سرپرست وزارت نیرو: به دنبال وزیر شدن نیستم/قیمت آب و برق افزایش می یابد

سرپرست وزارت نیرو درمورد احتمال پیشنهاد شدن او به عنوان وزیر، با تاکید بر اینکه در هر پستی می تواند خدمت کند، گفت: من تغییر نکردم و تغییر هم نمی کنم، وظیفه ما خدمت رسانی مطلوب است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ستار محمودی در نشست خبری که به مناسبت گرامی داشت هفته دولت برگزار شد درباره میزان بدهی و مطالبات دولتی این وزارتخانه گفت: بدهی این وزارتخانه به پیمانکاران حدود ٤ تا ٥ هزار میلیارد تومان و به بانک ها بیش از این رقم است اما میزان کلی بدهی این وزارتخانه که مجموع ۹پیمانکاران و بانک ها را در بر می گیرد،٣٠هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که رقم دقیقی از مطالبات دولتی این وزارتخانه در دست نیست اما به نظر می رسد میزان مطالبات ما از دولت رقمی حدود ٤ تا ٥ هزار میلیارد تومان است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه این وزارتخانه برای افزایش تعرفه آب و برق گفت:وزارت نیرو برای تامین درامدها و پرداخت بدهی ها مجموعه ای از روش ها را در نظر گرفته است که یکی از این روش ها ممکن است از طریق تعرفه ها تامین شود که البته این دست اقدامات نیازمند کارشناسی است.

سرپرست وزارت نیرو گفت:بدهی این وزارتخانه به پیمانکاران حدود ٤ تا ٥هزار میلیارد تومان و به بانک ها بیش از این رقم است اما میزان کلی بدهی این وزارتخانه که مجموع پیمانکاران و بانک ها را در بر می گیرد،٣٠هزار میلیارد تومان است.

سرپرست وزارت نیرو در مورد افزایش قیمت آب و برق گفت: یک بسته راهکار با ابعاد مشخص دیده ایم. وزارت نیرو نمی تواند یکطرفه عمل کند و با راهکارهای محتلف شرایط را ساماندهی می کنیم.

محمودی درمورد احتمال پیشنهاد شدن او به عنوان وزیر، با تاکید بر اینکه در هر پستی می توانیم خدمت کنیم گفت: من تغییر نکردم و تغییر هم نمی کنم. وظیفه ما خدمت رسانی مطلوب است.

او در ادامه با تاکید بر اینکه گمانه زنی ها در مورد هر بخشی وجود دارد گفت: هر چه دولت صلاح ببیند همان است. برنامه را از همه وزارت خانه ها خواسته اند و همه دولت قرار است برنامه ۱۰۰ روزه را ارسال کنند.

محمودی در پاسخ به این پرسش که اگر وزیر شوید در مورد تعرفه آب و برق چه اقدامی می کنید؟ گفت: محمودی یا هر کس دیگری، وزارت نیرو در دولت دوازدهم هم در زمینه آب و هم در زمینه برق و اقتصاد آب و برق نیازمند این است که نقطه نظرات را در مراجع به تصویب برساند.
او افزود: در بخش آب به خوبی کار کردیم اما نمی توان این نگاه را داشت که فردا هم همانگونه خواهد بود. تجربه نشان داده است که نگاهمان را از مدیریت اجرایی مقداری به سمت مدیریت منابع باید ببریم. به عنوان مثال ما آب های منطقه ای داریم که کار اجرایی می کنند اما ماهیت کار ما مدیریت منابع است.

سرپرست وزارت نیرو ادامه داد: در بخش برق هم به ظرفیت جدید و هم به ارتقای ظرفیت موجود که اقتصادی تر است، نیاز داریم. نمی توان همه کارها را با افزایش تعرفه تعریف کرد. در مواردی می توان با استفاده از فناوری، هزینه ها را کاهش داد که به معنای افزایش درآمد است. باید پکیجی تقدیم شود که در آن هر راهکار به اندازه خود دیده شود.

محمودی با تاکید بر اینکه کارها نباید متکی به فرد و وزیر باشد گفت: وزارت نیرو سازمان تخصصی است و راهکار چالش ها باید به گونه ای باشد که از حجم چالش ها کاهش یابد.

سرپرست وزرات نیرو با اشاره به هفته دولت، اظهار کرد: آزمون آب و برق سه ماهه تابستان و ۱۵ روز آخر فصل بهار است. وزارت نیرو همواره در تابستان در حوزه آب و برق و نیروی انسانی، با حداکثر توان کار می کند.

او اظهار داشت: با فرارسیدن شهریور پیک مصرف برق کاهش یافته و با ادامه این روند مشکلی در بخش برق نداریم و بلافاصله پس از پیک مصرف تعمیرات اساسی آغاز می شود.

سرپرست وزرات نیرو با اشاره به ظرفیت سازی های غیر سازه ای و سازه ای گفت: در زمینه آب و فاضلاب ظرفیت سازی خوبی شد. ۳.۲ میلیارد متر مکعب بر ظرفیت تامین آب، ۱۹۰ هزار هکتار زیر پوشش شبکه زهکشی قرار گرفت.

او ادامه داد: ۴.۵میلیون رشته انشعاب آب و آبفا به مشترکان داده شد. ۳۷۰ میلیون متر مکعب سالانه فاضلاب تصفیه شد.

محمودی افزود: در حوزه برق هم ۷۹۰۰ مگاوات به ظرفیت برق افزوده شد. حدود ۱۸۰ مگاوات هم به ظرفیت انرژی های تجدید پذیر افزوده شد. در دولت یازدهم ۴.۵ درصد تلفات برق کاهش پیدا کرده است. در دولت دوازدهم تلفات تک رقمی می شود.

سرپرست وزرات نیرو با اشاره به برنامه بلندمدت درنظر گرفته شده برای خوزستان در حوزه آب، گفت: افزایش ظرفیت تصفیه خانه ها، افزایش ظرفیت آب شیرین کن ها در استان های ساحلی و... درنظر گرفته شده و وزارت نیرو نیاز به طرح جدید ندارد بلکه باید به اجرای طرح ها در خوزستان از جمله طرح غدیر سرعت ببخشیم.
وزارت نیرو نمی تواند یکطرفه عمل کند و با راهکارهای محتلف شرایط را ساماندهی می کنیم.

محمودی در موارد کمیساری های مشترک ایران با افغان ها و مذاکرات در مورد هامون گفت: مدام مصارف آب های مشترک رصد می شود. در گذشته با وجود اختلاف سلیقه ها تعامل و راه کار بوده است. افغانستان از نگاه خود می‌گوید آب را در کشور خود استفاده کنیم. بر اساس عرف بین المللی وقتی تالاب و ... است حقابه آن باید رسیده شود. تا کنون با مشکل مواجه نبودیم اما برای آینده مذاکرات دیپلماتیک صورت میگیرد. تا کنون برای هریررود و هامون شرایط گذشته حاکم است و تصمیم جدید گرفته نشده است.


402

کد خبر: 831084

وب گردی

وب گردی