دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سهم بزرگی در سلامت ایرانیان دارد

سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: توانمند سازی اعضای هیات علمی با گسترش فرصت های مطالعاتی خارج از کشور و افزایش ارتباط علمی با مراکز معتبر علمی نیز جزو اولویت‌های کاری در حوزه آموزشی دانشگاه قرار دارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از وبدا، دکتر محمد آقاجانی، در مراسم معارفه خود به عنوان سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با 60 سال قدمت و دارا بودن استادان برجسته و زیرساخت های گسترده یکی از بزرگ ترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور است که با تولید دانش و تربیت نیروی انسانی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی سهم بزرگی در سلامت ایرانیان دارد.

وی با بیان این که این دانشگاه سه ماموریت منطقه ای در استان تهران و ملی و بین المللی دارد گفت: در این دانشگاه 13 دانشکده وجود دارد که 14 هزار نفر دانشجو در 238 رشته تحصیلی پایه و تحصیلات تکمیلی با حضور 1400 نفر اعضای هیات علمی مشغول تحصیل هستند.

وی ادامه داد: این دانشگاه اولین دانشگاه در کشور است که طرح ریفرم را اجرایی کرد و از لحاظ دانشجو و هیات علمی دومین دانشگاه علوم پزشکی کشور محسوب می شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درخصوص اولویت های حوزه آموزش گفت: انطباق بیشتر محتوای آموزشی و روش آموزش گروه پزشکی با کارکرد و وظایف دانش آموختگان در نظام ارائه خدمات سلامت یکی از اولویت ها و از طرفی EBC نیز در جایگاه خود به عنوان مغز متفکر آموزش باید قرار داشته باشد و محتوای آموزشی را مطابق نیاز جامعه شکل دهد و ارزیابی عملکرد دانشگاه هم براساس مهارت ها و دانش عملی برنامه ریزی کند.

دکتر آقاجانی گفت: همچنین توجه به آموزش اخلاق پزشکی و حرفه‌ ای، توانمندسازی دانش ‌آموختگان برای کارآفرینی، افزایش جذب دانشجویان خارجی، ارتقای کیفیت آموزش در رشته‌ های علوم پایه خصوصا پزشکی عمومی و کیفیت آموزش هیات علمی در کنار پژوهش و درمان، برنامه ریزی برای احداث بیمارستان مدرن آموزشی مجهز به تکنولوژی های نوین پزشکی در شان دانشگاه و توانمند سازی اعضای هیات علمی با گسترش فرصت های مطالعاتی خارج از کشور و افزایش ارتباط علمی با مراکز معتبر علمی نیز جزو اولویت‌های کاری در حوزه آموزش این دانشگاه قرار دارند.

دکتر آقاجانی در خصوص حوزه پژوهش نیز گفت: یکی از اقدامات ما در این دوره از فعالیت در جایگاه ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، جهت گیری پژوهش‌ها به سمت نیازهای صنعت در حوزه سلامت و همچنین بهبود مدیریت و کیفیت خدمات این حوزه است. در ‌عین ‌حال افزایش تربیت نیروی انسانی محقق و پژوهشگر و جذب منابع مالی جدید به جای تکیه صرف به منابع دولتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: توجه بیشتر به سبک زندگی مردم در کلانشهر تهران و تکمیل شبکه بهداشت این شهر جزو اولویت‌ های فعالیت در حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. ادامه برنامه‌ های طرح تحول در این حوزه، تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای تهرانیان، توسعه کمی و کیفی نظارت بر بهداشت محیط با تکیه بر توان بخش خصوصی و همچنین تامین نیروی انسانی لازم برای ارائه خدمات در این حوزه ضرروی است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بزرگ ‌ترین مشکل حوزه غذا و دارو را عدم تامین نقدینگی برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز در داروخانه‌ها قلمداد کرد و گفت‌: با توجه به این موضوع تلاش برای تسریع در وصول مطالبات داروخانه‌ها در اولویت کاری ما قرار دارد. همچنین به دلیل امکان سو استفاده‌ های زیاد در این حوزه، در کلانشهر تهران سیستم‌ های نظارتی باید تقویت شوند.

دکتر آقاجانی افزود: افزایش تولید دانش بنیان، تجویز و مصرف منطقی فرآورده‌های دارویی نیز از اولویت‌های فعالیت ما در حوزه غذا و دارو است.

وی با تاکید بر ضرورت تغییر الگوی بیمارستان‌ ها در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تصریح کرد: هزینه ‌های درمان باید از طریق استفاده درست از راهنماهای بالینی و همچنین تجویز منطقی دارو، کنترل شود و همچنین بر اساس سند درمان ۱۴۰۴ که نقشه راه درمان کشور را تا ۱۰ سال آینده مشخص کرده است، ما در منطقه تحت پوشش خود به ۱۰ هزار تخت بیمارستانی جدید نیاز داریم.

دکتر آقاجانی ادامه داد: همچنین تاخیر جدی در وصول مطالبات و کمبود نیروی انسانی از مهم ‌ترین مشکلات این حوزه است. در ‌عین ‌حال نظارت فعال بر حجم عظیم از موسسات پزشکی تحت نظر دانشگاه نیاز به ساختار جدید و روش های نوین و استفاده از ظرفیت بخش غیر دولتی دارد.

وی گفت: در حوزه دندانپزشکی استفاده از ظرفیت آموزش، بهداشت و درمان به منظور گسترش خدمات دندانپزشکی در شهر تهران در دستور کار است.

دکتر آقاجانی در پایان گفت: اجرای کامل و استمرار برنامه ‌های هفتگانه طرح تحول نظام سلامت در حوزه درمان مورد توجه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار خواهد گرفت.

کد خبر: 831200

وب گردی

وب گردی