افتتاح نمادین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در بیمارستان محک

صبح امروز 5 شهریورماه 96 جمعی از هنرمندان تئاتر و برگزار کنندگان جشنواره نمایش های آیینی و سنتی مهمان کودکان محک بودند که با بادکنک های رنگی در مقابل بیمارستان محک به استقبال آنان آمدند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ستاد خبری هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی، امسال نیز همچون دوره گذشته، جشنواره نمایش های آیینی و سنتی افتتاحیه نمادینی را در بیمارستان محک برگزار کرد.

در این برنامه هنرمندانی مانند مرضیه برومند و فاطمه معتمد آریا ، برای حاضران صحبت کردند و برخی از گروه های شرکت کننده در جشنواره نمایش های آیینی و سنتتی نیز با اجرای قطعات کوتاه نمایشی شور و شادی را برای کودکان محک به ارمغان آوردند.

در آغاز این برنامه تیزری از کودکان محک که با یاری و همراهی فاطمه معتمد آریا تهیه شده بود پخش شد و پس از آن سعیده قدس بنیانگذار محک که با دیدن این تیزر متاثر شده بود با صدایی بغز آلود به حاضران خوش آمد گفت و افزود: این ها اشک شادی است چون می دانیم این توفیق پیدا شده که همه دست به دست هم کمک کنیم و ایمان داشته باشیم که زیر آسمان این شهر هیچ کودک بیماری تنها نیست.

او ادامه داد برای من امروز خوشحالی مضاعفی است زیرا اجرای این نمایش ها مرا به دوران کودکی ام برد دوره ای که خوشحالی ما این بود که در برخی از جشن تولد های اقوام ثروتمند تر، هنرمندانی را برای اجرای نمایش های روحوضی دعوت می کردند. چرا که در آن دوره این اندازه اختلاف طبقاتی نبود و تعادلی نسبی وجود داشت. آن زمان دیدن تئاترهای سنتی نه تنها برای ما بچه ها که برای بزرگترها هم بسیار خوشحال کننده بود.

بنیانگذار محک یادآور شد: ما با این روزهای قشنگ بزرگ شده بودیم اما در گیرودار زندگی این هنر را فراموش کرده بودم و امروز از سهل انگاری خود شرمسار و در عین حال نیز خوشحال شدم زیرا در کشور ما که زیر سم ستوران باقی مانده ، با وجود همه دشواری ها ، نادانی ها و سهل انگاری ها ، هنوز هنر جاودانه مانده است. ایران ما به کمک هنر ، تفکر و اندیشه همچنان ایران باقی مانده است.

سعیده قدسی اضافه کرد: امروز را نقطه عطفی می بینم و خوشحالم که میراث فرهنگی عظیم نمایش های ایرانی به ما رسیده است. و امیدوارم نسل هنرمندان سیاه بازی که در قید حیات هستند همچنان سلامت باشند و کودکان و نوجوانان ما که درگیر بازی با کامپیوتر و آی پد هستند ، از این وسائل دست بردارند و ظرافت هنر را لمس کنند.

او با اشاره به این که مراسم های گوناگونی در بیمارستان محک برگزار می شود خاطر نشان کرد : این مراسم یکی از زیباترین برنامه هایی که در اینجا برگزار شده است و امیدوارم این هنر بماند و بازماندگان شما در سال های بسیار دوری که ما نیستیم همین فضای شاد را ایجاد کنند.

سعیده قدس در پایان گفت: این مراسم همزمان با دهمین سال تاسیس بیمارستان محک برگزار می شود و نشانه خوشی از این است که سرطان پایان شادی کودکانه نیست.

در ادامه داوود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره نمایش های آیینی و سنتی با اشاره به شکل گیری این جشنواره یادآور شد : این جشنواره را در زمانی برگزار کردیم که شرایبط دشواری ایجاد شده بود.

یک نفر ساز اش را پنهان کرده بود ، کسی دیگر می ترسید تعزیه اش را تعطیل کنند ، و دیگری نگران بود که به سبب اینکه مطرب نامیده می شود کسی با او حرف نزند. اما چون این هنر ها در دل مردم جای دارد وقتی جشنواره را شروع کردیم به تدریج همه گیر شد به طوری که امسال در بخش جوانه ها حدود 75 کودک و نوجوان متقاضی شرکت بوده اند و حتی یک کودک پنج ساله از کرمانشاه که نقالی می کند نیز در جشنواره حضور دارد.

او در عین حال از کم توجهی به آموزش نمایش آیینی و سنتی در دانشگاه ها و آموزشگاه های هنری ابراز تاسف کرد.

فتحعلی بیگی بیمارستان محک را یکی از درهای بهشت دانست و ابراز خرسندی کرد که افتتاحیه نمادین جشنواره در این محل برگزار می شود. او برای سلامتی همه بیماران به خصوص کودکان محک آرزوی سلامتی کرد.

بعد از اجرای قطعه ای نمایش سنتی سیاه بازی که با خنده های کودکان محک همراه شد ، حرکات موزون سیاه به یاد سعدی افشار و دیگر هنرمندان سیاه بازی اجرا شد.

سپس فاطمه معتمد آریا که از سال های آغازین فعالیت محک در کنار این موسسه بوده قطعه شعری از شعر های سیاه بازی را خواند و در سخن کوتاهی گفت : نمایش های شادی آور به همه حیات می دهد. امیدوارم کسانی که این نمایش ها را زنده نگه داشته اند سلامت باشند.

در ادامه مرضیه برومند نیز با ابراز خرسندی از حضور در این برنامه گفت: از گردهم آیی این جمع عظیم بسیار هیجان زده ام جامعه ما هر چه بیشتر بخندد و شادی کند ، روح و جسم اش سالم تر می شود امیدوارم آنقدر بخندیم تا بیماری از سرزمین ما رخت بربندد.

او خاطرات شیرینی از زمانی که همراه با فتحعلی بیگی در یک نمایش نقش درخت و قارچ را بازی کرده بودند بیان کرد و گفت: ما از درخت و قارچ شروع کردیم و امیدوارم شما از نقش گل شروع کنید.

بعد از اجرای یک قطعه رقص آذری به سرپرستی داوود حاجی بابایی نقاشی های کودکان همیار محک با حضور فرزانه کابلی ، مریم سعادت ، مرضیه برومند ، هادی مرزبان ، و فاطمه معتمد آریا و خانم قدس بنیان جگذار محک به برگزار کنندگان جشنواره اهدا شد.

در بخش پایانی نیز نمایش کوتاه حسن کچل که با صدای زنده یاد مرتضی احمدی همراه بود اجرا شد.

جواد انصافی نیز قطعه نمایشی کوتاهی را اجرا کرده و به ممنوعیت حضور حاجی فیروز در تلویزیون اشاره کرد و گفت : سیاه نماد مردم زجر کشیده است. او خود را پیرو خط سیاوش می داند که پاکترین اسطوره ایرانی است و حتی اگر به ضررش باشد هرگز دروغ نمی گوید. هنگامه مفید و مصطفی رحماندوست نیز از جمله هنرمندان حاضر در این برنامه بودند

در پایان مراسم گروه های هنری به بخش های مختلف بیمارستان محک رفتند تا با اجرای نمایش های شادی آور لبخند را به لب کودکان محک بنشانند.

501

کد خبر: 830724

وب گردی

وب گردی