خشت امسال به تولید می‎رسد/برداشت بیش از ۲۳ میلیون بشکه نفت از میادین نفت و گاز غرب

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با بیان اینکه میدان نفتی خشت در زمستان امسال در مدار تولید قرار می‌گیرد گفت: با ورود این میدان نفتی، تولید روزانه نفت این شرکت به مرز ۱۶ هزار بشکه در روز خواهد رسید به طوری که روند افزایشی آن تا تولید ۲۵ هزار بشکه نفت در روز در سال ۹۸ ادامه خواهد یافت. 

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ رامین حاتمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در جلسه پیش‎بینی بهره‎دهی چاه‌های شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق گفت: میانگین تولید تکلیفی گاز از منطقه خانگیران و میدان گازی گنبدلی در شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق طی زمستان امسال به ۶۶ میلیون متر مکعب در روز می‎رسد که این رقم تا سال ۱۴۰۰، ۶۶ تا ۶۷ میلیون مترمکعب در روز ثابت خواهد ماند.

او برنامه میانگین تزریق تکلیفی در مخزن شوریجه D را در هشت ماه نخست سال معادل ۱۰ میلیون متر مکعب در روز عنوان کرد و افزود: در چهار ماه پایانی امسال۱۳ تا ۱۶ میلیون متر مکعب از این مخزن برداشت خواهد شد.

حاتمی ادامه داد: در چهار ماه نخست امسال، در مجموع ۷۶۸ مورد عملیات شامل مواردی همچون آزمایش تعیین میزان نمک در آب، اندازه‎گیری فشار سرچاهی، گریس‎کاری شیرهای سرچاهی، بررسی وضع فشار فضای حلقوی، آزمایش ممیزی فشار ساکن و تزریق دوره‎ای مواد ضد خورندگی روی چاه‎های شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق صورت گرفته است و تا پایان سال، این رقم به ۹۱۲ مورد افزایش می‎یابد.

منطقه خانگیران در شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق مشتمل بر سه مخزن مجزای مزدوران، شوریجه B و شوریجه D است که هر سه مخزن مدت مدیدی است بهره‎برداری می‎شوند و گاز ترش تولیدی در مخزن مزدوران، پشتوانه اصلی تولید و تامین گاز مصرفی در شمال شرق کشور است. این گاز پرفشار با ۳,۵ درصد گاز سولفوره و ۶.۵ درصد گاز کربنیک، مزدوران را به یکی از نادرترین مخازن گازی جهان بدل کرده است.

خشت امسال به تولید می‎رسد

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در جلسه بهره‎دهی چاه‎های شرکت بهره‎برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی نیز عنوان کرد: میانگین تولید روزانه گاز در این شرکت طی پنج ماه نخست امسال حدود ۱۴۸ میلیون متر مکعب بود و در این مدت روزانه ۶ هزار و ۲۵۰ بشکه نفت از میدان‎های سروستان و سعادت آباد برداشت شده است.

او برنامه تولید گاز در ماه‎های مهر و آبان امسال را به طور میانگین ۱۶۷ میلیون متر مکعب در روز و در چهار ماه پایانی سرد سال، ۲۰۰ میلیون متر مکعب در روز عنوان کرد و افزود: با به مدار تولید آمدن میدان نفتی خشت در زمستان امسال، تولید روزانه نفت این شرکت به مرز ۱۶ هزار بشکه در روز می‌رسد و روند افزایشی آن تا تولید ۲۵ هزار بشکه نفت در روز در سال ۹۸ ادامه خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، پارسال در مجموع ۶۲ میلیارد و ۱۴ میلیون متر مکعب گاز، ۱۹ میلیون و ۹۹۳ هزار بشکه میعانات گازی و ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت در شرکت بهره‎برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی تولید شده است.

برداشت بیش از ۲۳ میلیون بشکه نفت از میادین نفت و گاز غرب

حاتمی در جلسه بهره‎دهی چاه‎های شرکت بهره‎برداری نفت و گاز غرب نیز به تولید روزانه ۱۸۴ هزار بشکه نفت در این شرکت طی چهار ماه نخست امسال اشاره کرد و گفت: در این مدت در مجموع، ۲۳ میلیون و ۹۹۸ هزار و ۵۴۵ بشکه نفت در نفت و گاز غرب تولید شده است.

او افزود: در این مدت، حدود ۶۱۶ میلیون متر مکعب گاز از میدان تنگ بیجار برداشت شده است.

حاتمی از انجام ۱۳۴ مورد عملیات مورد نیاز چاه‎های این شرکت در چهار ماه نخست امسال هم خبر داد و در این زمینه به مواردی مانند عملیات دستگاه‎های لوله مغزی سیار، تعویض و تعمیر شیر ایمنی درون چاهی، بررسی ستون چاه با نمونه‎پرداز اثر بردار، آزمایش ممیزی فشار ساکن، تزریق مواد بازدارنده خوردگی و آزمایش چاه با تفکیک‎‌گر سیار اشاره کرد.

بر اساس اعلام شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، جلسات پیش‎بینی بهره‎دهی چاه‎های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با حضور مدیرعامل، مدیران، رؤسا و کارشناسان فنی ستادی و نیز مدیران عامل، مدیران و کارشناسان فنی شرکت‎های بهره‎برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، شرق و غرب در ستاد تهران برگزار شد.

منبع: شانا

402

کد خبر: 830622

وب گردی

وب گردی