۸ نکته ضروری درباره ثبت‌نام داوطلبان آزمون دکتری در دانشگاه‌ها

داوطلبان آزمون دکتری پیش از مراجعه برای ثبت‌نام در دانشگاه برخی نکات را ضروری باید بدانند تا به مشکلی برخورد نکنند.

به گزارش ایسکانیوز، عصر دیروز شنبه(4 شهریور) نتایج نهایی آزمون دوره دکتری سال 96 اعلام شد و داوطلبان این آزمون پس از حدود 6 ماه از برگزاری آزمون، از وضعیت قبولی نهایی خود در مقطع دکتری مطلع شدند و حالا باید منتظر اطلاعیه‌های دانشگاه‌ها برای انجام مرحله ثبت‌نام باشند. در این گزارش قصد داریم به نکاتی را که داوطلبان آزمون دکتری سال 96 برای انجام مرحله ثبت‌نام از آن مطلع باشند بپردازیم.

مطابق اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور، داوطلبانی‌ که‌ اسامی‌ آنها به‌ عنوان‌ پذیرفته‌شدگان‌ نهایی‌ هر یک‌ از کدرشته محل‌های‌ تحصیلی اعلام‌ شده‌ است‌، برای اطلاع از تاریخ و مدارک لازم برای ثبت‌نام(علاوه بر مدارک مندرج در این اطلاعیه) ابتدا به پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه یا موسسه محل قبولی مراجعه کنند.

در صورت نبودن برنامه زمانی خاص در پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه، پذیرفته‌شدگان لازم است که در یکی از روزهای سه‌شنبه 7 شهریور و یا چهارشنبه 8 شهریور با توجه به شرایط و ضوابط اعلام شده برای ثبت‌نام‌ به دانشگاه و یا موسسه آموزش عالی ذیربط مراجعه کنند.

برای داوطلبان واجد شرایط گزینش، کارنامه‌ای حاوی اطلاعات لازم، نمره آزمون، نمره مصاحبه، حدنصاب نمره اعلام شده از طرف موسسه رتبه داوطلب و آخرین رتبه پذیرفته شده در هریک از کدرشته‌ محل‌های معرفی شده برای مصاحبه در سهمیه مربوط تنظیم و از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش در بعدازظهر روز یکشنبه 5 شهریور 96 قابل دسترسی خواهد بود. توجه داشته باشید که از آنجا که تغییر گرایش و انتقال پذیرفته‌شدگان دوره‌های دکتری «Ph.D» امکان‌پذیر نیست و اصولاً بررسی این امور نیز به عهده این سازمان نیست، لذا درخواست‌های داوطلبان در این خصوص قابل بررسی نخواهد بود.

چند نکته درباره ثبت‌نام داوطلبان آزمون دکتری سال 96 در دانشگاه‌ها:

- حضور شخص پذیرفته برای ثبت‌نام الزامی است و ثبت‌نام منحصراً در تاریخ‌های اعلام شده توسط هر دانشگاه و با ارائه مدارک کامل مندرج در این اطلاعیه صورت می‌پذیرد و عدم مراجعه پذیرفته‌شدگان در تاریخ‌ یا تاریخ‌های تعیین شده برای ثبت‌نام به منزله انصراف از ادامه تحصیل تلقی خواهد شد.

- به پذیرفته‌شدگان توصیه می‌شود که قبل از مراجعه در تاریخ‌های تعیین شده جهت ثبت‌نام، اطلاعات تکمیلی را در پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه یا موسسه آموزش عالی محل قبولی خود مطالعه کنند.

- در هر مرحله‌ از ثبت‌نام‌ و هنگام‌ تحصیل‌، چنانچه‌ مشخص‌ شود داوطلبی‌ حقایق‌ را کتمان‌ کرده‌ و یا اطلاعات غلطی ارائه و واجد شرایط نیست، قبولی‌ وی باطل شده‌ و طبق‌ مقررات‌ با وی‌ رفتار خواهد شد.

- مطابق ضوابط، پذیرفته‌شدگان نهایی دوره‌های روزانه در آزمون دکتری نیمه‌متمرکز سال 96 حتی در صورت عدم ثبت‌نام و یا انصراف قطعی از رشته قبولی، مجاز به ثبت‌نام و شرکت در آزمون دکتری تخصصی «Ph.D» سال 97 به منظور انتخاب رشته‌های تحصیلی «دوره روزانه» نخواهند بود.

- متقاضیان کدرشته محل‌های مربوط به دانشگاه علوم انتظامی امین توجه داشته باشند که با توجه به اعلام این دانشگاه و طولانی شدن زمان مصاحبه داوطلبان، در هیچ‌ یک از کدرشته محل‌های دانشگاه یادشده، اعلام نتیجه‌ای در این مرحله صورت نمی‌گیرد. اسامی پذیرفته‌شدگان نهائی، پس از اعلام نمره مصاحبه داوطلبان و گزینش نهائی متعاقباً اعلام خواهد شد.

- به دانشجویان دوره دکتری تخصصی به غیر از تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان در چارچوب ضوابط و اعتبارات آن صندوق، پرداخت دیگری صورت نمی‌پذیرد.

- نتایج پذیرفته‌شدگان رشته‌محلهای مربوط به بورس و اعزام به خارج پس از تایید نهایی شورای مرکزی بورس و اعزام (سازمان امور دانشجویان) متعاقباً از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان به منظور انجام سایر مراحل اعلام خواهد شد.

داوطلبان آزمون دکتری سال 96 برای ثبت‌نام در دانشگاه محل قبولی خود لازم است مدارک زیر را تهیه کنند:

* اصل‌ و یک نسخه تصویر مدارک‌ کارشناسی‌ و کارشناسی‌ارشد

- پذیرفته‌شدگانی‌ که‌ به‌ دلایلی‌ قادر به‌ ارائه‌ اصل‌ مدرک‌ کارشناسی‌ارشد (فوق‌لیسانس) نیستند، لازم‌ است اصل‌ گواهی‌ تایید شده‌ توسط دانشگاه یا موسسه‌ آموزش‌ عالی‌ محل اخذ مدرک مذکور را با محتوی فرم ذیل این اطلاعیه تکمیل و پس از تأیید موسسه محل تحصیل، در زمان ثبت‌نام به موسسه محل قبولی ارائه کنند.

- آن‌دسته از پذیرفته‌شدگانی‌ که‌ در زمان ثبت‌نام برای شرکت در آزمون (زمان ثبت‌نام 16 تا 22 آذرماه 95) دانشجوی سال آخر مقطع کارشناسی‌ارشد بوده‌اند و می‌بایست تا تاریخ 31 شهریور 96 فارغ‌التحصیل شوند، به عبارت دیگر در زمان ثبت‌نام برای شرکت در این آزمون دانشجو بوده‌اند، لازم است معدل کل واحدهای گذرانده آنان براساس ‌(‌0) تا (20) تا تاریخ 31 شهریور 95 (و یا حداکثر تا تاریخ 30 بهمن 95) توسط موسسه آموزش عالی محل فارغ التحصیلی دوره کارشناسی‌ارشد در فرم مخصوص (مندرج در صفحه 40 دفترچه راهنمای ثبت‌نام و یا مندرج در صفحه 96 دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی) درج و پس از تأیید مسئول ذیربط به هنگام ثبت‌نام ارائه شود.

* اصل‌ و دو سری‌ تصویر از تمام‌ صفحات‌ شناسنامه‌ و کارت ملی
* شش‌ قطعه‌ عکس‌ تمام‌ رخ‌ 4×3 تهیه‌ شده‌ در سال‌ جاری‌
* ارائه مدرکی که‌ وضعیت‌ نظام‌ وظیفه را مشخص‌ کند

طبق اطلاعیه سازمان سنجش، در صورت اعلام رشته محل‌های جدید از سوی موسسات آموزش عالی و تایید آنها از سوی دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم و یا اعلام تکمیل ظرفیت پذیرش دانشجو از سوی موسسات، موضوع «تکمیل ظرفیت» طی اطلاعیه‌ای از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش در روز دوشنبه سوم مهرماه 96 اطلاع‌رسانی خواهد شد.

طبق اطلاعیه سازمان سنجش، با توجه به کنترل های متعدد و بررسی‌های انجام شده از صحت نتایج اعلام شده اطمینان حاصل شده است؛ مع‌الوصف، داوطلبان پس از دریافت کارنامه نتایج نهایی آزمون از طریق سایت، درصورتی که درباره مندرجات کارنامه مذکور سوالی داشته باشند، می‌توانند حداکثر تا تاریخ 22 شهریور 96 منحصراً از طریق سیستم پاسخگویی اینترنتی در سایت سازمان به نشانی: www.sanjesh.org مطرح کرده و یا با شماره تلفن‌ 42163-021 تماس حاصل کنند. در این اطلاعیه تاکید شده است، از ارسال نامه پستی و مراجعه حضوری اکیداً خودداری گردد و بدیهی است به کلیه مواردی که از طریق دیگری صورت پذیرد و یا بعد از تاریخ 22 شهریور 96 انجام پذیرد، ترتیب اثر داده نخواهد شد.

همچنین با توجه به اینکه امتیازات مربوط به مرحله مصاحبه و ارزیابی تخصصی از سوی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی پذیرنده دانشجو به این سازمان ارسال شده، داوطلبان درصورت داشتن هر گونه سوال در این خصوص، لازم است مستقیماً به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی محل مصاحبه مراجعه کنند.

- پذیرفته ‌شدگان نهایی تمامی رشته‌ها لازم ‌است‌ شخصاً در روزهای شنبه 11 و یکشنبه 12 شهریورماه جهت ثبت‌نام به واحدهای مربوطه که آدرس و تلفن آنها در سامانه اینترنتی مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه به آدرس www.sanjesh.iau.ac.ir درج شده است، مراجعه کنند.

- لازم است پذیرفته‌ شدگان جهت اطلاع از چگونگی ثبت‌نام ورودی‌ های جدید به سایت اینترنتی واحدهای دانشگاهی نیز مراجعه کنند.

- عدم مراجعه پذیرفته‌شدگان در روز و ساعت مقرر به منزله انصراف از ثبت‌نام تلقی شده و هیچ گونه اعتراضی پذیرفته نخواهد بود.

- پذیرفته‌شدگان واحدهای علوم و تحقیقات، تهران‌مرکزی، تهران‌جنوب، تهران شمال، الکترونیکی، سنندج، نجف‌آباد، تبریز، کرج، قم، قزوین، بروجرد ، شیراز و اراک جهت اطلاع از چگونگی و زمان ثبت‌نام مقتضی است به آدرس سایت آن واحدها مراجعه کنند.

- دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه باید مبلغ یک میلیون و 320 هزار ریال بابت هزینه خدمات آموزشی به شماره حساب جاری محل دانشگاهی قبولی واریز کند.

- حق بیمه حوادث مبلغ 25 هزار و 500 ریال است که هر پذیرفته‌ شده باید آن را به حسابی که دانشگاه مشخص کرده واریز کند.

- پذیرفته شدگان واحدها و مراکز بین المللی و برون مرزی توجه داشته باشند که (مطابق آئین‌نامه نقل و انتقالات دانشگاه آزاد اسلامی) مجوز انتقال، میهمانی و جابجایی تحت هیچ شرایطی به آنها داده نخواهد شد.

- کارنامه نتایج نهایی داوطلبان در رابطه با کدرشته‌های انتخابی در بعدازظهر روز یکشنبه 5 شهریور 96 از طریق سامانه اینترنتی مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در دسترس قرار خواهد گرفت.

1- اصل مدرک تحصیلی دوره کارشناسی ارشد و ریز نمرات با ذکر معدل.

2- اصل شناسنامه عکس‌دار و دو برگ فتوکپی از تمام صفحات آن.

3- شش قطعه عکس 4×3 تمام‌ رخ که در سال جاری تهیه شده باشد (برای مشمولین 12 قطعه)

4- اصل و یک برگ فتوکپی کارت ملی.

5- مدرکی که وضعیت خدمت وظیفه عمومی برادران پذیرفته شده را مشخص کند.

6- تکمیل و ارائه فرم‌های درخواست ثبت نام و تعهدات مربوط.

7- چنانچه در هر یک از مراحل پذیرش، ثبت نام و تحصیل مشخص شود که متقاضی فاقد شرایط مندرج در دفترچه راهنما بوده است ضمن لغو پذیرش مطابق ضوابط با وی برخورد خواهد شد.

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

کد خبر: 830765

وب گردی

وب گردی