شانه خالی کردن استراتژی جدید اصلاحات در قبال دولت  دوازدهم

فارغ از حاشیه سازی های سیاسی تمامی افراد و طیف هایی که به آقای روحانی برای رسیدن به پاستور کمک کردند باید حالا در فصل پاسخگویی به دنبال تحقق وعده هایی باشند که به مردم داده اند

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز ؛جریان اصلاحات در طی روندی که از انتخابات ریاست جمهوری سال 96 تا معرفی وزاری کابینه دوازدهم داشته است شاهد نرسیدن به خواسته های سیاسی خود در قبال دولت دوازدهم بوده است.
حضور 40 میلیونی مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 به انتخاب مجدد حسن روحانی منجر شد. انتخاباتی که به گفته حجت السلام محسن اژه ای سخنگوی قوه قضاییه 60 نفر از مدیران دولتی درآن تخلف کردند اما این روحانی بود که بر کرسی ریاست جمهوری با تنفیذ و تحلیف پرحاشیه ای که در آن نمایندگانی با عکس سلفی گرفتن با موگرینی تقریبا آبروی پارلمان ایران را بردند، تکیه زد.
اما آغاز به کار رسمی حسن روحانی بعنوان رئیس جمهور دوازدهم با حواشی تازه ای مواجه شده است.
حواشی که اگر دولت به آن بپردازد نمی تواند به وظایف اصلی خود در قبال اشتغال و تولید کشور که بیش از سه میلیون بیکار در انتظار اقدامات دولت در این حوزه هستند بپردازد. اما ریشه حواشی در کجاست؟

دولت تدبیرو امید رحم اجاره ای

در اسفند سال 95 بود که شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان به ریاست محمد رضا عارف از روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال بعد حمایت کرد. این حمایت در حالی شکل گرفت که قبل تر ازسوی بعضی فعالان اصلاح طلب دولت روحانی را رحم اجاره ای خطاب می کردند و آن را محل گذاری برای خود می دانستند تا دوباره در قالب دولت اصلاحات به جریان عرصه اجرایی کشور باز گردند.
شاید بتوان گفت مهم ترین شخصی که در انتخابات 96 از روحانی حمایت خود را علنی کرد رئیس دولت اصلاحات بود.که وی در پیامی ویدیویی از کاندیداتوری روحانی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت واضحی را انجام داد که این حمایت باعث انسجام بیشتر طیف اصلاحات برای پشتیبانی از روحانی شد.
انتخابات سال 96 ریاست جمهوری با مشارک میلیونی مردم ایران انجام شد و با انتخاب روحانی به ریاست جمهوری زمزمه های سهم خواهی اصلاحات از گوشه و کنار بلند شد. بعد از مراسم تنفیذ ریاست جمهوری بود که روزنامه های زنجیره ای با تیترها و مطالب خود موجی از سهم خواهی از کابینه دوازدهم را به راه انداختند.

استراتژی قهر

با نگاهی به تیتر‌های روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب و خبرهایی که از این رسانه‌ها به عنوان شنیده یا به نقل از شخصیت‌ها در روزهای بعد از تنفیذ حکم ریاست جمهوری منتشر می شد از فشار فراوان جریان مدعی اصلاح‌طلبی بر حسن روحانی برای افزایش سهم اصلاح‌طلبان در کابینه حکایت می کرد.
این طیف در فشارهای خود به دولت روحانی برای شکل‌دهی کابینه مطلوب آنها تا آنجا پیش رفتند که برخی منابع خبری از خروج قهرگونه اسحاق جهانگیری از دولت در اعتراض به چینش کابینه خبر دادند و محمد علی ابطحی مشاور رئیس‌دولت اصلاحات نیز در حساب کاربری خود در توئیتر روحانی را تهدید کرد که کابینه اگر آن طور که آنها می‌خواهند نباشد پشت او را خالی می‌کنند!
اما این گوشه ای از رفتار اصلاحاتی ها در قبال دولت دوازدهم بود.دولتی که در سال 92 و حال در سال 96 با طرفداری همین جریان توانسته است عرصه اجرایی کشور را به دست بگیرد.
بضاعت اندک روحانی

اما با معرفی کابینه دوازدهم آنچه بیش ار پیش عیان تر شد نارضایتی اصلاح طلبان از افراد معرفی شده بود. افرادی که زیاد هم باب میل آن ها نبودند.
سعید حجاریان فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گویی که با روزنامه شرق داشت در ارزیابی خود از عملکرد فراکسیون امید در جریان رأی‌دادن به کابینه گفت: «من زیاد دنبال نکردم، ولی لابد قول‌هایی به نمایندگان داده شده است. واقعیت این است که همه با هم کنار آمده‌اند؛ مجلس با دولت، فراکسیون‌ها با وزرا، رئیس مجلس با رئیس‌جمهور، بالا با پایین همه با هم کنار آمده‌اند.»
حجاریان درباره اینکه چرا روحانی چنین ترکیبی را به مجلس معرفی کرد، گفت: «بضاعت روحانی در مقطع فعلی در همین حد است، چراکه ما از اول انقلاب تا به امروز کادرسازی نکرده‌ایم، اگر کادرسازی می‌کردیم الان کابینه بهتری داشتیم. »حجاریان اضافه کرده: «خود آقای روحانی هم نیرویی بهتر از این وزرای پیشنهادی نداشت، اگر داشت معرفی می‌کرد. مسئله این است که کفگیر به ته دیگ خورده است و نه کسی را باقی گذاشته‌ایم و نه نیرویی تربیت کرده‌ایم.»

فشار به فراکسیون امید

اظهارات حجاریان که تئورسین جریان اصلاحات است در حالی شکل گرفته که طی روز های اخیر روزنامه های زنجیره ای انتقادهای شدیدی را به فراکسیون امید در جریان رأی اعتماد دادن به کابینه جدید وارد کرده اند. این فشار ها تا جایی پیش رفته است که محمد علی وکیلی در واکنش به چنین رفتارهایی در قبال این فراکسیون و همچنین رآی نیاوردن حبیب الله بی طرف وزیر پیشنهادی نیرو اظهار داشته است: به نظر من این گلایه یک نوع بی‌توجهی به ظرفیت‌های واقعی فراکسیون امید و یک نوع حداکثرطلبی از اعضای آن است، چرا که سقف اعضای فراکسیون امید 110 نفر است و مجلس برای رأی اعتماد به هر وزیر نیازمند حداقل 144 رأی بود.
اما نکته ای که در اینجا باید توجه داشت این است که آقای روحانی برای انتخاب کابینه دوازدهم با تمام طیف های سیاسی و اشخاص مهم برای این کار مشورت داشته است به طور مثال جهانگیری معاون اول وی طی اظهاراتی قبل از انتخاب افراد کابینه جدید گفته بود: «روحانی در حال مشورت با ارکان نظام درباره کابینه دوازدهم است .» با این حال به نظر می رسد آقای روحانی کابینه خود را فراجناحی بسته و از تمامی طیف ها هم استفاده کرده است.

کپی کابینه یازدهم

باید توجه داشت کابینه دوازدهم تغییر زیادی نسبت به کابینه قبلی نداشته است. یازده وزیر آن که در دوره قبلی بوده اند در این دولت هم حضور دارند و 5 معاون که حالا به سمت وزارت رسیده اند و باید انتظار داشت که همان مشی و روش وزیر قبلی را ادامه دهند. با این حال باز هم این کابینه نتوانسته است خواسته های اصلاح طلبان را برآورده کند و باعث شد که انتقاداتی نسبت به فراکسیون امید در جریان رأی عتماد به کابینه دوازدهم صورت بگیرد که از جله این انتقادات اظهار نظر حجت الاسلام میبدی از فعالان اصلاح طلب بود که گفت: «اگر در 4 سال آینده ضربه ای بخوریم از فراکسیون امید مجلس می خوریم.»

فرار رو به جلو اصلاحات

با رفتار هایی که از سوی طیف اصلاحات مبنی بر نبود گزینه های درخواستی آن ها در کابینه جدید و انتقاد هایی که در چند روز اخیر نسبت به فراکسیون امید و کابینه دوازدهم مشاهده شده است این موضوع به نظر می رسد که آن ها به دنبال شانه خالی کردن از نقشی که درروی کار آمدن کابینه دوازدهم داشته اند هستند .
آزادی خواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در این مورد اظهارداشت: به نظر می‌رسد هدف از طرح چنین سخنانی مبنی بر عدم حضور گزینه‌های اصلاح طلب در میان وزرای پیشنهادی و یا عدم مشورت با لیدرهای اصلاح طلب درباره ترکیب این وزرا یافتن راه گریزی برای فرار از پاسخگویی در قبال مطالبات مردم در سال‌های آینده نسبت به وعده‌های داده شده از سوی رئیس جمهور مورد حمایت اصلاح طلبان است که از جمله آنها می‌توان به رفع معضلات اقتصادی همچون بیکاری، رکود، گرانی و دغدغه مسکن اشاره کرد.
اگر این اظهار نظر درست باشد و اصلاح طلبان به دنبال فرار از پاسخگویی در قبال عملکرد دولت دوازدهم باشند باید یک نکته اساسی را باید یادآور شدو آن هم این است که تاریخ تمامی حمایت هایی که آن هادر عیان و پنهان از روحانی برای رسیدن به ریاست جمهوری به کار گرفته اند را ثبت کرده است و حال به جای فرار رو به جلو باید خود را در قبال نقاط ضعف و قوت دولت تدبیرو امید پاسخگو بدانند .
فارغ از این حاشیه سازی های سیاسی، دولت و تمامی افراد و طیف هایی که به آقای روحانی برای رسیدن به پاستور کمک کردند باید حالا در فصل پاسخگویی به دنبال تحقق وعده هایی باشند که به مردم داده اند. وعده هایی که مردم چشم در تحقق آن ها برای داشتن معیشتی بهتر و فردایی روشن تر برای زندگی خود هستند و شانه خالی کردن به هیچ عنوان نمی تواند به تحقق وعده ها کمک کند.

خبرنگار : مجید فاضلی

کد خبر: 830808

وب گردی

وب گردی