صالحی: احتمال برگزاری نشست وزرای ۱+۵ در نیویورک / آمریکا قبل از آسیب رساندن به ما به خودشان آسیب می‌رساند

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: فکر می‌کنم آشفتگی موجود در آمریکا قبل از اینکه به ما آسیب برساند به خودشان آسیب می‌رساند.

به گزارش ایسکانیوز؛ علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه «اولین همایش ملی فناوری کوآنتومی» که صبح امروز در سازمان انرژی اتمی برگزار شد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شاهد برگزاری اولین همایش در کشور هستیم گفت: این فناوری قرن ٢١ است و با توجه به این فناوری قرن ٢١ شکل می‌گیرد.

وی افزود: فناوری کوانتومی دگرگونی عجیبی را در علم و صنعت به‌وجود خواهد آورد. ما یک پژوهشکده دایر کرده‌ایم بنام پژوهشکده فوتونیک و فناوری کوانتومی؛ برای ورود به این عرصه اولین قدم این است که در هم تنیدگی فوتونوها را ایجاد کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: یکسال است که در این زمینه کار می‌کنیم. مدتی است که با وزارت علوم همکاری می‌کنیم برای تدوین درس مقطع ارشد در این رشته تا دانشجویانی را در این رشته که فناوری کوانتوم است تربیت کنیم.

صالحی ادامه داد: امیدواریم طی یکسال، با تامین تجهیزات بتوانیم آزمایش کوانتومی را داشته باشیم.

وی افزود: قرار شد ایران از باشگاه «یورو اتم» که در این حوزه نیز مشغول است استفاده کند و صحبت‌هایی شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه آیا در حیطه آژانس است که از مراکز نظامی ایران بازرسی کند؟، اظهار داشت: آمریکا تلاش می‌کند به برجام خدشه وارد کند و به گونه‌ای عمل می‌کنند که ایران را به این موضوع نزدیک و وادار به اتخاذ تصمیماتی کنند که موجبات بهانه مورد نظر برای آنها فراهم شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه هیئت نظارت بر برجام با دقت اقدامات طرف مقابل به خصوص آمریکا را رصد می‌کند، گفت: آمریکا با موضع‌گیری‌های سیاسی که بیشتر استفاده و جنبه داخلی دارد این گونه موضع‌گیری‌ها را علیه کشورمان انجام می‌دهد.

وی ادامه داد:‌ دولت جدید آمریکا در حالت سردرگمی استراتژی سیاسی قرار گرفته و نمی‌داند استراتژی سیاسی‌اش چیست.

صالحی ادامه داد:‌ این اولین بار است که در آمریکا چنین به هم ریختگی حیران و تحیر سیاسی مشاهده می‌شود، برخی در منطقه علاقه‌مند هستند با اقدامات ویژه خودشان این آشفتگی را در آمریکا تشدید کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: فکر می‌کنم آشفتگی موجود در آمریکا قبل از اینکه به ما آسیب برساند به خودشان آسیب می‌رساند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی با درایت و هوشمندی و در نظر گرفتن تمامی موضوعات واکنش مناسب را می‌دهد.

صالحی بیان داشت: ما واکنش احساساتی نشان نمی‌دهیم، واکنش ما مطالعه شده و دقیق خواهد بود، ما برای تمامی سناریوهای ممکنه پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم، امیدواریم آنان سر عقل بیایند و بیش از این مسئله را بغرنج نکنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما برجام را به آسانی به دست نیاوریم که به آسانی از دست بدهیم، گفت: آنان که اهل فن هستند می‌دانند در برجام چه گذشت.

وی ادامه داد: اگر صنعت هسته‌ای ما متوقف شده بود که این موضوع مطلوب آنان بود و این همه نگرانی نداشتند، پس مشخص است چه مسائلی وجود دارد که زمان و تاریخ نشان خواهد داد که برجام چه دستاوردهایی داشته است.

صالحی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا احتمال برگزاری نشست وزرای 1+5 با حضور ایران در نیویورک وجود دارد یا خیر، عنوان کرد:‌ احساسم این است که احتمالا آقای ظریف وزیر امور خارجه در این باره اقدام خواهد کرد چرا که وی به جد پیگیر هستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود:‌ نامه‌ای که ظریف به مدیر کل آژانس و موگرینی نوشت نشان از جدیت وزارت خارجه در پیگیری اقدامات ایذایی آ‌مریکایی دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

302

کد خبر: 830667

وب گردی

وب گردی