بشار اسد ماندنی است

همزمان با تغییر موازنه درگیری‌ها در سوریه به‌سمت نیروهای ارتش و کاهش حمایت کشورهای خارجی از معارضان، دیپلمات‌های واشنگتن در ریاض از نمایندگان معارضان سوریه خواسته‌اند نقش بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در آینده این کشور را بپذیرند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس رایزنی‌های دیپلمات‌های واشنگتن و عربستان با معارضان سوریه جهت پذیرش نقش بشار اسد در آینده این کشور خبر داده است.

آسوشیتدپرس نوشته کشورهای غربی و قدرت‌های منطقه‌ای حامی معارضان در حال حاضر بیش از تمرکز بر تغییر حکومت سوریه، توجه شان را به‌سمت پیشبرد منافعشان معطوف کرده و از درخواست‌ها برای کناره‌گیری بشار اسد دست کشیده‌اند.

رابرت فورد، سفیر پیشین آمریکا در سوریه می‌گوید: «در حال حاضر، هیچ ائتلاف متقاعدکننده نظامی که قادر به عزل بشار اسد باشد وجود ندارد. همه، از جمله آمریکا به این درک رسیده‌اند که اسد ماندگار است».

از شدت درگیری‌ها در سوریه کاسته شده و دولت این کشور در حال حاضر کنترل بخش اعظمی از بخش‌های پرجمعیت غربی را به‌عهده دارد، در حالی که گروه تروریستی داعش و تروریست‌های هم‌پیمان القاعده، کردهای تحت حمایت آمریکا و معارضان مورد حمایت ترکیه بر سایر نواحی باقی‌مانده در شمال، شرق و جنوب مسلط هستند.

مناطق کاهش تنش که با حمایت روسیه تشکیل شده‌اند از حجم خشونت‌ها در مناطق تحت سلطه معارضان تا اندازه زیادی کاسته، اگرچه درگیری‌های پراکنده در برخی مناطق هنوز مشاهده می‌شوند.

در حالی که قرار است دور جدید مذاکرات صلح در ژنو برگزار شود به نمایندگان اصلی معارضان در این گفت‌وگوها، یعنی «کمیته عالی مذاکرات» گفته شده که باید واقعیت‌های جدید را در نظر گرفته و با آنها کنار بیایند.

یک منبع آگاه می‌گوید، «عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان سعودی به معارضان گفته وقت آن است که «چشم‌اندازی جدید» ترسیم کنند.

این منبع گفت: «او آشکارا نگفت که بشار اسد ماندگار خواهد بود، ولی اگر به عمق حرف‌هایش توجه کنیم، وقتی کسی می‌گوید باید چشم‌انداز جدیدی وجود داشته باشد، مناقشه‌‌انگیزترین موضوع مورد منازعه چیست؟ اینکه بشار اسد بماند یا خیر».

پذیرفتن این موضوع برای گروه‌های معارض در سوریه بسیار دشوار است. در دیدار دو روزه‌ای که طی هفته گذشته در ریاض تشکیل شد، گروه کمیته عالی مذاکرات بر موضع خودش برای کناره‌گیری بشار اسد پافشاری کرد. در مقابل، گروه دیگری از معارضان تحت حمایت روسیه، تأکید کردند که عزل اسد نباید پیش‌شرط گفت‌وگوها باشد.

علی‌رغم این، آسوشیتدپرس گفته که میان گروه‌های معارض بحث‌هایی برای تجدید ساختار کمیته عالی مذاکرات به‌منظور اعطای وزن بیشتر به دیدگاه‌های آشتی‌‌طلب‌تر میان معارضان وجود دارد.

آسوشیتدپرس می‌گوید این تغییرات، منعکس‌کننده تغییر اولویت‌های حامیان معارضان، شامل ایالات متحده، اروپا، ترکیه و عربستان است که در حال حاضر، بیشتر نگران حفظ منافع خودشان هستند تا عزل بشار اسد از قدرت.

800

کد خبر: 830254

وب گردی

وب گردی