خام فروشی گوی سبقت را از اقتصاد مقاومتی ربود/ هنوز در نیمه راهیم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند اقتصاد مقاومتی هنوز در بخشهای کلیدی نفت و گاز و پتروشیمی به صورت چشمگیر تحقق پیدا نکرده است بایستی اقدامات اساسی از سوی مسئولان ذیربط صورت گیرد، در غیر اینصورت آب در هاون کوبیدن است و نتیجه منطقی از این موضوع نخواهیم گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اقتصاد مقاومتی اصطلاحی است که این روزها نقل محافل خبری و اقتصادی کشور شده و بسیاری آن را راهکار مناسبی برای این روزهای اقتصاد کشور می دانند.

اقتصاد مقاومتی یعنی تشخیص حوزه های فشار و متعاقبا تلاش برای کنترل و بی اثر کردن و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت، که قطعا باور و مشارکت همگانی و اعمال مدیریت های عقلایی و مدبرانه پیش شرط و الزام چنین موضوعی است. اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تاکید روی مزیت های تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی است و صد البته منظور از اقتصاد مقاومتی واقعی، یک اقتصاد مقاومتی فعال و پویاست نه یک اقتصاد منفعل و بسته.

عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی تا چه حدی تحقق پیدا کرده است اظهار کرد: مهم‌ترین نکته در اجرای اقتصاد مقاومتی مقاوم سازی آن است چرا که در اقتصاد نباید به یک بخش اقتصادی متمرکز شد بایستی همه بخش‌های اقتصادی در راستای اقتصاد مقاومتی تقویت شود.

مصری با بیان اینکه اقتصاد بدون نفت را از بودجه بدون نفت باید تفکیک کنیم، اظهار کرد: اگر درآمد نفت در اقتصاد تبدیل به سرمایه شود مطلوب است.

او تصریح کرد: وابستگی به نفت یکی از تهدیدهای جدی است که کشور ما را تهدید می کند، این وابستگی باید روز به روز کاهش پیدا کند. ما ظرفیت های بالایی داریم. باید منابع بودجه را از نفت کم کرده و از دیگر امکانات استفاده کنیم. مهمترین نکته درباره سیاست‌های نفتی ما باید این باشد که جلوی خام فروشی نفت را بگیریم.

مصری با اشاره به اینکه هنوز اقتصاد مقاومتی در کشور ما آن‌طور که باید و شاید پیش نرفته است گفت: هنر اقتصاد مقاومتی این نیست که نفت را بفروشیم و بنزین وارد کنیم. هنر این است که محصول را به مواد باارزش افزوده بالا تبدیل کنیم. بنابراین هنوز با مقوله اقتصاد مقاومتی در کشور فاصله زیادی وجود دارد بایستی اقدامات اساسی از سوی مسئولان ذیربط صورت گیرد در غیر اینصورت آب در هاون کوبیدن است و نتیجه منطقی از این موضوع نخواهیم گرفت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اقتصادی که ما به دنبال آن هستیم قطعا در کشور ما قابل تحقق است چون امروزه نسخه آن را داریم. اقتصاد مقاومتی که بر مبنای تولید قرار دارد، نیاز به یک اراده جمعی دارد. بپذیریم که اقتصاد مقاومتی راه حل است هر چند ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: اقتصاد مقاومتی با نگاهی درون زا و برون نگر ما را از فروش نفت بی نیاز می کند و با این اقتصاد مقاوم است که می توانیم جهش بالای اقتصادی و پیشرفت داشته باشیم.

در همین راستا حمیدرضا صالحی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران اظهار کرد: شاه بیت اقتصاد مقاومتی؛ اقتصاد درون‌زا بودن و برونگرایی آن است در اقتصاد درونگرا تمام تلاشها براین است که با حمایت و صیانت از تولید داخلی و سازندگان بتوانیم این صنعت را به سمت خوداتکایی هدایت کنیم.

او تصریح کرد: در چارچوب اقتصاد مقاومتی آنچه که باید و شاید حرکت اساسی صورت نگرفته است. یکی از بخشهای مهم اقتصاد کشور اقتصاد کلان است بنابراین برای حفاظت از تولید داخلی باید به سمت واقعی کردن نرخ ارز حرکت کنیم. ما نمی توانیم از اقتصاد درونزا صحبت کنیم در حالیکه قیمت ارز شفاف سازی نکرده باشیم چرا که این امر سبب افزایش واردات و از بین رفتن شرکتهای داخلی می شود حتی تا جاییکه عرصه را برای رقابت با کشورهای خارجی تنگ‌تر می‌سازد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: موضوع بعدی بحث قیمت تمام شده کالا است متاسفانه بالابودن بهره بانکی علاوه برفشار بر شرکتهای داخلی زمینه را برای حضور تولیدات داخلی در بین شرکتهای خارجی کمرنگ‌تر می‌سازد.

صالحی با تاکید براینکه رتبه ایران در فضای کسب و کار بین 180 کشور بسیار بد بوده تا جاییکه رتبه 140 را به خود اختصاص داده است و این بیانگر این است که در راستای اقتصاد مقاومتی به درستی حرکت نکردیم باید در دولت دوازدهم مورد توجه قرار گیرد.

او افزود: باید از میوه برجام به نفع اقتصاد کشور برداشت کنیم تا بتوانیم در جهت رونق صادرات و توسعه بازارهای صادراتی گام برداریم. چرا که روابط سیاسی موجب توسعه اقتصاد کشور شود باید در این خصوص گامهای مثبتی از سوی مسئولان کشور برداشته شود.

صالحی خاطرنشان کرد: اگر زیربنای اقتصاد کلان همسو با اقتصاد مقاومتی اصلاح شود به طور یقین با ورود تکنولوژی نوین و تبادل دانش پازل اقتصادی کشور براساس فرمول اقتصادی دنیا چیده خواهد شد و این امر مهم سبب پویایی و شکوفایی اقتصاد کشور را به همرا ه دارد.

گزارشگر: حبیبه رحیمیان

402

کد خبر: 830770

وب گردی

وب گردی