عبدالکریمی: اندیشه‌های فرقه‌گرایانه جهان اسلام را تهدید می‌کند

یکی از نویسندگان کتاب «مشرکی در خانواده پیامبر» گفت: در نگارش این کتاب درصدد تعریف یک نگاه پدیدارشناسانه به تاریخ اسلام و معرفی شخصیت پیامبر (ص) هستیم.

بیژن عبدالکریمی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره لزوم بازتعریف اسلام در دنیای امروز، اظهار داشت: خطرات فرقه‌گرایی جهان اسلام را به شدت تهدید می‌کند. امروز نگاه منفی نسبت به اسم پیامبر در دنیا وجود دارد و بسیاری از رسانه‌های غربی اسلام هراسی را ترویج می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های بنیادگرا چهره زشتی از اسلام را نشان داده اند، افزود: در نگارش این کتاب به همراه دکتر محدثی در کنار منافع ملی با توجه به درگیری‌هایی که اخیرا در داخل کشور و حمله داعش به مجلس و مرقد امام خمینی انجام شد، به فکر نگارش این کتاب برای بازتعریف چهره حضرت محمد به ایران و دنیا برآمدیم.

عبدالکریمی دادامه داد: امیدوارم مسئولین از این کتاب حمایت کنند و در ترجمه آن به زبان‌های دیگر همت کنند. همچنین در تبلیغ این کتاب در میان اعراب و به خصوص اهل سنت و در میان طلاب تمهیداتی اندیشیده شود تا نسبت به نگاه انسانی پیامبر اکرم (ص) آگاهی بیشتری پیدا کنند.

این استاد فلسفه دانشگاه گفت: نگارش کتابی درباره بازتعریف چهره حضرت محمد (ص) به دلیل منافع ملی و خطراتی که برای کشور وجود دارد هم به دلیل حفظ منافع استراتژیک ما در جهان اسلام و جنگ‌هایی که به نام اسلام رقم می خورد می‌تواند راهگشا باشد.

عبدالکریمی ادامه داد: در نگارش این کتاب بنده و دکتر محدثی صرف‌نظر از اینکه به اسلام و حقانیت حضرت محمد (ص) اعتقاد داشته باشیم با نگاهی متفاوتی به بررسی شخصیت محمدبن عبدالله در مواجه او با پدیدارهای انسانی پرداخته شده است که می تواند بسیار آموزنده باشد.

نویسنده «ما و جهان نیچه‌ای» با بیان اینکه درباره تاریخ اسلام اطلاعات کمی داریم و اندیشه های فرقه‌گرایانه مانع بزرگی برای فهم تاریخ ادیان و اسلام است، گفت: افراد در مواجه با تاریخ اسلام عموما به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول با مقوله تاریخ براساس یک سیستم اعتقادی برخورد می‌کنند و دسته بعدی آن را براساس اندیشه‌های مدرن و سکولار می نگرند و یا نگاه ملی به تاریخ ادیان دارند که هر یک از این افراد تفسیرهای بینشی از ادیان، تاریخ اسلام و وقایعش دارند.

این استاد فلسفه اظهار کرد: دکتر محدثی نویسنده اصلی این کتاب است و تحقیق آن را انجام داده‌ و بازنویسی نهایی این کتاب برعهده بنده بوده است.

عبدالکریمی درباره تصویر روی جلد کتاب نیز توضیح داد: طرح روی جلد توسط یکی از نقاشان معاصر کشور انجام شده است و در یک جامعه مذهبی مثل ایران، با وجود مرجعیت‌های گوناگون اساسا پرداختن به حوزه‌هایی که این کتاب ورود پیدا کرده است همواره با خطرات زیادی همراه است و تصویربرداری در این حوزه‌ها کار را دشوارتر می کنند و تصویرگر این کتاب با مطالعه کامل کتاب مشرکی در خانواده پیامبر تصویر روی جلد را طراحی کرده است.

502

کد خبر: 831423

وب گردی

وب گردی