حریرچی: تغییراتی در معاونت درمان انجام می شود/کیفیت داروهای داخلی بالاتر می رود

سخنگوی وزارت بهداشت از معرفی و استقرار تیم جدید وزارت بهداشت در روزهای آینده خبر داد .

به گزارش ایسکانیوز دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت :تغییراتی در معاونت درمان انجام می شود و از رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم می خواهیم که فعلا آنجا باشند و در روزهای آینده معاون درمان جدید نیز معرفی خواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به مصوبه مجلس در مورد عدم واردات دارو، گفت: نظام سلامت کشور از طرفی تحت فشار است که چرا داروی خارجی وارد می شود و زمانی هم هست که قانونی تصویب می شود که داروی ژنریک فقط استفاده شود و دوباره تحت فشار قرار می گیریم که چرا داروی خارجی وارد نمی شود.

وی گفت: داروهایی که ما داریم چند نوع هستند، بعضی اصلا واردات ندارد و تولید داخلی دارند، دسته دیگر داروها اصلا در کشور تولید نمی شود و باید وارد شوند، دسته سوم یا تولید داخل کافی نیست یا به خاطر سیاست های گذشته اجازه واردات داده شده است.

حریرچی با اشاره به اینکه این مژده را می دهیم که کیفیت داروهای داخلی بالاتر برود گفت:وقتی داروی خارجی گران تر تجویز می شود، یکی از وجوه تقاضای القایی است. طبق بند ٥ سیاست های نظام سلامت، ساماندهی تقاضا و ممانعت از تقاضای القایی وجود دارد. حتی قبل از ابلاغ سیاست های سلامت و اجرای طرح تحول نیز تجویز بر اساس راهنماهای بالینی و طرح ژنریک و نظام دارویی کشور ذکر شده است.

وی با اشاره به جایگاه داروسازان در طرح تحول سلامت، گفت: در نظام سلامت هم باید نیاز مردم و هم کسانی که خدمت می کنند برطرف شود. مبلغی که به عنوان حق فنی و خدمات دارویی سال ها مورد مناقشه بود در دولت یازدهم تصویب شد و جنبه قانونی پیدا کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت در پایان با تاکید بر اینکه تلاش شده منافع داروسازان در نظر گرفته شود گفت: باید کاری کنیم که هزینه عوامل تولید نیز کاهش پیدا کند. به طور مثال نمی توان ساختمان گران قیمتی در تهران گرفته شود و فقط هفته ای سه بار در آن محل به بیماران ارائه خدمت شود و بعد هزینه اجرایی آن ساختمان را هم در تعرفه لحاظ کنیم.

701

کد خبر: 830988

وب گردی

وب گردی