گرامیداشت یاد و خاطره شاعر ملی، یاکوب کولاس دربلاروس

یاکوب کولاس یکی از شخصیت های کلاسیک و بنیانگذاران ادبیات نوین در بلاروس است که در13 آگوست 1956 دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در بلاروس ،یاکوب کولاس (کنستانتین میخایلوویچ میتسکویچ) در روز 22 اکتبر (یا به روایتی، 3 نوامبر) 1882 در روستای "آکینچیتسا" در بلاروس متولد شد. وی پس از اتمام دوران تحصیل در مدرسه، در سال 1902 وارد دوره تربیت معلم شهر "نسویژ" شد. در سال 1906 اولین اثر وی (شعر "سرزمین مادری ما") در روزنامه بلاروسی "ناشا دُلیا" ("سهم ما") منتشر شد. در سال 1915 به همراه خانواده به حومه شهر مسکو نقل مکان کرد و در آنجا به عنوان معلم فعالیت داشت. در ماه مِی سال 1921 به مینسک بازگشت.

وی در طی سال های جنگ جهانی دوم در مسکو و تاشکند زندگی خود را سپری کرد. در سال 1944 بار دیگر به مینسک برگشت.

وی سال های نوجوانی خود را زمانی سپری کرد که اوج جریان های ملی-فرهنگی باعث شکل گیری برترین ویژگی های یک بشر، شهروند و وطن پرست در این شخصیت شد. او تنها یک شاعر و نویسنده توانمند نبود، بلکه دانشمندی واقعی بود که از اولین روزهای تاسیس آکادمی علوم بلاروس و تا روزهای آخر زندگی خود به عنوان معاون این مرکز فعالیت می کرد. نویسنده اولین کتاب اصول و روش تدریس زبان بلاروسی بود، بسیاری از طرح های او، در مجموعه قوانین درست نویسی و نقطه گذاری که در سال 1959 منتشر شده وجود دارد.

در13 آگوست 1956 دار فانی را وداع گفت. به همین مناسبت هر ساله در این روز در شهر مینسک مراسم یادبودی برای این شاعر بزرگ برگزار می شود.
در روز 14 آگوست در موزه ادبی یادبود یاکوب کولاس نمایشگاه پرتره های وی افتتاح شد.

همچنین به مناسبت بزرگداشت این شاعر گردشی علمی (با اتوبوس و به صورت پیاده) از سوی موزه "یاکوب کولاس" و با حضور شخصیت های فرهنگی- ادبی، هنرمندان و خبرنگاران در سطح شهر مینسک (میدان یاکوپ کلاوس، منزل شاعر در پارک گورکاوا و قبرستان نظامیان ) برگزار شد.

به گفته زینائیدا کاماروفسکایا، رئیس این موزه، در روز 3 نوامبر(12آبان ماه) نیز مراسم 135 سالگی بزرگداشت این شاعر برگزار خواهد شد و در همین رابطه، کنفرانس های علمی، مراسم با شکوه و نمایشگاه هایی هم در بلاروس و هم در خارج ازاین کشور درنظر گرفته شده. او همچنین خاطر نشان کرد که در ماه اکتبر- نوامبر در ویلنوس( پایتخت لیتوانی) یک لوح یادبود بر روی ساختمانی نصب خواهد شد که یاکوب کولاس برای انتشار روزنامه اش در آنجا فعالیت داشته است. درسال جاری لوح یادبود و نقش برجسته ای دیگری از این شخصیت فرهنگی- ادبی بر روی درب ورودی منزل سابق وی در ازبکستان نصب خواهد شد.

503

کد خبر: 830432

وب گردی

وب گردی