تولد دوقلوی فریز شده در همدان/ انتظار 8 ساله قل  اول پایان یافت!

رئیس بخش واحد ناباروری بیمارستان فاطمیه همدان از تولد دوقلوی فریز شده پس از هشت سال خبر داد و گفت: این نوزادن سه‌قلوهایی هستند که قل اول آنها هشت سال پیش به دنیا آمده بود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس ، اخیراً با خبر شدیم در بیمارستان فاطمیه همدان دو جنینی که هشت سال پیش فریز شده بودند، اکنون به شکم مادر منتقل شده و مراحل رشد جنین طی می‌شود، بنابراین به سراغ رئیس بخش واحد ناباروری بیمارستان فاطمیه همدان رفتیم تا از زبان وی در این رابطه بیشتر بشنویم.

مرضیه فریمانی با بیان اینکه بیماری هشت سال پیش، به دلایلی IVF (لقاح مصنوعی) کرده بود که جنین اول به شکمش منتقل شد، گفت: از طریق IVF مادر باردار شده و نوزاد اول به دنیا آمد که خوشبختانه اکنون بزرگ شده و قرار است امسال به کلاس دوم ابتدایی برود.

وی با اشاره به اینکه امسال از همان جنینی که هشت سال پیش فریز شده، مجدد به شکم مادر منتقل شده است، گفت: این مادر در حال حاضر دو قلو باردار است.

رئیس بخش واحد ناباروری بیمارستان فاطمیه همدان با اشاره به اینکه این نوزادان در واقع سه قلوهایی هستند که به فاصله هشت سال به دنیا می‌آیند، خاطرنشان کرد: فرزند اول هشت سال پیش به دنیا آمد و اکنون مادر از همان باکس جنین، مجدد باردار است.

وی با تاکید به اینکه جنین‌های فریز شده بسیار خوب باقی مانده بود و قدرت باروری داشتند که مادر اکنون باردار است، افزود: جنین‌ها پس از 6 ماه دیگر به دنیا خواهند آمد.

فریمانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا مواردی دیگری از فریز جنین به فاصله طولانی در بیمارستان فاطمیه اتفاق افتاده است، گفت: موارد متعددی از جنین فریز شده به شکم مادران منتقل می‌شود اما اینکه بعد از هشت سال جنینی منتقل شود، این مورد نادر است.

وی با بیان اینکه حتی در دنیا نیز بعد از 9 سال جنین به شکم مادر منتقل شده است، افزود: بیمارستان فاطمیه همدان در این زمینه با دنیا برابری می‌کند که بتواند هشت تا 9 سال جنین را فریز نگه دارد.

رئیس بخش واحد ناباروری بیمارستان فاطمیه همدان با اشاره به فواید روش فریز جنین و تخمک خاطرنشان کرد: این روش برای افرادی که دچار بیماری سرطان بوده و اکنون باید شیمی درمانی شوند و امکان از دست رفتن شرایط بارداری آنها وجود دارد، موثر است تا جنین خود را فریز کرده و نگه دارند.

وی با بیان اینکه این اقدام برای آن دسته از زنانی که اکنون در حال تحصیل بوده و یا به دلیل مشکلاتی نمی‌توانند باردار شوند اما می‌ترسند در آینده نیز یائسه شده و تخمدان آنها از کار بیفتد می‌تواند موثر باشد، افزود: این افراد بدانند چنین روشی وجود دارد و می‌توانند فعلاً جنین خود را فریز کنند.

نریمانی با بیان اینکه دختری که ازدواج نکرده و اکنون نیز در سنینی است که ممکن است شرایط بارداری خود را از دست دهد، می‌تواند تخمک خود را فریز کرده و آن را برای سال‌های آینده نگهداری کند، افزود: با این روش امکان باروری در سالهای نامحدود فراهم است.

وی با اشاره به اینکه در روش فریز جنین در آزمایشگاه تا یک مرحله رشد می‌کند و بعد از آن به شکم مادر منتقل می‌شود، تصریح کرد: بسیاری از پزشکان از این روش اطلاع ندارند و بهتر است اطلاع‌رسانی صورت گیرد.

رئیس بخش واحد ناباروری بیمارستان فاطمیه همدان با بیان اینکه بسیاری از بیماران با مراجعه به پزشک رادیوتراپی می‌شوند، بدون اینکه قبل از آن، از این روش مطلع باشند، گفت: هزینه فریز آنچنان بالا نیست و تمام مراکز ناباروری نیز مجهز به این امکان هستند.

701

کد خبر: 830623

وب گردی

وب گردی