زمان خوبی برای خرید مسکن است/استفاده از تسهیلات برای متقاضیان مقدور نیست

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: مشکلاتی در خصوص خرید مسکن وجود دارد اعم از اینکه وجه نقد در اختیار متقاضیان کم و نیز استفاده از تسهیلات برای آنها مقدور نیست.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ با توجه به اینکه درحال حاضر رکود مسکن به عنوان اصلی ترین معضل اقتصادی در کشور مطرح است بنابراین بسیاری از مسئولان تصمیماتی را جهت بهبود روند معاملات مسکن و نیز خروج آن از رکود اتخاذ کردند اما متاسفانه تاکنون هیچ یک از آنها پاسخگوی اقدامات انجام شده نبوده و همچنان مسکن در حالت رکود به سر می برد.

لازم به ذکر است، بسیاری از افراد به ویژه متقاضیان خرید و فروش مسکن به دنبال جدیدترین اخبار در مورد بازار مسکن هستند تا بتوانند با توجه به اخبار منتشر شده در بهترین زمان ممکن اقدام به سرمایه گذاری در این حوزه کنند.

این در حالیست که بسیاری از کارشناسان مسکن معتقدند که باتوجه به رکود موجود در مسکن اکنون زمان مناسبی برای خرید و نیز سکونت در واحدهای خریداری شده است اما اگر متقاضیان مسکن با فکر خرید جهت سرمایه گذاری تصمیم به خرید خانه دارند پیشنهادی در این خصوص داده نمی شود زیرا با توجه به اینکه در حال حاضر مسکن در رکود به سر می برد و زمان خروج از رکود نامشخص است بنابراین امکان دارد تا سود مورد نظر به واسطه رونق برای متقاضیان محقق نشود.

حسن محتشم‌، رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز گفت: در حال حاضر بازار مسکن در وضعیت مناسبی قرار ندارد، وام مسکن به عنوان یک عامل مثبت می تواند در بازار تاثیرگذار باشد و باتوجه به افزایش مدت بازپرداخت اقساط وام بسیار از افراد علاقمند به خرید مسکن می شوند اما نمی توان گفت تاثیر بسیار زیادی را در بهبود روند معاملات بازار مسکن ایجاد می کند.

او در ادامه افزود: مشکل مردم در ارتباط با خرید مسکن اقساط یا زمان بازپرداخت آن نیست بلکه معضل اصلی نداشتن سپرده لازم جهت پرداخت پول اولیه مسکن مورد نظر است.

محتشم با اشاره به وعده افزایش مدت بازپرداخت وام مسکن اظهار داشت: تاکنون وعده‌های داده شده در راستای بهبود روند بازار مسکن انجام شده اما به دلیل رکود حاکم در بازار مسکن کفایت لازم برای حرکت متقاضیان به سمت خرید را نداشته است.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن به دلیل اصلی رکود مسکن اشاره کرد و گفت: وضعیت موجود در بازار مسکن به دلیل پایین بودن درآمد سرانه ملی، بیکاری و عدم گردش نقدینگی در اقتصاد کشور نامناسب است بنابراین تمام این عوامل دست به دست یکدیگر دادند تا افراد قادر به تهیه مسکن موردنظر خود نباشند.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اینکه آیا اکنون زمان مناسبی جهت خرید مسکن است، گفت: طی چند روز گذشته این صحبت از سوی مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح شد که به نظر صحبت انجام شده منطقی است اما مشکلاتی در این خصوص وجود دارد اعم از اینکه وجه نقد در اختیار متقاضیان کم و نیز استفاده از تسهیلات برای آنها مقدور نیست.

محتشم خاطرنشان کرد: زمانی که رکود در کشور حاکم است و در عین حال اقتصاد فعال است، افراد از استفاده تسهیلات استقبال می کنند و تلاش برای خرید مسکن می کنند اما زمانی که که اقتصاد کشور در رکود باشد و کشور از گردش پول مناسبی برخوردار نباشد افراد احساس میکنند در صورت خرید مسکن علاوه بر اینکه قادر به تامین پول اولیه نخواهد بود بلکه پرداخت اقساط به دلیل عدم گردش نقدینگی مناسب در جامعه برای متقاضیان دشوار خواهد بود.

به گفته رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن، اگر کسی امکان خرید خانه را داشته باشد و در شرایط فعلی بتواند توان خرید خود را افزایش دهد می توان گفت اکنون زمان مناسبی برای خرید مسکن است.

او با اشاره به صحبت های دکتر روحانی در مجلس درخصوص عملکرد آخوندی در حوزه مسکن گفت: اگر دکتر روحانی متوجه ضعف عملکرد آخوندی در حوزه مسکن شده که به تعهداتش عمل نکرده و شرایط لازم برای خرید مسکن را برای متقاضیان فراهم نکرده بنابراین آخوندی در دولت دوازدهم باید به بخش مسکن توجه ویژه ای داشته باشد تا بتواند پاسخگوی انباشت تقاضای خریداران در این حوزه باشد.

محتشم با تاکید به اقداماتی که وزارت راه و شهرسازی باید در دولت جدید در دستور کار قرار دهد، اظهار داشت: با توجه به اینکه متولی مسکن در کل کشور از نظر طراحی و ساخت، شورای عالی معماری و شهرسازی است بنابراین می تواند مانع تراکم فروشی در شهرداری ها و متراکم شدن جمعیت در کلانشهرها شود.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی مسئول اجرای تامین مالی متقاضیان مسکن در کل کشور است، گفت: وزارت راه و شهرسازی مسئول اجرای فراهم کردن تولید و عرضه مسکن است، دکتر روحانی رفع موانع ورود متخصصین حرفه‌ای از جمله انبوه سازان در بافت های فرسوده را به عنوان اولویت کاری قرار داده و تاکید بسیار زیادی را در این خصوص داشته تا بتوانیم شاهد نوسازی این بافت ها باشیم.

او گفت: مجلس طی 10 سال گذشته مصوبه ای را تحت عنوان نوسازی بافت های فرسوده به تصویب رساند که اگر این مصوبه اجرایی شده بود به طور قطع امروز بافت فرسوده نداشتیم، اما به دلیل ضعف عملکرد وزارت راه و شهرسازی درخصوص بافت های فرسوده، نوسازی انجام نشده و در مقابل به بافت های فرسوده های هم اضافه شده است.

محتشم در پایان خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی موظف است تا موانع بازدارنده ورود انبوه سازان به بافت های فرسوده را بردارد و دستگاه های ذی ربط تعامل کافی و لازم را با انبوه سازان به عمل آورند تا بتوان از طریق این پروژه عظیم و ملی را که می تواند براثر بلایای طبیعی حوادث وحشتناکی را با خود به همراه داشته باشد جلوگیری کرد.

401

کد خبر: 830806

وب گردی

وب گردی