شمیرانات درصدر آمار زمین‌خواری استان تهران

رییس اداره حقوقی محیط زیست استان تهران گفت:مدیریت مناطق چهارگانه محیط زیست (پارک‌ ملی، منطقه حفاظت شده، آثار طبیعی ملی و پناهگاه‌ حیات‌وحش) با سازمان حفاظت محیط زیست است، اظهار کرد: آثار طبیعی ملی مانند تنگه‌واشی یا غار رودافشان به‌ دلیل وسعت کم، کمتر مورد تعدی زمین‌خواران و متصرفان قرار می‌گیرند درحالی‌که در مناطق حفاظت شده احتمال زمین‌خواری به دلیل وسعت زیاد، بیشتر است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا،رییس اداره حقوقی محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به اینکه از ۱۰ سال گذشته تاکنون ۹۰۰ پرونده زمین‌خواری در استان تهران تشکیل شده است، گفت: بیشترین پرونده‌های زمین‌خواری در شهرستان شمیرانات و کمترین آن در پارک ملی و خجیر سرخه‌حصار است.

علی امراللهی با بیان اینکه از ۱۰ سال گذشته تاکنون نزدیک به ۹۰۰ پرونده زمین‌خواری در استان تهران تشکیل شده است، تصریح کرد: این ۹۰۰ پرونده شامل پرونده‌هایی می‌شود که رسیدگی و منتج به صدور رای شده یا در حال رسیدگی است همچنین از ۱۰ سال گذشته تاکنون ۱۶ میلیون متر مربع از اراضی مناطق چهارگانه آزادسازی و رفع تصرف شده است.

امراللهی در ادامه تصریح کرد: به‌طور دقیق نمی‌توانیم اعلام کنیم که در حال‌حاضر چند متر مربع از اراضی در مناطق چهارگانه دچار زمین‌خواری هستند. متولی اصلی برخورد با زمین‌خواری و تعدی به اراضی ملی، ادارات منابع طبیعی هستند ولی به‌دلیل اهمیتی که حفاظت و صیانت از مناطق چهارگانه برای محیط زیست دارد در زمینه دعاوی کیفری، سازمان یا اداره محیط زیست بر اساس کشوری یا استانی بودن زمین‌خواری، مداخله می‌کند و علیه کسانی که به اراضی ملی تعدی می‌کنند، پرونده تشکیل می‌دهد.

وی درباره همکاری دستگاه‌های قضایی با اداره محیط زیست استان تهران توضیح داد: بعد از تشکیل شورای حفظ حقوق بیت‌المال که به صورت تخصصی روی بحث تصرفات اراضی کار می‌کند تعامل ویژه‌ای بین سازمان حفاظت محیط زیست و مراجع قضایی به وجود آمده است که این امر سبب شده موضوعات زمین‌خواری به حداقل برسد.

امراللهی در پایان تاکید کرد: بهتر است که مردم به محیط زیست به صورت یک موهبت الهی نگاه کنند و همه افراد در حفظ و صیانت از آن کوشا باشند. تک‌تک مردم باید محیط زیست را مانند اموال خود ببینند و به سازمان حفاظت محیط زیست دید دستگاهی نداشته باشند.

کد خبر: 830846

وب گردی

وب گردی