چرایی پایان زودهنگام آزادسازی تلعفر

هادی معصومی زارع کارشناس مسائل منطقه در یادداشتی، دلایل و اسباب پیروزی در کمترین زمان ممکن بر"تروریست های داعش" در تلعفر را بیان کرد.

ایسکانیوز-سید احمد حسینی

شاید این اولین باری باشد که از آغاز نبرد علیه داعش در عراق، شهری به بزرگی و اهمیت تلعفر با چنین سرعتی پاکسازی می شود.
تا پیش از این فلوجه با بیست و چند روز، از این حیث رکورددار بود. با این حال تلعفر تجربه جدیدی فراروی نیروهای امنیتی عراق بود.


در همین راستا هادی معصومی زارع در این یادداشت مهم ترین دلایل و اسباب این پیروزی سریع را در پنج مورد بررسی کرده است.

اول : قلت عده و ضعف عده شدید داعش در این منطقه، به ویژه پس از محاصره جاده موصل به تلعفر در اثنای عملیات آزادسازی موصل؛
واقعیت آن است که قبل از هر چیز، " از هم پاشیده شدن سازمان رزم داعش"، "شدت گرفتن اختلافات فیمابین میان اعضای داعش"، "ضعف شدید به دلیل محاصره چندماهه"، "فرار گسترده بسیاری از فرماندهان و اعضای این گروه به مناطق تحت سیطره پیشمرگه" و دلایلی از این دست که به تضعیف شدید داعش انجامیده است را باید نخستین و مهم ترین دلیل سرعت غافلگیرکننده این پیروزی عنوان کرد.
بدون هیچ تعارفی، باورم این است که بخش معظم سرعت پیروزی به فاکتور ضعف شدید داعش بازگشت دارد. البته این به معنای کمرنگ کردن و کاستن از عظمت فداکاریهای نیروهای مردمی و نظامی عراق نخواهد بود؛ که اساسا ضعف داعش طی چند سال اخیر از خلال زحمات و فداکاری های همگی شان تمشیت شده است.

دوم _ حضور فعال حشدالشعبی در محور غربی و شمالی عملیات جاری؛
به ویژه نیروهای لشکر الحسین علیه السلام از سپاه بدر که بخش معظم شان ترکمن های تلعفر هستند و بالطبیعه شناخت کافی از کوچه پس کوچه های شهرشان دارند. حضور ترکمن ها حتی در میان نیروهای ویژه لشکر شانزدهم ارتش عراق و در محور جنوب شرقی این شهر نیز پررنگ بود.

سوم _ حضور کمرنگ غیرنظامیان در شهر؛

به ویژه از آنجا که شیعیان بومی این شهر در سال 2014 و پس از حمله داعش از این شهر گریخته بودند، جمعیت حاضر در تلعفر چندان قابل توجه نبوده و عموما خانواده های زیادی از مردم عادی و خانواده اعضای داعش نیز به مناطق تحت سیطره پیشمرگه گریخته بودند.
غیاب غیرنظامیان، خود یکی از عوامل موثر در تسریع آزادسازی شهر بود. می توان گفت در عملیات موصل خلاف این موضوع را شاهد بودیم

چهارم _ نیاز عاجل حیدرالعبادی به دستاوردهای چشمگیر امنیتی و نظامی؛

در پیش بودن انتخابات پارلمانی عراق طی ماه های آینده و نیز سرخوردگی جامعه عراق از فرسایشی شدن نبرد با داعش و توقف نبردها در محورهای مختلف همچون "تلعفر"، "حویجه"، "بادیه غربی" و "القائم" نخست وزیر این کشور را به عنوان فرمانده نیروهای مسلح و حشدالشعبی آماج انتقادات قرار داده بود، لذا از چندی پیش العبادی می کوشد تا آهنگ نبرد با داعش را شدت بخشیده و طبیعتا میوه آن را در انتخابات پیش رو بچیند.
فراموش نشود که یکی از بزرگ ترین پاشنه آشیل های العبادی، مساله عدم تسریع در آزادسازی مناطق تحت تصرف داعش بود. در انتخابات پیش رو، مخالفین وی و به ویژه نوری مالکی روی این موضوع به خوبی تاکید خواهند کرد. لذا العبادی مصمم است حتی به قیمت مقابله با فشارهای امریکا، پرونده داعش را تا پیش از انتخابات پارلمانی مختومه کند... حتی به قیمت میدان دادن گسترده تر به حشدالشعبی.

پنجم _ تعامل و مذاکره ترکیه و ایران در خصوص تلعفر؛
مذاکرات پشت پرده میان ایران و ترکیه در خصوص پرونده ترکمن های عراق و رسیدن به نقاط مشترک درباره این پرونده نیز مهم ارزیابی می شود. شاید بتوان این نزدیکی و تقارب غیرقابل توقع را بیش از هر چیز مدیون بارزانی و طرح رفراندوم استقلالش دانست. مساله ای که موقتا اختلافات میان ایران و ترکیه را در عراق به حاشیه برده و مساله سیاست های یکجانبه گرایانه بارزانی را نگرانی اصلی طرفین ترکی و ایرانی کرده است. در چنین فضایی طرفین می کوشند تا اختلافات جانبی را مدیریت کرده و بر تهدید مشترک استراتژیک متمرکز شوند.

سید احمد حسینی

کد خبر: 831194

وب گردی

وب گردی