گفتگوهای جدید ایران و فرانسه برای خرید دانش فنی تولید اتیلن

مدیرعامل پتروشیمی فیروزآباد از ادامه گفتگوها با تکنیپ فرانسه برای تامین دانش فنی و لایسنس تولید اتیلن خبر داد و گفت: اگر فرانسوی ها جلو نیایند درها بر روی پتروشیمی فیروزآباد بسته نیست و از توان و دانش داخلی استفاده می‌کنیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ، جواد کمری درباره آخرین وضعیت مذاکرات با شرکت تکنیپ فرانسه به منظور تامین دانش فنی تولید اتیلن پتروشیمی فیروزآباد، گفت: هم اکنون در حال مذاکره با تکنیپ هستیم و اگر مدیران این شرکت فرانسوی حاضر باشند بییند، پتروشیمی فیروزآباد هم خود را ملزم به رعایت معادلات بین‌المللی می کند.

مدیرعامل پتروشیمی فیروزآباد با اعلام اینکه از تکنیپ نیاید درها به سوی پتروشیمی فیروزآباد بسته نیست، تصریح کرد: خوشبختانه تیمی در کشور ایجاد شده اند که در ساخت فاز اول پتروشیمی کاویان حضور پیدا کردند و باوجود ریسک‌ها کار را پیش بردند، فاز دوم توسعه پتروشیمی کاویان را خیلی بهتر ساختند و هم اکنون پتروشیمی فیروز آباد به نوعی فاز سوم توسعه پتروشیمی کاویان به شمار می‌رود اگر بسازند قطعا از کاویان دو بهتر خواهد شد و باید از آنها تشکر کرد که این تیم ثابت کرد خواستن توانستن است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه اعتقاد داریم ثبت لایسنس با تکنیپ فرانسه است، اظهار داشت: فرانسوی‌ها براساس معادلات بین‌المللی اگر حاضر به ارائه دانش فنی و خدمات شوند، ما استقبال می کنیم همکاری کنیم و از آنها خریداری کنیم ولی اگر ارائه نکنند ما مانعی پیش روی خود نمی بینیم.

او با یادآوری اینکه هم اکنون در حال مذاکره هستیم و ما منتظر نمانده‌ایم، تاکید کرد: لایسنسور از دو لحاظ حائز اهمیت بوده زیرا ضمانت‎های اجرایی و همچنین اگر سوالاتی برای طراح پیش بیاید باید با کارشناسان لاسنسور مذاکره کنند و طراحی را پیش ببرند.

کمری با بیان اینکه در شرایط فعلی مراحل طراحی پتروشیمی فیروزآباد آغاز شده و با وجود اعلام آمادگی برای خرید لایسنس در چارچوب معادلات بین المللی ولی ما منتظر آنها نمی مانیم، یادآور شد: پیمانکار ساختمان و نصب شرکت سپانیر است.

مدیرعامل پتروشیمی فیروزآباد با اعلام اینکه شرکت سپانیر طرح توسعه فاز 15 و 16 پارس جنوبی را حدود دو سال پیش به بهره برداری رسانده و در حال حاضر در طرح توسعه فازهای 22 تا 24 و فاز 13 پارس جنوبی مشغول به کار است، خاطرنشان کرد: این شرکت ایرانی تجربه ساخت و بهره برداری از مگا پروژه‌های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی همچون پتروشیمی فیروزآباد را دارد.

گفتنی است، هدف از ساخت پتروشیمی فیروزآباد تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن و به منظور تامین خوراک طرح‌های پتروشیمی مسیر خط لوله اتیلن مرکز شامل طرح های پتروشیمی فسا، جهرم، و داراب است.

402

کد خبر: 831357

وب گردی

وب گردی