ایران گنجینه ذخایر زیستی گونه‌های گیاهی و جانوری

استاد برجسته دانشگاه خوارزمی تهران گفت: ایران از نظر غنای گیاهی، جانوری و ذخایر زیستی به عنوان یکی از کشورهای مهم جهان مطرح است و منابع طبیعی و محیط زیست آن از این لحاظ سرآمد است.

به گزارش ایسکانیوز، پروفسور شهربانور عریان امروز، اول شهریور ماه در افتتاحیه سومین کنفرانس ملی علوم جانوری در دانشگاه شهرکرد، اظهار کرد: در ایران گنجینه‌ای از ذخایر زیستی گونه‌های نادر و کمیاب جهان وجود دارد که نیازمند به توجه و حمایت ویژه هستند.

وی با اشاره به اینکه زیست شناسی در ایران در گذشته مغفول مانده بود، تصریح کرد: خوشبختانه اکنون محققان و پژوهشگران بسیاری در این زمینه فعالیت می‌کنند.

پژوهشگر نمونه زن کشور در سال 1384، افزود: شناسایی گونه‌هایی که نسبت به سایر گونه‌ها در معرض خطر هستند و بحث انقراض، آن‌ها را تهدید می‌کند و از حساسیت بیشتری برخوردار هستند، مساله مهمی است.

وی با اشاره به اینکه بحث توسعه پایدار یکی از مسائل مهمی است که در عصر حاضر مخصوصا در منابع طبیعی و محیط زیست بسیار مطرح است، تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف معیارهایی در نظر گرفته شده که یکی از این معیارها منابعی در قالب ذخایر ژنتیکی و زیستی و شناسایی و حفاظت مناطق اکولوژیک است.

عریان از راه‌اندازی شهر سلولی در دانشگاه پردیس کرج خبر داد و گفت: این مرکز سلولی تا پنج سال آینده آماده بهره‌برداری است و به قطب ذخایر سلولی خاورمیانه برای درمان انواع بیماری‌ها تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به رشد سلول‌های بنیادی در کشور، خاطرنشان کرد: تحقیقات سلول‌های بنیادی از زیست‌شناسی شروع شد و هم اکنون رشته‌های متنوعی در این زمینه به کار گرفته می‌شود که لازم است زیست‌شناسان بیشتری برای کار با سلول‌های بنیادی رغبت نشان دهند.

استاد برجسته دانشگاه خوارزمی تهران با اشاره به یکصدمین سالگرد فعالیت دانشگاه خوارزمی در ایران، تصریح کرد: علوم زیستی در این دانشگاه حائز اهمیت است، به گونه‌ای که گروه زیست شناسی در این دانشگاه از سال 1313 نیز آغاز به کار کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ذخایر زیستی همچون ذخایر نفتی ارزشمند است و بنابراین در حفظ و صیانت آن باید کوشا بود.

کد خبر: 829589

وب گردی

وب گردی