نقاشی خداوند در  زنجان /کوههای ماهنشان یا بوم رنگی ایران

انگار که خدا قلم نقاشی اش را برداشته و روی بوم هستی با رنگ های زیبا این کوه ها را با حوصله نقاشی کرده است .در نگاه اول به کوههای آلاداغ‌لار در استان زنجان یاد عطاری های مشهد مقدس می افتیم که ادویه ها را باسلیقه روی هم چیده اند اما حتی آن هم به زیبایی نقاشی خداوند نمی رسد .

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز یکی از جاذبه های طبیعی ایران که مورد کم لطفی مردم قرار گرفته کوههای آلا داغ لار است و بسیاری از مردم ایران و گردشگران خارجی از وجود چنین طبیعت زیبا و عجیب و بکر آگاهی ندارند کوههای آلا داغ لار در 25 کیلومتری شمال شرقی تبریز و در مسیر میانه قرار دارد.

کوه های رنگی ،یکی از مناظر زیبای طبیعی استان زنجان است این مناظر آنقدر نادر و عجیب هستند که گاهی تصور می کنیم در حال دیدن مناظری از یک سیاره در یک منظومه شمسی دیگر هستیم و رنگها با چشمهایت بازی می کنند.

در نگاه اول کوههای رنگی شاید یک دفتر نقاشی به نظر برسد اما وقتی با دقت نگاه می کنیم چیزی جز عظمت خلقت ما را وادار به گفتن سبحان الله نمی کند این کوه ها یکی از مناظر زیبای جهان است که در نزدیکی این کوه ها و تپه ها ، روستاها و آبادی های متعدد قرار گرفته اند .دست و دل بازی طبیعت زیبا که اندوخته ها و ثروت چشم نواز و زیبای خود را به ساکنان این منطق ارزانی داشته و خاک های رنگی به کار رفته در کاه گل دیوار خانه ها موید سخاوتمندی طبیعت است.

این کوه ها به سبب رنگشان به ویژه رنگ قرمز ،قهوه ای ،سبز ،زرد ،سفید و نارنجی در شرایط نور مناسب خصوصا پس از یک بارندگی اندک که خاکها کمی خیس می شوند سوژه بی نظیری برای عکاسان ،فیلمسازان و طبیعت گردان به شمار می رود.با تلاش محیط زیست و عرق ایرانی نسبت به این منظره شگفت انگیز که قابلیت ثبت جهانی را دارد می توان علاوه بر گسترش صنعت توریسم و در آمد زایی سیل گردشگران خارجی را برای بازدید از این کوه ها نسبت به نگهداری و حفظ اثار طبیعی و باستانی ایران قدم های موثر برداشت.قدر خاکمان را بدانیم.

قدمت آلا داغ لار 15 میلیون سال است

اواخرسال گذشته دکتر عباسی ، زمین شناس و استاد دانشگاه درباره علت رنگی بودن این کوه ها گفته بود طی فرایند کوه زایی و بالا آمدگی کوه ها حوضچه های قاره ای در این منطقه ایجاد شده بود که دارای رسوبات آهن دار بوده اند و تغییر املاح و نوع آنها در رنگ رسوبات تثبیت و موجب تشکیل این کوه های رنگی شده است.

دکتر عباسی قدمت این کوه های رنگی را 15 میلیون سال اعلام کرده و گفته بود : گاه رنگ های کوه ها آدرسی برای وجود مواد معدنی است برای مثال رنگ سبز نشان از وجود ماده معدنی مس است که به دلیل کربناته شدن به رنگ سبز دیده می شود.

گفتنی است وسعت این کوه ها 70 کیلومترمربعی است و همه قابلیت معرفی این منطقه به عنوان یک ژئوپارک ( پارک گردشگری ) را دارد.

کوه های رنگین آلاداغ لار در مسیر قلعه لک لک ها ، معدن چهره آباد به عنوان محل کشف مردان نمکی و دیگر جاذبه های گردشگری واقع شده و تقویت گردشگری در این محور کمک بزرگی به جذب گردشگر، افزایش اقامت گردشگران ، ایجاد اشتغال در منطقه و افزایش درآمدهای استان از صنعتی گردشگری خواهد داشت.

سالیانه حدود 306 هزار گردشگر داخلی و خارجی در ایام مختلف به استان زنجان سفر می کنند و این گردشگران حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان درآمد را عاید استان می کنند .

خبرنگار : اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 830537

وب گردی

وب گردی