علوم انسانی تنگه احد نظام است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی گفت: اهمیت کار در حوزه علوم انسانی در دانشگاه‌ها به قدری مهم است که از آن به عنوان تنگه احد نظام یاد می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الاسلام صادق اکبری‌اقدم در هجدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور که از امروز یکشنبه ۲۹ مردادماه در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی آغاز شده است، گفت: همه تشکل‌ها و دانشگاهیان باید در زمینه تبیین مسائل فرهنگی و اجتماعی فعالیت کنند.

وی در مقدمه سخنان خود در این نشست اظهار کرد: در یکی از دیدارهایی که استادان با رهبری ملاقات داشتند، یکی از اساتید دانشگاه درمورد اقتصاد مقاومتی مطالب مفصلی را ارائه کردند، من شوق و خرسندی را در نگاه رهبری می‌دیدم که با اشتیاق و خوشحالی به این مطالب گوش می‌دانند، در واقع مشمول این شعر می‌شد که «جانا سخن از دل ما می‌گویی».

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه علوم انسانی تنگه احد نظام است، گفت: اهمیت کار در حوزه علوم انسانی در دانشگاه‌ها به قدری مهم است که از آن به عنوان تنگه احد نظام یاد می‌کنند.

وی با اشاره به سخنان رهبری در این‌باره، افزود: رهبری در خصوص اهمیت علوم انسانی می‌فرمایند، «سیطره‌ای که علوم انسانی در سبک زندگی، خانواده، اقتصاد، اجتماع، آسیب‌هایی اجتماعی و مسائل خرد و کلان در جامعه دارد، سایر علوم ندارد».

اکبری‌اقدم با بیان اینکه همیشه باید نیم‌نگاهی به مسایل فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم، تصریح کرد: اگر حضوری داریم و فعالیتی انجام می‌دهیم، چه در دانشگاه‌های فنی و پزشکی و چه در دانشگاه‌های علوم انسانی، باید این نیم‌نگاهی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به مباحث مرتبط با جامعه و علوم انسانی و حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی باشد.
اکبری‌اقدم با اشاره به اینکه عنوان انتخاب شده برای این نشست مناسب و خوب است، بیان کرد: در دنیای غرب بعد از اینکه نظریه‌ها بیان می‌شود سی یا چهل سال بعد، آن نظریه را مورد بازنگری و بازاندیشی قرار می‌دهند و سعی می‌کنند رویکرد و نگاه نویی در آن حوزه‌ها ایجاد شود.

وی با بیان اینکه امروزه جمهوری اسلامی ایران در دستاوردها و در آنچه که باید بدست بیاورد، موفقیت‌های چشمگیری داشته است، افزود: در دیدار اخیر استادان و نخبگان دانشگاه‌ها در ماه مبارک رمضان نیز مقام معظم رهبری تأکید داشتند و می‌گفتند، «استادان و نخبگان بیایند گره‌گشایی کرده و مسائل نظام را تبیین کنند، چون خیلی مسئله دارد».

اکبری‌اقدم اضافه کرد: مسئله جامعه امروزی که هم سرعت آن زیاد بوده و هم از پیچیدگی خیلی بالایی برخوردار است، طبیعتاً تبیین مسائل مرتبط با آن نیاز به وقت‌ و ورود عالمانه دارد.

وی با بیان اینکه فضای دانشگاهی و تشکل‌های انقلابی که مدعی دفاع از انقلاب و نظام اسلامی هستند، باید در این حوزه‌های عنوان شده ورود جدی داشته باشند، اظهار کرد: به نظرم سازمان مرکزی تشکل‌ها می‌توانند در این بحث تمدن‌سازی و تبیین مسائل و گره‌گشایی برنامه‌ریزی جامع داشته و همچنین کل مجموعه دانشگاهی هم باید در این زمینه‌ها، نقش‌آفرین باشند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی در پایان گفت: آیه ۶۹ سوره عنکبوت را که می‌خواندم به این مطلب رهبری رسیدم که می‌گفتند؛ «سلام مرا به فرزندان انقلابی‌ام برسانید و از تلاش‌های جهادگونه آنان در پاسداری از آرمان‌های امام راحل تشکر کنید»، من هم از همه کسانی که در این مسیر قدم بر‌می‌‌دارند سلام و همچنین تشکر می‌کنم.

منبع: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در داشگاه ها

کد خبر: 830188

وب گردی

وب گردی