نهال کاری جایگزین حبس می‌شود

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان هرمزگان و سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری بندرعباس طرح کمربند سبز بندرعباس را اجرایی و عملیاتی کنند.

به گزارش ایسکانیوز، به‌منظور نیل به اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و منویات مقام معظم رهبری درزمینهٔ بسط و گسترش فرهنگ پیشگیری از وقوع جرم و همچنین ایجاد حس مسئولیت‌پذیری در بین اقشار مختلف جامعه، تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان هرمزگان و سازمان پارک‌ها و فضای سبز بندرعباس امضا شد.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان هرمزگان و سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری بندرعباس با استفاده از کلیه امکانات موجود و پتانسیل‌های نهفته در هر دو مجموعه و استفاده از تأسیسات نوین حقوقی به‌ویژه مجازات جایگزین حبس، طرح کمربند سبز بندرعباس را اجرایی و عملیاتی کنند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز بندرعباس در مراسم امضا این تفاهم‌نامه گفت: ایده امضا این تفاهم‌نامه از سوی مسئولین دادگستری استان مطرح شد و با توجه به اینکه کمک زیادی به توسعه فضای سبز شهر بندرعباس می‌کند از آن استقبال کردیم.

مصطفی خادم افزود: این تفاهم‌نامه به‌منظور توسعه کمربند سبز شهر بندرعباس اجرا می‌شود تا ساختار و قالب شهر را تأمین کند و امیدواریم به نحوی کار پیش برود که پیشنهاد دهندگان این طرح ترغیب شوند مشارکت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

این مقام مسئول تصریح کرد: طرح کمربند سبز شهر بندرعباس قرار است در 10 فاز اجرا شود که در فاز اول، بیش از 10 هکتار زمین برای کاشت درختان در شمال شهر بندرعباس و در بلوار شهدا (راه‌آهن) در نظر گرفته‌شده است که هم کمربند سبز شهر و هم یکی از ورودی‌های شهر بندرعباس را شامل می‌شود که بتوانیم در آن درختکاری را انجام دهیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در سر راه توسعه فضای سبز قرار دارد موضوع آبیاری و تجهیزات آن است که خوشبختانه در این تفاهم‌نامه و احکامی که اجرا می‌شود این موضوع هم دیده‌شده تا مشکلات کمتری برای اجرای این کار داشته باشیم.

خادم به گونه‌هایی که در این محل کاشته می‌شود نیز اشاره و عنوان کرد: گونه‌هایی که برای کاشت در این فاز در نظر گرفته‌شده از گونه‌های سازگار با شهر بندرعباس ازجمله چریش، گل‌ابریشم، لور، انجیر معابد، گاروم‌زنگی، دلونیکس و کهور است و قصد داریم تا ده روز آینده کار اجرایی این طرح را آغاز کنیم.

در ادامه معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری هرمزگان اظهار کرد: یکی از معضلات اساسی شهر بندرعباس بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی است که زمینه‌ساز بسیاری از جرائم است.

علیرضا احمدی منش اضافه کرد: بحث جلوگیری از گسترش حاشیه‌نشینی دو سالی است که مطرح‌شده است که یکی از طرح‌هایی که می‌تواند از این امر پیشگیری کند، اجرای کمربند سبز در شهر بندرعباس است.

احمدی منش اضافه کرد: به‌منظور بهره‌گیری از توانمندی‌های دو نهاد درزمینهٔ پیشگیری از گسترش حاشیه‌نشینی و گسترش فضای سبز با اجرای کمربند سبز به دور شهر بندرعباس این تفاهم‌نامه تنظیم و اجرا می‌شود که با اجرای آن خط حائلی برای جلوگیری از تصرفات به بیت‌المال ایجاد می‌شود.

وی به اهداف این تفاهم‌نامه اشاره کرد و گفت: ازجمله اهداف امضا این تفاهم‌نامه می‌توان به پیشگیری از گسترش حاشیه‌نشینی و جلوگیری از تعرض به اراضی ملی و انفال، کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان هرمزگان، نهادینه کردن تأسیسات نوین حقوقی به‌ویژه جایگزین‌های مجازات حبس و گسترش سرانه فضای سبز شهر بندرعباس اشاره کرد.

احمدی منش ادامه داد: ارتقای سلامت روانی و تلطیف روحیه ساکنین و مسافرین به شهر بندرعباس با ایجاد محیط‌های مناسب طبیعی و گردشگری، کمک به بهینه‌سازی محیط‌زیست و هوای پاک بندرعباس، باز اجتماعی نمودن محکومین و ایجاد حس مسئولیت‌پذیری در آن‌ها نسبت به وظایف اجتماعی و ایجاد اشتغال از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری هرمزگان تصریح کرد: با اجرای این تفاهم‌نامه به‌جای رأی به حبس از آرای جایگزین استفاده می‌شود که هم برای محکومین، هم برای خانواده آن‌ها و هم جامعه می‌تواند این آرا مفید واقع شود.

همچنین معاون دادستان بندرعباس نیز در مراسم امضا این تفاهم‌نامه عنوان کرد: ایده انجام این کار توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مطرح شد و پس از تطبیق آن با قوانین، خوشبختانه توانستیم آن را اجرایی کنیم.

مجتبی قهرمانی افزود: مجازات در گذشته جنبه تنبیهی داشتند اما با پیشرفت جامعه، در حوزه مجازات هم تغییراتی اعمال شد که مجازات فقط جنبه تنبیهی نداشته باشند و مسئولیت اجتماعی برای محکومین ایجاد کند.

قهرمانی اظهار کرد: این طرح شامل جرائم سبک شده و برای محکومینی اجرا می‌شود که سابقه قبلی نداشته و در جرائم عمد تا یک سال حبس و جرائم غیر عمد تا دو سال حبس محکوم‌شده باشند قابل‌اجراست.

وی تصریح کرد: برای استفاده از آرای جایگزین، رضایت متهم هم موضوعی است که در نظر گرفته می‌شود و اگر متهم رضایت نداشته باشد حکم جایگزین برای آن‌ها داده نمی‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، قهرمانی اضافه کرد: این تفاهم‌نامه به‌گونه‌ای تنظیم‌شده است که اگر تهیه نهال برای اجرای طرح کامل شد می‌توان احکام دیگری ازجمله آبیاری و نگهداری از فضای سبز را برای متهمین در نظر گرفت تا از به زندان رفتن این افراد جلوگیری کرد.

این مقام مسئول در پایان گفت: زندانی شدن یک فرد تبعات زیادی را به همراه دارد به همین دلیل با دادن آرای جایگزین سعی داریم منفعت این کار به عموم مردم نیز برسد.

/902900

کد خبر: 830599

وب گردی

وب گردی