تقویت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای راه موفقیت برای اشتغال زایی

ممتاز قمشه‌ای ،کارشناس حوزه کار با تاکید بر اینکه محوریت اصلی توسعه اشتغال باید با نگاه اقتصاد مقاومتی باشد،گفت: به اعتبار غربی‌ها و برجام و این گونه مسایل نمی‌توان منتظر رشد اشتغال بود. وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی باید موضع و سیاست اصلی خود را مشخص کند و زبان گویای جامعه کار و تولید باشد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا ،یک کارشناس حوزه کار معتقد است برای تحرک بازار کار، موفقیت در ایجاد شغل و تحقق برنامه‌های اشتغال دولت،‌ وزارت کار باید نقش محوری شورای عالی اشتغال و هدایت دیگر وزارتخانه‌ها را برعهده بگیرد.

زهرا ممتاز قمشه‌ای اظهار کرد: اشتغال امری فرابخشی است و یک وزارتخانه باید وظیفه مدیریت و مسئولیت اشتغال کشور را به طور جداگانه برعهده گیرد و درکنار آن نقش محوری و هدایتگری خود را ایفا کند.

وی ادامه داد: وزیر کار دولت دوازدهم باید از توان هم‌افزایی و تجمیع ظرفیتهای وزارتخانه‌ها برخوردار باشد تا بتواند توسعه اشتغال کشور را رقم بزند.

به گفته این کارشناس حوزه کار، اولویت اول باید بر مبنای حفظ اشتغال موجود و رفع مشکلات باشد تا بنگاه ها بتوانند در ظرفیت های بالاتر کار کنند.

وی با بیان اینکه پیشگیری از بیکاری و حفظ اشتغال در وزارت کار باید با قدرت ادامه یابد، افزود: وزارت کار باید برنامه مشخصی در خصوص رفع چالش بیکاری دنبال کند.

ممتاز قمشه‌ای معتقد است: اگر برخی از منابع طرح کارورزی به رفع مشکلات بنگاه ها اختصاص داده شود و مبالغی در وجه بانکهای عامل طلبکار به نفع بنگاهی که گرفتاری بانکی دارد کارسازی شود، اشتغال پایدار ایجاد می‌شود و لازم به اجرای طرح کارورزی هم نیست.

وی در عین حال بر لزوم تقویت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تاکید کرد و گفت: سازمان فنی وحرفه‌ای باید به طوری جدی فعال شود و بنگاه‌ها نیروی خود را با کمک فنی و حرفه‌ای تربیت کنند.

به گفته این کارشناس حوزه کار و تعاون، برای ایجاد اشتغال جدید باید به همه بخش های اقتصادی اعم از تعاونی و خصوصی و زیر مجموعه‌های صنعت، خدمات و کشاورزی توجه شود. در کنارآن از شیوه تعاونی که روش مناسب و خوبی برای تجمیع سرمایه‌های خرد جهت انجام کارهای بزرگ است، استفاده شود.

ممتاز قمشه‌ای در عین حال با انتقاد از عدم توجه به بحث آمایش سرزمینی، گفت: چرا پتروشیمی را وسط جنگل‌های شمال احداث می‌کنیم ولی یک کارخانه صنایع تبدیلی در کنار روستاها برای به نتیجه رسیدن زحمت کشاورزان نداریم؟ کشاورز محصول را می‌کارد و با رنج به دست می‌آورد ولی روی دستش می‌ماند و از بین می‌رود به همین دلیل باید به ظرفیتهای نسبی و منطقه‌ای و بحث آمایش سرزمینی توجه شود.

او تاکید کرد: در هر استان و شهرستان، قطب های دارای توجیه و ارزش افزوده که منجر به ایجاد و رونق خوشه‌های کسب و کار می‌شود شناسایی شده است. اگر وزارت کار و مدیران وزارتخانه بتوانند در استان ها به خوبی نقش رهبری و هدایت صحیح منابع را در اجرای صحیح و بهینه برنامه‌های اشتغال ایفا کنند، منابع کلیه دستگاههای مرتبط در حفظ و ایجاد اشتغال بسیج می‌شود.

کارشناس حوزه کار تاکید کرد: اگر این سیاستها مترادف هم و به خوبی دنبال شود در پایان برنامه ششم توسعه، نرخ بیکاری بسیار پایینی خواهیم داشت و به اهداف والای برنامه دست خواهیم یافت.

705

کد خبر: 830582

وب گردی

وب گردی