مجلس با هیأت عزاداری فرق دارد

نماینده قم در مجلس گفت: اگر سخنرانی مطهری به هم می‌خورد، چون برادر خانم رئیس مجلس است، باید گروه ویژه تشکیل شود ولی با تعطیلی سخنرانی سایر نمایندگان، اتفاقی نمی‌افتد، نه صدایشان به جایی می‌رسد و نه نسبت فامیلی با رئیس مجلس دارند.

به گزارش ایسکانیوز ، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (دوشنبه) پارلمان در تذکری با استناد به ماده 24 آیین‌نامه داخلی مجلس، نسبت به قرائت گزارش کمیسیون شوراها در صحن علنی مجلس که درباره علل ممانعت از برگزاری سخنرانی علی مطهری در مشهد بود، انتقاد کرد و اظهار داشت: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، هیأت رئیسه باید شئونات مجلس را حفظ کند، بنده خوشحال می‌شوم آقای کواکبیان صحبت کنند، اما سیستم قرعه‌کشی و ثبت‌نام وجود دارد، اسم آقای کواکبیان نفر اول نبود، آقایان وکیلی و کاتب نیز همین را می‌گویند.

وی خطاب به مطهری گفت: با توجه به اینکه اسم آقای کواکبیان برای بیان تذکر ثبت نشده بود، اما شما اجازه دادید صحبت کند، آن هم در مورد گزارشی که موضوع آن شما هستید.

ذوالنوری تصریح کرد: بنده به شما هم گفتم صلاح نیست خارج از نوبت اجازه دهید صحبت کنند، شائبه تبانی به نفع شما می‌شود و این خوب نیست، کما اینکه به اصل گزارش هم این شائبه وجود دارد؛ آقایان کریمی‌قدوسی و نقوی و بسیاری دیگر از همکاران ما برای سخنرانی به دانشگاه‌های مختلف کشور می‌روند، اما سیستم دولتی سخنرانی آنها را بر هم می‌زند، مگر می‌شود یکی نماینده باشد و یکی نماینده‌تر؟!

وی ادامه داد: اگر سخنرانی شما (مطهری) به هم می‌خورد، چون برادر خانم رئیس مجلس شورای اسلامی هستید، باید گروه ویژه تشکیل شود ولی سایر نمایندگان که سیستم دولتی سخنرانی آنان را تعطیل می‌کند، نه صدایشان به جایی می‌رسد و نه نسبت فامیلی با رئیس مجلس دارند.

نماینده قم در مجلس در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: مردم عقل و فهم دارند، مذاکرات جلسات علنی مجلس از رادیو هم پخش می‌شود، نمایندگان مجلس هم درک و شعورشان بالاست، این سوگیری است که در اینجا بگویید گزارش تقصیر دادستان تأیید کرده است، این برداشت و قضاوت باید به مردم واگذار شود، این خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس بوده و با سوگندی که هیأت رئیسه مجلس یاد کرده نیز سازگاری ندارد.

وی اضافه کرد: ای کاش همین سیستم و قرعه‌کشی را تعطیل کنید تا هر کسی که صدایش بلندتر است، خارج از نوبت صحبت کند، در حالی که شما می‌توانستید فردی را تعیین کنید که آرشیو را برسی کند و اگر نوبت او بوده صحبت کند.

نماینده قم در مجلس عنوان کرد: آقای مطهری! بنده برای شما و آقای کواکبیان احترام قائلم، ولی مجلس با هیأت عزاداری باید فرق کند، زیرا مجلس انتظام دارد، هیأت رئیسه‌ای که ما رأی دادیم، هر کدام وظیفه‌ای دارند و باید اعمال وظیفه کرده و کارشان را انجام دهند تا به شأنیت و انتظام مجلس آسیبی وارد نشود، البته از اینکه آقای کواکبیان صحبت کرد و شما به بنده هم وقت صحبت دادید، تشکر می‌کنم.

در ادامه این جلسه، علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس در پاسخ به این تذکر ذوالنوری، توضیح داد: اینکه این طور برداشت شود که اقدام ویژه‌ای درباره بنده صورت گرفته درست نیست، زیرا مسئله مشهد یک حالت خاصی بود که در کل کشور به این شکل اتفاق نیفتاده بود که دادستان بگوید به دلیل احتمال وقوع جرم سخنرانی را تعطیل کنید.

وی افزود: گاهی افرادی جلسه را به هم ریختند و زیاد هم اتفاق افتاده اما برای من تا به حال اینگونه نبوده که دادستان قبل از شورای تأمین استان بگوید به دلیل احتمال وقوع جرم سخنرانی برگزار نشود؛ یادتان هست که در آن زمان مجلس و رئیس مجلس عکس‌العمل نشان دادند و نهایتاً رئیس مجلس از کمیسیون شورا درخواست کرد موضوع را بررسی کند.

مطهری تصریح کرد: خود بنده از 2 روز پیش گفتم این گزارش در مجلس قرائت نشود، به آقای لاریجانی و پزشکیان هم گفتم قرائت گزارش را منتفی کنید، چون راحت نیستم یک ساعت درباره بنده صحبت شود، گفتند چون چاپ شده باید در صحن علنی مطرح شود و نهایتاً این گزارش 5 دقیقه‌ای قرائت شد، لذا هیچ پارتی‌بازی نبوده است.

نایب رئیس دوم مجلس متذکر شد: آقای کواکبیان قسم می‌خورد که اسمش بوده است، جنابعالی هم گفتید اسم شما هم بوده است، لذا هر 2 صحبت کردید.

اکبر رنجبرزاده عضو هیأت رئیسه مجلس در این هنگام خطاب به مطهری گفت: آقای مطهری! بیان تذکرات باید بر اساس ثبت‌نام‌ها باشد، آقای مطهری شما خودتان این را امضا کردید.

سپس علی مطهری بدون ارائه توضیحی درباره این جمله رنجبرزاده، گفت: آقای رنجبرزاده! شما از موقعیت سوءاستفاده نکنید، هر کسی نمی‌تواند بدون اجازه وارد بحث شود.

کد خبر: 831085

وب گردی

وب گردی