پیام مدیر کل هنرهای نمایشی به جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی

مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی در آستانه برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، پیامی را خطاب به برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان این رویداد هنری منتشر کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ستاد خبری هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، این پیام به شرح زیر است:

"به نام خدا"
آیین ها، نماد زندگی جمعی و اجرای داوطلبانه ی رفتارهایی است که جامعه را به شکل و شمایلی سزاوارتر سوق می بخشد. همین شکل است که با معنابخشی به ارزش ها و باورهای اجتماعی، انسان معاصر را به آرامش و اخلاق دعوت می نماید.

سرزمین کهن ایران، زادگاه آیین های یگانه ای است که همواره بر توحید، اصالت و همبستگی اجتماعی تاکید داشته اند. آمیختگی جان و جهان ایرانیان به آداب و آیین های دیرین خویش، در لایه لایه ی زندگی این ملت، متبلور است و در این میان تئاتر به مثابه ی رویکردی فرهنگی هنری، پیوند دهنده انسان دیروز و امروزست. پیوندی که می تواند کار کرد روزآمدی از آیین ها را در برابر ابتلائات اجتماعی این روزگار بیافریند.

جشنواره ی نمایش های آیینی و سنتی، تدارک و تلاشی است که می کوشد تا این هنر دیرین و انسانی، جلوه گاهی از خدا پرستی، خردمندی و آیینه ی خصائل انسانی ایرانیان باشد. آرمان مقدسی که روشنا و تعالی جامعه را در پاسداشت و ترویج میراثی می داند که جز به ایثار هنر و مجاهدت هنرمندان، به یادگار نخواهند ماند.

شکی نیست که پژوهش و جستجوی مستمر در شناسایی هر چه بیشتر ظرائف، گونه ها و شیوه های نمایش ایرانی و به کارگیری و اجرای درست آنها، ضمن کمک به تقویت جایگاه این حوزه ارزشمند هنری می تواند تئاتر ایران را نیز تقویت نموده و رنگ و جلایی ویژه به تئاتر ایران در میان سایر کشورها ببخشد.

به امید و مهر، قدردان هنرآفرینی گروه ها و هنرمندان ارزشمند نمایش ایرانی و اصحاب صدیق این دوره از جشنواره هستم و خداوند مهربان را در اعتلای پرچم هنر سرزمینمان، به نیایش می‌نشینم.»

هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری داوود فتحعلی بیگی از هشتم تا پانزدهم شهریور ماه برگزار می شود.

501

کد خبر: 830270

وب گردی

وب گردی