سهم سرمایه گذاری خارجی در برنامه ششم جذب 65 میلیارد دلار است

معاون دفتر سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: طبق اهداف برنامه ششم باید 65 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در بخش های مختلف جذب شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اکبر قهرمانی روز پنجشنبه در جلسه بررسی تامین مالی خارجی طرح های سرمایه‌گذاری در استانداری کردستان اظهار کرد: این میزان سرمایه گذاری پیش بینی شده شامل 30 میلیارد دلار فاینانس، 20 میلیارد دلار مشارکت اقتصادی و 15 میلیارد دلار سرمایه مستقیم است که لازمه تحقق آن، تغییر نگرش مدیران و مسئولان نسبت به جذب این سرمایه هاست.
او افزود: رشد هشت درصدی اقتصادی در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که سرمایه گذاری خارجی برای تحقق این هدف سهم یک چهارمی دارد که در صورت جذب این میزان سرمایه گذاری می توان به رشد پیش بینی شده در این برنامه رسید.
معاون دفتر سرمایه گذاری خارجی سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران ادامه داد: تمام مدیران کشور باید توجه داشته باشند زیرساخت های سرمایه گذاری تنها در تامین مسیرهای ارتباطی خلاصه نمی شود بلکه باید آنان ذهن خود را برای جذب و تشویق سرمایه گذاران آماده کرده و اقدام های موثرتری در مسیر بازاریابی هدفمند انجام دهند.
قهرمانی یادآور شد: برای جذب فاینانس، طرح های دولتی باید علاوه بر موافقت شورای اقتصاد، مجوز ماده 62 را داشته باشند و طرح های ویژه بخش خصوصی نیز علاوه بر توانایی ارائه وثیقه های ریالی و ارزی را داشته باشند.
او گفت: بانک های مختلف توسعه ای بین المللی مهمترین پتانسیل برای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در جذب سرمایه گذاری های خارجی است و این بانک ها در بخش فاینانس حداکثر 85 درصد منابع مورد نیاز را تامین می کنند و 15 درصد نیز باید از سوی صاحب طرح به صورت نقدی (علاوه بر اراضی مورد نیاز) تامین شود.
کردستان بدلیل برخورداری از 200 کیلومتر مرز با کشور عراق در 2 مرز رسمی باشماق مریوان و سیرانبند بانه، داشتن بیش از یک سوم از اراضی مستعد برای فعالیت های معدنی، ظرفیت مناسب برای سرمایه گذاری و توسعه دارد.
کردستان با وسعتی معادل 28 هزار و 817 کیلومتر مربع در غرب ایران واقع شده و 227 کیلومتر با کشور عراق مرز مشترک دارد، این استان در مجموع یک میلیون و 600 هزار نفر جمعیت دارد که در 29 شهر و یک هزار و 703 روستا ساکن هستند.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 829813

وب گردی

وب گردی