کاش می توانستم برای غصه های علی آقای 76 ساله کاری کنم/ چراروز دارو سازی  ذهن جامعه را مشغول نمی کند؟

دستانش می لرزد، کاغذ مچاله شده ای را از جیب کتش در می آورد، روی کاغذ کوچک با دست خط به فارسی نوشته شده است :تری فلوپرازین. خبری از اسم و مهر پزشک هم نیست. با التماس به پزشک داروساز می گوید این دارو را دارید؟ پسرم بیمار است و مدت هاست این دارو را می خورد و می گویدپولی ندارم که بابت ویزیت پزشک بدهم.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز،« پسر کوچکش مشکوک به بیماری اسکیزوفرنی است و در کل روز با صدایی که تصور می کند از درون سرش می آید، حرف می زند، حتی یک بار ساعت 3 بامداد در کوچه شروع زد به فریاد زدن،زمانی که علت آن را پرسیدیم گفت صدایی که در سرش است به او گفته که این کار را بکند! باید مدام قرص هایش را مصرف کند والا معلوم نیست چه بلایی بر سرش می آید...»

علی آقا سر درد و دلش باز شده، فرقی نمی کند که مرا می شناسد یا نه، روی صندلی داروخانه جا به جا می شود و می گوید: دخترم ، نگهداری از پسر بزرگم با توجه به هزینه های بالای داروها بسیار سخت است، مستاجر هستیم و هزینه های دانشگاه دخترم و هزینه مدرسه پسر کوچکترم هم بسیار سنگین است و حقوق ناچیز بازنشستگی کفاف این همه هزینه ها را نمی دهد.

کاغذش را تکان می دهد و می گوید: پسرم باید هرماه یک بار به پزشک اعصاب مراجعه کند، تحت پوشش بیمه هم نیستیم، که ویزیت حدود 75 هزار تومان می شود! از هزینه های داروهایش هم نگویم،نمی خواهم غصه ات بدهم.

آهی می کشد و در حالی که سعی می کند از داروخانه خارج شود می گوید: عروسی دخترم نزدیک است،گفتم 75 هزار تومان هم می تواند کمکم کند چه لزومی داشت به پزشک مراجعه کنم! از پسر کوچکم خواستم اسم داروهای اعصاب را روی کاغذ بنویسد تا به داروخانه بیایم و داروهای پسرم را بگیرم اما پزشک داروساز به من می گوید:« بدون نسخه پزشک امکان ندارد به بیماران دارو بدهیم»درد بی پولی، پسر بیمار،دختر دم بخت و... را که نکشیده اند.

علی آقا این ها را می گوید و از داروخانه خارج می شود و مرا با کوه دردهایش تنها می گذارد، از طرفی عوارض خود درمانی را می دانم، می دانم در بدترین حالت، خود درمانی منجر به بروز مشکلات جسمی جدی و خطرناک و حتی گاهی به مرگ منجر خواهد شد، از طرفی دیگر هم دلم برای علی آقای 76 ساله و غصه هایش می گیرد، کاش می توانستم برایشان کاری بکنم...

امروز روز دارو سازی است و با اینکه در تقویم ها این روز به یادشیمیدان، طبیب، داروشناس و داروساز ایرانی زکریای رازی نامگذاری کرده اند اما مانند دیگر مناسبت ها ذهن همه جامعه را به خود مشغول نمی‌ کند فقط می ماند جمع شدن دورهمی داروسازان و نکوداشت پیشکسوتان این حوزه.

700

کد خبر: 830358

وب گردی

وب گردی