خودروها و ادوات این گروهک شد.

دومین حادثه، دستبرد تروریست‌های داعش به هشت کامیون‌ حامل غذا و کمک‌های ارسالی بین‌المللی برای مردم غیرنظامی استان دیرالزور بود.

نیروهای داعش پس از انجام این سرقت آشکار که در جاده بین‌المللی دمشق- دیرالزور صورت گرفت، مدعی شدند: خلافت به این کمک‌ها برای پایگاه‌های خود نیاز دارد و غیرنظامیان باید خودشان فکری برای حال‌ و‌ روز خود بکنند.

«ارتش آزاد سوریه» نیز مانند داعش از حملات نیروهای ارتش سوریه و مقاومت اسلامی در امان نماند. در حمله نیروهای هوایی ارتش سوریه به مواضع «ارتش شیران شرق» (جیش اسود الشرقیه) از یگان‌های زیرمجموعه ارتش آزاد در صحرای سوریه، «احمد جراد» ملقب به «ابوحسن العشاره» از فرماندهان ارشد این گروهک به هلاکت رسید.

همچنین اهالی شهرک «جباتا الخشب» در شمال استان قنیطره اقدام به اخراج «تیپ دلاوران جولان» از یگان‌های ارتش آزاد کردند .این تیپ در پی همکاریشان با ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی ، از منطقه اخراج شدند.

همزمان با این حوادث، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که آمریکا و متحدانش در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، طی هفته اخیر 250 مورد حمله هوایی علیه شهر رقه به اجرا درآورده‌اند.

در زمینه تحولات بین‌المللی نیز کنفرانس معارضان در پایتخت رژیم سعودی، موسوم به «ریاض 2»، بدون دستیابی به هیچ‌کدام از نتایج مدنظر به پایان رسید.

دلیل ناکامی این نشست در دست‌یابی به اهداف مورد نظر، اختلاف بین «هیأت عالی مذاکرات» زیر نظر رژیم سعودی و «هیأت مسکو» بر سر سرنوشت رئیس‌جمهور سوریه و قانون اساسی این کشور بود. «هیأت عالی مذاکرات» خواهان برکناری «بشار اسد» رئیس‌جمهور قانونی سوریه و لغو قانون اساسی سال 2012 بود درحالی که «هیأت مسکو» با این دو تصمیم مخالفت و تنها خواستار اصلاح بخش‌هایی از قانون اساسی 2012 سوریه شد.

منبع: دفاع پرس

802

کد خبر: 829468

وب گردی

وب گردی