تولید سه میلیون بشکه نفت از لایه نفتی پارس جنوبی

مجری طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی گفت: میزان تولید تجمعی نفت خام از این میدان از ابتدای فروردین ‌ماه سال جاری تاکنون بیش از سه میلیون بشکه است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از روابط عمومی شرکت نفت وگاز پارس، فردین اسعدی افزود: همچنین تاکنون در پنج مرحله، محموله‌های صادراتی از این میدان مشترک به مقاصد بین‌المللی بارگیری و ارسال شده است.
او در تشریح آخرین وضعیت توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی بیان کرد: تداوم فعالیت‌های توسعه‌ای در این میدان نیازمند به کارگیری دانش روز حفاری افقی، تکمیل هوشمند چاه‌ها و روش‌های نوین ازدیاد برداشت است.
اسعدی یادآور شد: لایه‌های نفتی پارس‌جنوبی، متشکل از چهار سازند مخزنی سروک زیرین (مادود)، ماسه سنگ کژدمی، داریان بالایی و داریان پایینی در عمق هزار متری بستر خلیج فارس واقع شده است.
او ادامه داد: طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی به صورت آزمایشی در قالب یک طرح کوچک با شرح کار هفت حلقه چاه تولیدی، ساخت، نصب و راه‌اندازی یک سکوی چاه و تامین یک فروند کشتی بهره‌برداری، ذخیره و صادراتی موسوم به اف پی اس او از سال 84 آغاز شد، اما به دلایل متعدد تامین این کشتی با مشکلاتی روبرو شد تا اینکه در اواخر سال 92 تامین اف پی اس او و تکمیل توسعه مرحله اول فاز اول لایه‌های نفتی پارس جنوبی در دستور کار جدی شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.
مجری طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی بیان کرد: در این ارتباط در مدت 24 ماه از فروردین 94 با تبدیل وضعیت یک نفتکش خریداری شده به زیرسازه اف پی اس او و طراحی و ساخت و نصب ماژول‌های فرآورشی و یوتیلیتی روی آن، این شناور فرآورشی تامین و از 29 اسفندماه سال گذشته همزمان با روز ملی نفت قفل تولید از لایه‌های نفتی پارس جنوبی شکسته شد.
اسعدی با بیان اینکه شناور فرآورشی اف پی اس او (کوروش) در لایه‌های نفتی پارس جنوبی اولین شناور فراورشی تامین شده در کل منطقه خاورمیانه است، اظهار کرد:‌ تاکنون فقط در سمت قطری میدان تجربه به‌کارگیری اف اس او بدون تجهیزات فرآورشی و در سمت ایرانی نیز فقط تجربه استفاده از اف اس یو بدون تجهیزات فرآورشی و بارگیری وجود داشته است.
مجری طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی و گفت: امکان بارگیری 700 هزار بشکه نفت خام توسط سیستم بارگیری شناور اف پی اس او و بطور معمول در هر ساعت، امکان تخلیه 30 ‌هزار بشکه توسط سیستم بارگیری این شناور وجود دارد.
اسعدی با بیان اینکه سقف بهره‌برداری روزانه از چاه‌های موجود، بر اساس مدل‌های مخزنی معادل 35 هزار بشکه در روز تعیین شده بود، افزود: با تطبیق تاریخچه پنج ماه اخیر تولید و به دلیل حجم بالای گاز تولیدی، به منظور رعایت اصول بهره‌برداری صیانتی حداکثری، حفظ طولانی‌تر فشار مخزن و ممانعت از افت شدید توان تولید چاه‌ها، برنامه‌ریزی طرح برای تولید روزانه سکو، در سقف 25هزار بشکه صورت پذیرفته و در دستور کار قرار گرفته است.
او با اشاره به اینکه توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی، مرحله به مرحله خواهد بود ادامه داد: در مرحله دوم توسعه فاز اول، مقرر است عملیات حفاری چاه‌های تزریقی روی اسلات‌های خالی سکوی کنونی، از اوایل زمستان سال جاری به مدت ٦ ماه اجرا شود.
اسعدی اضافه کرد: همچنین از اوایل تابستان سال آینده روزانه ٣٠ هزار بشکه آب به درون ناحیه در حال تخلیه تزریق می شود، در غیر این صورت، در انتهای سال دوم بهره‌برداری، با توجه به وضعیت ناهمگون سنگ مخزن و لایه نازک در حال بهر‌برداری و نوع سنگین سیال، تولید روزانه حداقل به نصف کاهش خواهد یافت.
او، حجم نفت درجای سازند در حال تخلیه داریان بالایی در گستره میدان گازی پارس جنوبی را تا 12 میلیارد بشکه تخمین زد و افزود: در محدوده مدل‌شده نزدیک به مرز با مساحت نزدیک به 400 کیلومتر مربع حجم نفت درجا حدود هفت میلیارد بشکه است.
مجری طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی اظهارکرد: همچنین احتمال دارد ارتباط فشاری لایه نفتی با میادین نفتی مجاور (سپند در جنوب غرب، هامون در شمال شرق و بلال در جنوب شرق) ایجاد شود که ارزیابی دقیق‌تر این ارتباط، مستلزم حفاری‌های اکتشافی توصیفی است و با توجه به این که در سمت قطری از ٦ لایه برداشت می‌شود، احتمال کشف لایه‌های عمیق‌تر دیگری هم در سمت ایران هست.
اسعدی گفت: با توجه به اهمیت راهبردی توسعه لایه‌های نفتی مخزن مشترک پارس جنوبی، متقضی است برنامه‌ریزی جدی و فوری به منظور فراهم کردن بستر توسعه فازهای چندگانه این طرح صورت پذیرد.

402

کد خبر: 830794

وب گردی

وب گردی