کره شمالی درحال توسعه زرادخانه هسته‌ای خود است

سازمان ملل هشدار داد کره شمالی با افزایش تلاش‌های خود برای تولید اجزای یک راکتور هسته‌ای جدید، در مسیر بلند پروازی‌های هسته‌ای اش حرکت می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه انگلیسی اکسپرس در پایگاه اینترنتی خود در تحلیلی نوشت: کره شمالی از تهدیدهای خود برای ساخت موشک عقب نشینی نمی کند. دیده بان حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه در گزارش سالانه خود اعلام کرد کیم جونگ اون همچنان به فعالیت راکتور اصلی خود ادامه می دهد و همزمان به دنبال ساخت اجزای جدیدی از یک راکتور دیگر است.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: «این مسئله موجب نگرانی بوده و نشان میدهد که کره شمالی عقب نشینی نکرده است . آنها فعالیت خود را متوقف نکردهاند و به همین علت ما همچنان زمانی که صحبت از کره شمالی به میان می آید، باید محتاط باشیم.»

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از رهبر کره شمالی به علت کنار گذاشتن برنامه های خود برای حمله موشکی به جزیره گوآم در اقیانوس آرام تمجید کرده بود. وی ادعا کرد توقف این برنامه به این علت بوده است که کیم احترام به آمریکا را آغاز کرده است.

کره شمالی از آغاز سال گذشته دو آزمایش هسته ای و دهها آزمایش موشکی انجام داده است و بدین طریق قدرت های جهانی را به چالش کشیده و نگرانی ها را از وقوع یک جنگ سنگین نظامی در شبه جزیره کره افزایش داده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی به کره شمالی دسترسی ندارد و بر فعالیتهای آن عمدتا از طریق تصاویر ماهواره ای نظارت می کند.

در این گزارش آمده است: «نشانه ها در محل ساخت راکتور آب سبک این کشور حاکی از افزایش فعالیت های مرتبط با ساخت اجزای یک راکتور دیگر است.» احتمال می رود این راکتور جدید بزرگتر از راکتور کنونی این کشور در یونگ بیون (Yongbyon) باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

802

کد خبر: 830421

وب گردی

وب گردی