جهانگیری: مدیری که از پرونده بازرسی و دیوان محاسبات بترسد به درد نمی‌خورد

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مدیری که از پرونده بازرسی و دیوان محاسبات بترسد به درد نمی‌خورد گفت: اما اگر برای منافع خود فعالیت می‌کند باید با بدترین حالت با او برخورد شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اسحاق جهانگیری امروز در مراسم تودیع و معارفه وزرای قبلی و جدید صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: اشکال جلسات این چنینی که برای تودیع و معارفه وزرا در نظر گرفته می‌شود آن است که غم‌انگیز است. نعمت‌زاده افتخارات زیادی برای کشور انجام داده و شخصیت دوست‌داشتنی است.

او با خنده افزود: با همه بداخلاقی‌هایی که نعمت‌زاده دارد به این شکل کار خود را پیش می‌برد و همه از وی حساب می‌برند.

در برخی جاها هنوز مشکلات عمیق و جدی داریم!

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: وضعیت در دولت یازدهم رو به بهبودی است و مطالبی که گفته می‌شود نسبت به دیروز بهتر نشده است با آن موافق نیستم اما ممکن است در برخی جاها مشکلات عمیق و جدی داشته باشیم اما به هر حال چرخ اقتصاد کشور به حرکت درآمده و در مسیر توسعه و اصطلاحا در ریل قرار گرفته است.

جهانگیری اظهار داشت: در ابتدای کار دولت یازدهم با التهابات مواجه بودیم که امروز میزان این التهابات و زخم‌ها کم شده است. در بخش صنعت، معدن و تجارت میدان‌دار عظیم خود بخش خصوصی است و نباید تردید داشت زیرا بخش خصوصی خود دارای افرادی عاقل است.

نباید تنها در مواقعی که مشکل مالی داریم به سمت بخش خصوصی برویم

او تصریح کرد: نباید به بخش خصوصی به شکلی نگاه شود که تنها در مواقعی که مشکلات مالی داریم به آن سمت حرکت کنیم و ما معتقدیم که بخش خصوصی سقف پرواز ندارد.

معاول اول رئیس جمهور ادامه داد: بخش خصوصی در هر بخشی که خواست برای فعالیت اجازه خواهد داشت و بخش خصوصی در سیاستگذاریها نیز باید مشارکت داشته باشد.

برای رفع موانع کسب و کار تنها یک استاندار جزوه داد

او افزود: در ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح کردیم که هر قانون و مقرراتی که فکر می‌کنید مزاحم تولید و کسب کار است اعلام کنید تا اصلاح شود اما تقریبا چیزی گفته نشد و تنها یک استاندار جزوه‌ای در این ارتباط به دست ما داد.

جهانگیری افزود: خود بخش خصوصی باید موانع کسب و کار را به ما اعلام کند تا ما آنها را برداریم اما نیایند بگویند که مالیات نمی‌دهیم زیرا در هیج جای دنیا اینطور نیست که مالیات پرداخت نشود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه بنده این حرف را خیلی قبول ندارم که تولید رکود دارد، گفت: این جمله خود باعث می‌شود که صنعت و اقتصاد کشور کسل شود. به طوریکه اگر 10 بار به یک فرد بگوییم در رکود هستیم خود منجر به نابودی و شرایط نامناسب آن خواهد شد.

او عنوان کرد: در سایر کشورها نیز ممکن است در شرایط غیررکودی برخی از کارخانه‌ها تعطیل شود که این امر (تعطیلی کارخانه‌ها) نشان از رکود نیست.

با دادن کالا به مردم مشکلات معیشتشان حل نمی‌شود

جهانگیری ادامه داد: برخی اینطور مطرح می‌کنند که برای رفع مشکلات معیشتی ملت باید به صورت موقت چاره‌اندیشی کرد و کالایی به آنها داد اما اینطور وضع مردم بهتر نمی‌شود بلکه برای رفع مشکلات معیشتی مردم باید موانعی مانند اشتغال را برطرف کنیم.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم حمایت از تولید در برابر واردات گفت: از بازار خود به قطع باید در مقابل واردات حمایت کرد و نباید واردات به شکلی صورت گیرد که به اقتصاد کشور لطمه وارد کند و تولید ملی آسیب ببیند.

او افزود: نباید یک ماشین را وارد کنیم و بعد برویم دنبال واردات قطعه آن. اگر کالای داخلی کیفیت ندارد در این شرایط نباید کالای بی‌ کیفیت خارجی را نیز وارد کنیم و حتی بنده معتقدم باید ممنوعیت ایجاد شود.

جهانگیری درباره ممنوعیت واردات 800 کالای دارای تولید مشابه در داخل گفت: مجلس گفته است که دولت اگر اقدام به این کار نکند خود وارد می‌شود اما باید توجه داشت که خود مجلس به دولت اجازه نمی‌دهد که واردات یک کالا را ممنوع کند.

مدیری که از پرونده بازرسی و دیوان محاسبات بترسد به درد نمی‌خورد

معاون اول رئیس جمهور در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه مدیری که از پرونده بازرسی و دیوان محاسبات بترسد به درد نمی‌خورد گفت: اما اگر برای منافع خود فعالیت می‌کند باید با بدترین حالت با او برخورد شود.

جهانگیری گفت: میزان انرژی که در داخل مصرف می‌شود بسیار زیاد است و باید صرفه‌جویی صورت گیرد. شدت مصرف انرژی در مسکن، حمل و نقل و تقریبا در همه بخش‌ها زیاد است و با هیچ جای دنیا قابل مقایسه نیست. جزو اولویت‌های دولت دوازدهم آن است که برای بهینه‌سازی این مصرف اقدام شود.

او ادامه داد: آقای زنگنه به بنده گفت با توتال تفاهم شده است که 80 درصد امور را در صورت توان به شرکت‌های ایرانی بدهند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه درباره بخش معدن نیز گفت: معدن پیدا کردن کار خیلی سختی است و باید کارهای زیادی قبل از بهره‌برداری صورت بگیرد. مطالعات اقتصادی انجام شود که آیا بهره‌برداری از این معدن اقتصادی است یا خیر، بنابراین بخش خصوصی به درستی نتوانسته در بخش معدن بویژه بخش فلزات ورود پیدا کند.

جهانگیری همچنین با نکوهش خام‌فروشی گفت: هر چه بتوانیم بر ارزش افزوده بیفزاییم به مصلحت کشور است که آقای شریعتمداری در این زمینه برنامه خواهد داد و باید خط اعتباری در این خصوص ایجاد کنیم بویژه کشورهای هدف باید مورد توجه قرار گیرند.

او افزود: قرار شده که بانک‌ها کارمزد و سود کمتری برای کالاهای صادراتی بدهند. کشورهای عراق، افغانستان و روسیه کشورهای مهم صادراتی هستند که به آنها توجه می‌شود.

معاول اول رئیس جمهور گفت: روسها سالهای گذشته به ایران آمدند و برای مذاکره با تجار ایرانی اقدام کردند اما اعلام کردند که با 100 نفر نمی‌توانند کار کنند بلکه باید یک یا چند شرکت بزرگ با آنها مشخص شد که در آن مقطع شرکتی به این شکل وجود نداشت.

جهانگیری در پایان گفت: نعمت‌زاده دستور ایجاد شرکت‌ها و بنگاههای بزرگ صادراتی را داد. همچنین به دنبال ایجاد تعرفه‌های ترجیحی با برخی از کشورها هستیم اما این مهم باید به شکلی انجام شود که به منافع داخلی خودمان لطمه‌ای وارد نکند.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 831451

وب گردی

وب گردی