تکمیل هزار و ۳۰۰ پروژه ی نیمه تمام طی دولت یازدهم در استان خراسان رضوی

جلسه شورای اداری خراسان رضوی با حضور وزیر کشور برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، علی رضا رشیدیان در شورای اداری استان خراسان رضوی در استانداری اظهار کرد: سخنان رئیس جمهور در زیارت حرم حضرت امام تاکید بر همین روحیه قوت و قدرت انقلاب اسلامی و رویکرد ظلم ستیزی بوده است. با توجه به توسعه متوازن و رسیدگی به مناطق محروم، ما می توانیم با اتکا به خودباوری و توانمندی های ملت و اتحاد بین حاکمیت ملت و مردم در این عرصه ها موفق باشیم. الحمدالله نه تنها در حوزه های عمرانی بلکه در حوزه های فرهنگی نیز این مسایل دیده شده است.
وی ادامه داد: در حوزه سیاسی نیز اتکا به ظرفیت شوراها یکی از مزیت های کشور است که طی این 5 دوره هزاران هزار مرد و زن در این شوراها تربیت شده اند تا بتوانند مسئولیت ها را بپذیرند. ظرفیت سازی در حوزه شوراها، احزاب و سازمان های مردم نهاد نمونه کاملی از مردم سالاری دینی و تعیین سرنوشت مردم است.
رشیدیان بیان کرد: در هفته دولت فرصت مغتنمی است که با ارایه گزارش کار توسط دستگاه ها این هفته هفته امید و گسترش رویحه امیدپروری در بین مردم باشد.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه رویکرد دولت از سال های گذشته اهداف اقتصادی و حوزه جامعه بوده است، گفت: نتیجه عملی سیاست های اقتصاد مقاومتی دولت در این سال ها در حوزه مسایل اقتصادی در حوزه های مختلف رشد و توسعه مثال زدنی بوده است. در حوزه صنعت و کشاورزی استان گسترش خالص اشتغال استان یکی از دستاوردها بوده است. در انتهای سال 95 ما از یک میلیون 900 هزار اشتغال عبور کرده و به یک میلیون 944 هزار نفر رسیده ایم.
وی تصریح کرد: بسیار خوشحالیم با همت بخش خصوصی استان، ما در بهار امسال از 2 میلیون اشتغال در استان عبور کرده ایم که عدد آن به طور دقیق 2 میلیون 55 هزار 737 نفر بوده است که نشان دهنده اضافه شدن بیش از 120 هزار اشتغال بوده است. در سه ماهه ابتدایی امسال 23 هزار و 166 نفر به خالص اشتغال استان افزوده شده است.
رشیدیان در خصوص نرخ مشارکت اقتصادی استان گفت: نرخ مشارکت استان 45.3 درصد است که با این حال برآورد ما ایجاد 320 هزار شغل برای استان تا پایان سال است. برنامه ریزی ما برای استان در سال جاری حدود 160 هزار اشتغال است که نقش و وظیفه هر شهرستان برای این منظور مشخص شده است. امیدواریم در سال 96 بتوانیم با همت دستگاه ها به این سطح دست یابیم.
وی اضافه کرد: یکی از آثار این افزایش تولید رشد صادرات استان بوده که در سال گذشته جهش خوبی در حوزه صادرات داشتیم. البته کمی نگران از تکرار این نرخ در سال جاری بودیم که خوشبختانه امسال نیز با تراز 435 میلیون دلاری مثبت صادرات استان، به این روند ادامه داده و 705 هزار تن به ارزش 534 میلیون دلار صادرات داشته ایم که از نظر وزنی 7 درصد و از نظر ارزشی 9 درصد رشد را نشان می دهد. ما حدود 100 میلیون دلار در سال گذشته واردات داشته ایم که 20 درصد نسبت به مدت مشابه کاهش داشته است.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به ادامه روند کاهشی تورم در استان تاکید کرد: نرخ تورم استان 0.1 درصد نسبت به میانگین کشور کاهش داشته است. 1236 میلیارد تومان در استان به بنگاه ها تسهیلات پرداخت شده و تسهیلات صندوق کارآفرینی امید نیز در استان دوبرابر شده است. ما در تمام تولیدات استان افزایش داشته ایم. در حوزه کشاورزی نیز 4690 تن و 54 هزار تن جو و 300 هزار تن گندم خریداری شده است.

وی تاکید کرد: در حوزه صنعت بیش از 10 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده که به بهره برداری خواهد رسید. برخی از شرکت ها و کارخانجاتی که سال ها تعطیل بود، نه تنها افتتاح شده بلکه صادرات محصول نیز داشته اند. فولاد خراسان نیز با ظرفیت 2.5 میلیون تن آماده افتتاح است.
رشیدیان افزود: 997 میلیارد تومان در حوزه کشاورزی استان سرمایه گذاری شده که طرح های بزرگی در حوزه انتقال آب با لوله صورت گرفته است. در حوزه مجتمع های گلخانه ای و توسعه آن نیز پروژه های زیادی صورت گرفته و پروژه های مکانیزاسیون به شدت در حال گسترش بوده که امسال 2500 دستگاه با رقمی حدود 88 میلیارد تومان در برنامه قرار گرفته است. افزایش درآمد روستاییان یکی دیگر از برنامه های ماست و یکی از دلایل رشد جمعیت روستایی در استان ما همین باشد.
استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: با نصب کنتورهای هوشمند بر چاه های آب بیش از 600 میلیون متر مکعب از برداشت آب این چاه ها کاهش پیدا کرده است. بیش از 5800 میلیارد تومان سرمیاه گذاری در 291 پروژه استان در حوزه گردشگری صورت گرفته که امیدواریم بخشی از آن امسال به بهره برداری رسد.
وی با بیان اینکه افزایش زائران و بهبود کیفیت خدمات به آنان از اولویت های ما بوده، خاطرنشان کرد: تعداد زائران در این چند ماهه اخیر در حوزه زوار داخلی 8 درصد و 6 درصد زوار خارجی افزایش داشته است.
رشیدیان ادامه داد: طرح تکاپو نیز یکی دیگر از برنامه های ما در استان بوده که در قالب 19 تفاهم نامه با 320 میلیارد تومان دنبال شده که 222 میلیارد تومان آن تحقق داشته و 8000 هزار اشتغال در استان ایجاد کرده است. در دیگر بخش های این طرح توانسته ایم بیش از 2.5 میلیون دلار قرارداد و جذب سرمیاه ارزی به داخل کشور و استان داشته ایم که 100 اشتغال ایجاد کرده است. پیش بینی می شود برای اشتغال در حوزه طرح های تکاپو 500 شغل دیگر نیز ایجاد کنیم.
وی بیان کرد: یکی از رسته های طرح تکاپو تولید زعفران بوده که 11 واحد آن در حال اجراست. یکی از طرح های این حوزه اصلاح کاشت، داشت و برداشت این محصول بوده که در این راستا 30 دستگاه برای این منظور وارد استان شده است.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه شرکت های دانش بنیان نیز در سال گذشته 75 میلیارد تومان قرارداد منعقد شده، گفت: این شرکت ها تواسنته اند بیش از 10 میلیارد دلار در سال گذشته صادرات داشته اند. در سال 96 حدود 22 هزار 311 میلیارد تومان بودجه اعتبارات ملی و استانی ماست و 522 میلیارد تومان نیز اعتبارات هزینه ای استان است.
وی تصریح کرد: در سال های آغاز دولت 1800 پروژه نیمه تمام در استان وجود داشت که این تعداد هم اکنون 850 مورد آن انجام شد و در سال 95 نیز 450 پروژه به اتمام رسید. همچنین 1881 پروژه در حوزه بهداشت و درمان در دولت یازدهم انجام شده و بیش از 30 درصد ظرفیت تخت های بیمارستانی ما افزایش پیدا کرده است. حدود 1700 تخت دیگر نیز در حال ساخت است.
رشیدیان در خصوص نامگذاری مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام گفت: در راستای سیاست دولت یازدهم که هدف آن افزایش تعامل با دنیا بوده اقدامات زیادی در استان صورت گرفته که در قالب تبادل هیات های تجاری و اقتصادی دنبال شد. در حوزه داخلی نیز یکی از کارهایی که دولت دکتر روحانی دونبال کرد کاهش تنش در حوزه سیاسی و اجتماعی بود و یکی از موفقیت های دولت این بود که توانست این تنش ها را به حداقل برساند.
وی اضافه کرد: در مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری در مباحث نامزدها کمتر به مسایل امنیتی و تنش های سیاسی و اجتماعی ورود انتقادی صورت گرفت و این یکی از نقاط قوت این دولت در دوره یازدهم بوده است. ما در حوزه نزدیکی احزاب و تشکیل ثمن سراها و سازمان های مردم نهاد و میزهای گفت و گو در حوزه های اقتصادی و فرهنگی با دولت اقدامات خوبی را شاهد بوده ایم. توجه جدی این دولت به مساله آسیب های اجتماعی یکی دیگر از موفقیت های این بودلت بوده است که شاهد کاهش این آسیب ها بوده ایم.
استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: استان ما در حوزه آسیب های اجتماعی مانند طلاق شرایط رو به بهبودی دارد. در حوزه مسایل امنیتی نیز با هدایت مقام معظم رهبری و شجاعت همه قوا در استان خراسان رضوی شرایط خوبی را در این حوزه شاهد هستیم. افزایش کشفیات مواد مخدر، افزایش ضربات به باندها، جمع آوری قاچاقچیان و برخورد با قاچاقچیان کالا، ساماندهی اتباع بیگانه و... از دیگر اقدامات استان بوده است.
وی تاکید کرد: یکی از پروژه های موفق این دولت کسب اعتماد مردم در حوزه های مختلف بوده است. یکی از دلایل این امر این بوده که خیرین به دولت اعتماد داشته اند و در مدرسه سازی و بیمارستان سازی اقدامات زیادی انجام داده ایم.
رشیدیان افزود: در حوزه مسکن نیز تا پیش از پروژه های هفته دولت 57 هزار مسکن مهر را افتتاح کردیم که در دولت قبل این تعداد 33 هزار بود. در هفته دولت نیز بیش از 2000 واحد دیگر را نیز افتتاح خواهیم کرد که این میزان در این دولت به 60 هزار واحد می رسد.
استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: امسال دو بحران در استان داشتیم که یکی سیل و دیگری زلزله بود. در زلزله فروردین ماه 2000 مسکن در دست نوسازی و بازسازی قرار گرفت که اسکلت 1000 مورد آن آماده شده است. با سیلی که آمد، با همت همگان در کاهش خسارات موفق بودیم.
گفتنی است؛ در این جلسه بخش خصوصی خراسان رضوی از تلاش های وزیر کشور در حمایت از این بخش در استان، تجلیل کردند.

901

کد خبر: 831240

وب گردی

وب گردی