ولایتی:  رازی به لحاظ طب بالینی جامع ترین طبیب است

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد، اسلامی گفت: طب امروز براساس روش های بالینی است و رازی به لحاظ طب بالینی اولین و جامع ترین طبیب است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، دکتر علی اکبر ولایتی در نشست نقش و جایگاه زکریای رازی در عرصه فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی که عصر امروز در انجمن آثار و مفاخر ایران برگزار شد، گفت: رازی چند ویژگی در پزشکی ایران و اسلام دارد به طوری که وی طب بالینی را اساس کار خود قرار داد.

وی افزود: ۱۴ هزار کتاب پزشکی در تمدن اسلامی داریم که اکثر آنها ایرانی بودند و هیچ پزشکی در تاریخ، طب بالینی به وسعت رازی ندارد.

رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ادیان با اشاره به اینکه هیچ کتاب پزشکی در حوزه طب بالینی به قدرت کتاب الحاوی رازی نیست، گفت: این کتاب ۱۵ سال طول کشید تا نوشته شود و خودش موفق نشد این کتاب ها را جمع آوری کند و ابن یمین به قیمت گزافی از خواهر رازی آنها را خریداری کرد و اغلب بزرگان ما در قرون ۴ و ۵ زیر سایه آل بویه بودند.

وی با اشاره به تهمت هایی که به رازی مبنی بر ملحد بودن به او زده اند، گفت: این سخنان چیزی از والایی رازی کم نمی کند و این اتهامات ریشه ماتریالیستی و کمونیستی دارند.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در توضیح احوالات رازی به نقل از کتاب الحاوی، توضیح داد: او هیچ گاه از خواندن و نوشتن فارغ نمی شد و شب ها کتاب را به دیوار تکیه می داد و تا سحرگاه به خواندن مشغول شده است و بعضی از مورخین می گویند در 40 سالگی پزشکی را آغاز کرده و تا سن 55 سالگی که بدرود حیات می گوید کتاب الحاوی را با زحمت فراوان در قرن 19 تدوین کرد.

ولایتی افزود: اساس طب براساس مشاهده است و در همین زمینه شیخ الرئیس رساله ای دارد که در آن تمام مرض ها را براساس نبض تشخیص می دهد.

وی ادامه داد: کتاب الحاوی را برای دومین بار در 23 جلد به فارسی ترجمه کردم و در ترجمه این 23 جلد دکتر ذاکر که از نوادگان آقای تهرانی است در ترجمه کتاب الحاوی که به زبان عربی ثقیلی هم بود نقش اساسی داشتند.

ولایتی با بیان اینکه برای ترجمه کتاب الحاوی به مدت 6 ماه از کتابخانه مرحوم مرعشی استفاده کردم، گفت: حدود 300 لغت را برای ترجمه این کتاب به فارسی معادل سازی کردیم.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه طب امروز براساس علم بالینی است، گفت: علائم بیماران مانند هم نیستند و طب بالینی سبب می شود که انواع امراض از یکدیگر تشخیص داده شوند.

ولایتی گفت: رازی اولین فردی است که کتابی در مورد بیماری پوستی را تالیف کرد و کتاب آبله و سرخک وی حدود 40 بار در کشور آلمان تجدید چاپ شده است. همچنین برای درمان بیماری آب آوردن ریه، روشی را ابداع کرده که امروز نیز برای درمان این بیماری از روش رازی استفاده می شود.

وی با بیان اینکه طب بالینی براساس مشاهدات است، گفت: رازی براساس مشاهدات و گرفتن نبض به تشخیص بیماری دست می زد چیزی که در بین پزشکان امروز چندان باب نیست.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: رازی در کتابی نظریات جالینوس دانشمندی که هزار سال قبل از خود می زیسته را نقد کرده است و در کتابش از جالینوس به این خاطر عذرخواهی کرده است که این نشان از روح متواضع رازی است.

ولایتی گفت: رازی ۶ رساله به زبان فارسی دارد که اگر فهرست ابوریحان نبود حتی نام این کتب باقی نمی ماند و وی مشکلی با فهرست کردن کتب ۱۰۰ سال پیش نداشت و به طور کلی کار تحقیق و طب بر اساس مشاهده یکی از ابداعات رازی است که رازی شرح حال بیماران را در ۲۳ جلد نوشته که کسی در تاریخ طب اسلامی و ایرانی این کار را نکرده است.

وی افزود: رازی کتاب من لایحضره الطبیب را نگاشته است و شیخ صدوق کتاب رازی را مبنایی برای کتاب خود قرار داده است.

در ادامه مراسم دکتر حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، گفت: دکتر ولایتی ظرف 30 سال گذشته در احیای مباحث تمدن فرهنگی این کشور زحمات زیادی کشیده اند و جا دارد با حضور وی روز بزرگداشت رازی به سکوت نگذرد.

وی در مورد جایگاه فلسفی زکریای رازی، گفت: رازی سه کتاب با نام های طب روحانی، علم الهی، سیرت فلسفی دارد علم الهی امروز در دسترس نیست و اخیرا با چاپ کتابی تحت عنوان ابن سینا به اسم رازی توهین شده است.

بلخاری در این باره اظهار کرد: کتابی که درباره ابن سینا نوشته شده است در نفی وی، زکریای رازی را به بدترین توهین ها ماتریالیست خوانده اند در حالی که رازی به بیان کتابش در مدح و ستایش پروردگار سخن خود را آغاز می کند که این از یک ملحد به دور است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی درباره سیرت فلسفی رازی گفت: از دیدگاه رازی فلسفه در معنی اخص خود تعریف شده است و علمی است که به واسطه آن انسان نفس خود را از رذایل می پالاید و به فضایل زینت می کند و رازی در طب روحانی و سیرت فلسفی عقل و خرد را ستایش می کرد.

در پایان مراسم دکتر مهدی محقق رئیس پیشین انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از تاریخچه حضورش در انجمن مفاخر و علاقمندی اش به آثار زکریای رازی گفت: در سنین جوانی به همراه استاد جلال الدین همایی برای نگارش کتابی در مورد زکریای رازی به این انجمن معرفی شدم.

وی افزود: کتاب فیلسوف ری محمد ابن زکریای رازی بهترین کتاب سال شناخته شد و این کتاب را به انجمن آثار و مفاخر فرهنگی که آن دوران انجمن آثار ملی بود، تقدیم کردم و مشغول به تحقیق در تاریخ پزشکی اسلامی ایرانی شدم و به مطالعه در آثار زکریای رازی علاقمند شدم.

502

کد خبر: 830818

وب گردی

وب گردی