اعزام اولین گروه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب به آلمان

اولین گروه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب به دانشگاه های طرف قرارداد در کشور آلمان توسط دفتر امور بین الملل این دانشگاه اعزام شدند.

پیش از این ، ریاست واحد تهران جنوب دکتر بهروز دانشیان، دکتر فریور فاضل پور مدیر دفتر بین الملل واحد تهران جنوب و هیأت همراه قرارداد همکاری با سه دانشگاه نوردهاوزن، ارفورد و المناو در کشور آلمان امضا کردند.

این قراردادها با هدف تبادل دانشجویان و اعضای هیات علمی، تبادل نشریات و اطلاعات دانشگاه ها، توسعه کیفی، علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب صورت گرفت و قرار شد همکاری های مشترک در مراکز تحقیقاتی دانشگاه های دو کشور انجام گیرد.
دکتر فریور فاضل پور مدیر دفتر بین الملل واحد تهران جنوب در این خصوص بیان داشتند:


در ابتدا برای ما بگویید چه دانشجویانی می توانند برای تحصیل وارد دانشگاه آلمان شوند؟
دانشگاه های مورد قرارداد در کشور آلمان در مقاطع تحصیلات عالی کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرند که پیش شرط آن قبولی در کنکور و آزمون بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی و سپس کسب امتیاز در مصاحبه علمی است. در دفتر امور بین الملل ما تمام و کمال در خدمت دانشجویان و پذیرفته شدگان علاقه مند به تحصیل هستیم و من به نوبه خودم پیشنهاد می کنم دانشجویانی که می خواهند برای ادامه تحصیل به کشور آلمان سفر کند بهتر است مسلط به زبان آلمانی باشند چرا که در این صورت با مشکلات کمتری برخورد خواهند کرد و برای این منظور دانشجویان را به انستیتوگوته در تهران معرفی می کنیم.


دانشجویان در چه رشته هایی می توانند تحصیل کنند؟
ما به یاری خداوند متعال و نیز همراهی و حمایت مسئولان واحد تهران جنوب و نیز سازمان مرکزی توانستیم تعداد 31 رشته با گرایش های مختلف شامل حقوق بین الملل عمومی، مهندسی مکانیک طراحی کاربردی، مهندسی صنایع تخقیق در عملیات و مهندسی سیستم، مهندسی شیمی، مهندسی پزشکی بیوالکتریک در مقطع دکتری و مهندسی برق الکترونیک، حقوق بین الملل، مهندسی کامپیوتر نرم افزار، مهندسی مکانیک تبدیل انرژی، مهندسی عمران مهندسی راه و تربری، مهندسی صنایع مدیریت سیستم و بهره وری، مهندسی معماری و مهندسی پزشکی بیوالکتریک در مقطع کارشناسی ارشد تصویب و تعداد 13 نفر دانشجو ثبت نام کنیم. گفتنی است واحد تهران جنوب اولین واحدی هست که قرارداد همکاری را با دانشگاههای ایالت تورینگن آلمان(المناو،نوردهاوزن و ارفورت) امضا و تاکنون تعداد 4 نفر(2 نفر کارشناسی ارشد و 2 نفر دکتری) به دلیل تکمیل دوره زبان آلمانی اعزام کرده است.
شایان ذکر است، مهرماه 59 تحت عنوان همکاری با دانشگاه های ارفورد، نوردهاوزن و المناد ثبت نام داشتیم ولی از مهرماه 59 با اعطای مدرک مشترک این روند ادامه پیدا خواهد کرد.همچنین شیوه نامه آموزشی با همکاری و حمایت دکتر دانشیان و معاونین واحد تهران جنوب و نیز اداره کل امور بین الملل دانشگاه نوشته شد .


در رابطه با شهریه هر ترم توضیح دهید؟
پرداخت شهریه بر اساس آیین نامه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بوده و طبق شهریه دوره های کارشناسی ارشد و دکتری به واحد تهران جنوب پرداخت می شود.

لازم به ذکر است دانشجویان برخی از دروس و نیز رساله دکتری را می توانند در آلمان بگذرانند که جهت این موارد نیازی به پرداخت شهریه نیست و طبق قرارداد رایگان است.
همچنین هنگام سپری کردن رساله دکتری در آلمان چنانچه دانشجویان ما قابلیت های لازم را داشته باشند به آنها حقوق و مزایا نیز تعلق می گیرد.


هزینه های اقامت و زندگی برای دانشجویان پذیرفته شده چگونه است؟
خوابگاه های دانشجویی جهت اقامت دانشجویان در نظر گرفته شده که هزینه بسیار اندک و تقریباً رایگان دارد و طبق قرارداد منعقد، دانشجو به مدت یک ترم هزینه بیمه درمان خود را که بسیار ناچیز است پرداخت می کند و با این هزینه اندک کلیه امور بیمارستانی رایگان است ولی در خصوص رفت و برگشت و تهیه بلیت هزینه ها کلاً به عهده دانشجو می باشد.


نحوه اخذ ویزا و مدارک لازم برای سفارت آلمان به چه صورت است؟
کلیه امور مربوط به اخذ ویزا توسط دفتر امور بین الملل واحد تهران جنوب انجام می شود ولی دانشجو باید پیگیری های لازم را داشته باشد و در صورت بروز مشکل با مراجعه به این دفتر در جهت رفع آن تلاش کند.
لازم به ذکر است چنانچه دانشجو متأهل باشد همسر ایشان ویزا دریافت نخواهد کرد و باید شخصاً و به صورت عادی اقدام نماید و نیز دانشجو نباید مشمول باشد یعنی حتماً باید کارت پایان خدمت داشته باشد.


نحوه صدور مدرک چگونه است؟
طبق قراردادی که فی مابین واحد تهران جنوب و دانشگاه های نوردهاوزن، ارفورد والمناو امضا شده است ؛ مدرک مشترک صادر می شود یعنی اعطای مدرک با امضای دو دانشگاه اعتبار دارد و چنانچه دانشجو در مهلت مقرر نتواند در یکی از دانشگاه های فوق به نتیجه برسد کشور آلمان بازگشت داده و تنها با امضای واحد تهران جنوب مدرک صادر خواهد شد.


آقای دکتر، آیا امکان تعریف و اجرای پروژهای تحقیقاتی مشترک نیز با کشور آلمان از طریق این دانشجویان وجود خواهد داشت؟
بله. با توجه به پتانسیل علمی موجود در دانشگاه های آلمان در زمینه تعریف و اجرای پروژههای تحقیقاتی مشترک (مقالات و اختراعات) با مرکز فتونیک دانشگاه صنعتی ینا و اعزام استاد این موارد انجام می شود.


اگر مطلب خاصی برای ارائه دارید بفرمائید؟
بنده ضمن تشکر ویژه از حمایت های بی دریغ مسئولان امر از جمله دکتر احمد شمس و دکتر بهروز دانشیان رؤسای سابق و فعلی واحد تهران جنوب ، دکتر ابراهیمی مدیر کل امور بین الملل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، مدیریت انستیتوگوته در تهران بعنوان بازوی زبان
آلمانی و همچنین بخش فرهنگی سفارت آلمان در ایران ؛ می خواهم عرض کنم صداقت در کار همیشه و همه جا موجب سربلندی و سرافرازی یک شخص و در نهایت یک مجموعه خواهد بود.
امیدوارم اگر دستاوردهایمان را تا به امروز و برنامه های فردایمان را اعلام نمائیم حتماً موردپشتیبانی قرار خواهیم گرفت چون به حقانیت این نسل ایمان دارم و آرزوی قلبی ام این است که این نسل ارزشمند را به عالی ترین علوم و فنون قرن 23 مسلح کنیم.
.

کد خبر: 831057

وب گردی

وب گردی