جشن استقلال اوکراین

اوکراین با برگزاری یک رژه‌ نظامی در حضور جیمز ماتیس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، ۲۶مین سالگرد استقلال خود از اتحاد شوروی را جشن گرفت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وی او ای، در جشن سالگرد استقلال اوکراین از اتحاد شوروی، ۴۵۰۰ نیروی نظامی و امنیتی این کشور و ده‌ها سرباز کشورهای متحد اوکراین، در میدان مرکزی کی‌یف به نام "مایدان" رژه رفتند. هفت هزار پلیس مامور تامین امنیت این مراسم بودند.

در این رژه‌ نظامی پیش‌کسوتانی هم شرکت داشتند که از آوریل ۲۰۱۴ در شرق اوکراین در "عملیات ضد ترور" پیکار می‌کنند.

قرار است از نیمه شب جمعه، آتش‌بس تازه‌ای به مناسبت آغاز سال تحصیلی در شرق اوکراین برقرار شود. به گفته سازمان ملل، در جنگی که میان ارتش اوکراین و نیروهای جدایی‌طلب مورد پشتیبانی روسیه در این منطقه در جریان است، تا کنون بیش از ۱۰ هزار تن کشته شده‌اند.

پترو پروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، در سخنرانی خودش در مراسم جشن استقلال بر همکاری این کشور با اتحادیه‌ اروپا تاکید کرد. او از پیمودن راهی توسط اوکراین سخن گفت که چونان "بزرگراه عریضی به عضویت در اتحادیه‌ی اروپا و ناتو ختم می‌شود".

به گفته‌ پروشنکو، پیوند با اتحادیه‌ اروپا و برداشتن روادید میان اوکراین و کشورهای عضو شنگن، به‌طور عملی و قانونی، گسستی قطعی از آن چیزی است که زمانی رونالد ریگان آن را "امپراتوری شر" خوانده بود. ریگان، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا، در زمان ریاست‌جمهوری خودش یک بار اتحاد شوروی را با چنین لقبی خوانده بود.

روز پنجشنبه (۲۴ اوت/دوم شهریور) در میان میهمانان جشن استقلال اوکراین چند وزیر دفاع عضو کشورهای ناتو و از جمله جیمز ماتیس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا نیز حضور داشتند.

"پشتیبانی بدون جنگ‌افزار"

جیمز ماتیس در سخنرانی خودش در کی‌یف پشتیبانی از اوکراین را تضمین کرد، اما از ارسال جنگ‌افزار به این کشور سخنی نگفت. ماتیس گفت که ایالات متحده همچنان با رفتار پرخاشگرانه‌ روسیه در قبال اوکراین مقابله خواهد کرد.

رئیس پنتاگون دولت روسیه را متهم کرد که به توافقنامه مینسک مبنی بر آتش‌بس در شرق اوکراین و پایان دادن به درگیری‌های نظامی در این منطقه پایبند نیست.

جیمز ماتیس در جریان جشن استقلال اوکراین

وزیر دفاع آمریکا در حضور پروشنکو گفت: «ما می‌دانیم که روسیه به‌رغم تکذیب‌های خود می‌خواهد مرزهای بین‌المللی را جا به جا و استقلال و آزادی ملت‌های اروپا را نابود کند.»

ماتیس در قبال خواسته‌های مکرر اوکراین برای ارسال جنگ‌افزار آمریکایی به این کشور گفت که این درخواست‌ها بطور جدی بررسی خواهند شد، اما پاسخ مثبتی به اوکراین نداد. ماتیس گفت قصدش از این سفر به دست آوردن تصویری از اوضاع اوکراین بوده و درباره‌ استنباطی که به دست آورده با وزیر خارجه و رئیس‌جمهوری آمریکا گفت‌وگو خواهد کرد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده به درخواست اوکراین مبنی بر ارسال جنگ‌افزار پاسخ منفی داده بود تا از تحریک روسیه جلوگیری کند.

روسیه تا کنون بارها تاکید کرده است که نزدیک‌تر شدن ناتو به مرزهای غربی خود را به مثابه تهدیدی ارزیابی می‌کند و آن را نخواهد پذیرفت.

روز پنجشنبه همچنین در مرکز کی‌یف انفجاری روی داد که دو مجروح بر جای گذاشت. پلیس اوکراین گفته که مشغول بررسی این حادثه است.

802

کد خبر: 829861

وب گردی

وب گردی