سیدجمال ساداتیان: سینمای ایران برنامه ریزی بلندمدت ندارد

تهیه کننده فیلم «دایره زنگی» با انتقاد از وضعیت برنامه ریزی در سینمای ایران، گفت: برای رسیدن به شرایطی ایده آل در سینما نیاز به برنامه های بلند مدت 5 تا 10 ساله در سینما داریم.

سیدجمال ساداتیان درباره برنامه هایی که سینمای ایران نیازمند آن است و با روی کار آمدن دولت دوازدهم می توان به آنها پرداخت، به خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز گفت: وزارت ارشاد یا معاونت سینمایی نیازمند برنامه پنج ساله استراتژیک است و پس از آن به برنامه راهبردی احتیاج است که چگونه می شود برنامه را اجرایی کرد.

وی افزود: در حال حاضر مشکل سینما این است که بیشتر به معلول‌ها پرداخته می شود در حالی که باید بررسی شود که کشورهای اروپایی برای سینمای خود چه کارهایی انجام داده اند که باعث موفقیت آنها شده است و یا بعضی از کشورهای آسیایی چه برنامه هایی داشته اند که وضعیت موجودشان به ارتقای اقتصادی و فعالیت‌های اجتماعی منجر شده است.

ساداتیان ادامه داد: در واقع در برنامه ریزی که برای سینمای کشور انجام می شود باید این موضوع، مورد توجه قرار گیرد که طی 5 الی 10 سال آینده، هر سال چه تعداد فیلم ساخته شود و چه تعداد آثار سینمایی قرار است در بازارهای جهانی فروخته شود پس از انجام این برنامه ریزی باید به این موضوع برسیم که حالا باید چه فیلم‌هایی بسازیم.

تهیه کننده فیلم «چهارشنیه سوری» درباره شاخصه های مدیری قدرتمند که می تواند برای سینما مناسب باشد، گفت: مدیر قدرتمند کسی است که بتواند از ابزارهای اجرایی خوب استفاده کند تا طرحی که تصویب کرده به مرحله اجرا برسد زیرا وقتی طرحی اجرایی و عملیاتی باشد افکار عمومی از آن حمایت خواهد کرد.

وی تاکید کرد: وقتی طرح 5 الی 10 ساله در سینما وجود داشته باشد، باید به همه ابعاد آن توجه شود، یعنی بودجه ای برای ورود و بازسازی تجهیزات سینمایی و ساخت و نوسازی سینماها در آن گنجانده شود و به جای کمک در تولید فیلم به طور مستقیم برنامه ای برای حمایت از سینما در زمینه به روز رسانی و برطرف کردن مشکلات زیرساختی وجود داشته باشد.

تهیه کننده فیلم «به رنگ ارغوان» با اشاره به مشکلات موجود در سینما، ادامه داد: در حال حاضر رده هشتم و یا نهم فیلمسازی در دنیا هستیم ضمن اینکه رتبه جوایز جهانی سینمای ایران هم همین است اما چرا از لحاظ کیفیت صندلی های سینما وضعیت بدی داریم. چرا هر سال بین 100 تا 120 فیلم ساخته می شود که در بهترین شرایط نصف آنها اکران می‌شود، چرا نباید یک تناسب بین نمایش و تعداد فیلم‌هایی که تولید می‌کنیم، داشته باشیم.

501

کد خبر: 830632

وب گردی

وب گردی