ساخت رباتی که جا انداختن استخوان‌های بلند را تسهیل می‌کند

پژوهشگران کشور با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی موفق به طراحی و ساخت رباتی شدند که فرآیند جا انداختن استخوان‌های بلند را تسهیل می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، شکستگی های استخوان های بلند به خصوص ران و ساق به دلایل مختلف همچون تصادف رانندگی، پرت شدن از ارتفاع و ورزش هایی مانند اسکی و فوتبال ایجاد می شود.

مرسوم ترین راه درمان این شکستگی استفاده از ثابت کننده های داخلی و خارجی است اما در مواردی نیز استخوان بلند به طور کامل شکسته می شود. در این صورت عضلات قوی متصل به دو سوی استخوان نیروهای کششی قابل توجهی به قطعات آن وارد می کند که باعث می شود مکان و راستای دو قطعه شکسته استخوان نسبت به یکدیگر جابجا شوند. در نتیجه قبل از ثابت کردن دو قطعه استخوان بایستی در ابتدا استخوان جا انداخته شود.

معمولا جا انداختن استخوان شکسته در اتاق عمل و توسط تیم جراحی، بصورت دستی یا با استفاده از تخت شکستگی انجام می شود که این اقدام برای استخوان های اندام تحتانی و بخصوص ران به دلیل نیروهای عضلانی بزرگ وارده بسیار دشوار و زمان بر است. همچنین بسیاری اوقات لازم است که جراح محل شکستگی را باز کند که این امر موجب افزایش زمان و هزینه جراحی، افزایش احتمال عفونت، طولانی شدن مدت بهبودی بیمار و بر جا ماندن زخم بر روی بدن می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده روش های مرسوم جراحی شکستگی تنه استخوان ران بطور متوسط 160 دقیقه طول می کشد و در هر عمل جراحی، برای اطمینان از جاانداختن و ثابت سازی صحیح بیمار به طور متوسط 316-158 ثانیه در معرض اشعه ایکس قرار می گیرد.

البته با پیشرفت های قابل توجهی که در سال های اخیر در توسعه فناوری جراحی رباتیک صورت گرفته موضوع استفاده از سامانه های رباتیک برای تسهیل، تسریع و بهبود دقت و کیفیت عمل های جراحی شکستگی های استخوان های بلند مورد توجه قرار گرفته است.

مطالعات متعددی در زمینه استفاده از ربات های جراح و تکنیک های جراحی به کمک کامپیوتر برای جاانداختن استخوان های بلند انجام شده است. در کشورمان نیز محققان با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی پروژه ای در این راستا انجام دادند.

هدف اساسی این تحقیق توسعه ربات هایی است که با اتصال به قطعات شکسته استخوان و اعمال نیروهای مورد نیاز، امکان جابجایی آنها را با دقت بالا فراهم کرده و بدین ترتیب فرایند جا انداختن استخوان های بلند را تسهیل و تسریع می کند.

ربات مورد نظر در این طرح دارای یک مکانیزم ابداعی جدید است. با توجه به درجات آزادی و پیکربندی محرک های خطی و دوراتی قادر است فضای کاری مورد نیاز برای جا اندازی کلیه شکستگی های استخوان های بلند، از جمله استخوان ران را فراهم کند و از این لحاظ بر نمونه های تحقیقاتی موجود برتری دارد.

حوزه جراحی رباتیک با استفاده از کامپیوتر یکی از حوزه های نوظهور فناوری است که روش های جراحی را بشدت تحت تاثیر قرارداده و آینده جراحی را رقم خواهد زد. با توجه به تجربیات موفق پیشین، فعالیت های برنامه ریزی شده و هدف دار پژوهشی در این زمینه در کشور می تواند جایگاه کشورمان را بعنوان یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه تثبیت و امکان حضور در بازارهای جهانی را همگام با کشورهای پیشرفته فراهم کند.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کد خبر: 831285

وب گردی

وب گردی