گوترش لیبی را به یافتن راه حل سیاسی فراخواند

دبیرکل سازمان ملل از طرح‌ریزی استراتژی کاملی برای حل سیاسی بحران لیبی در آینده نزدیک خبر داد و طرف‌های درگیر در این کشور شمال آفریقا را به یافتن راه‌حل سیاسی فراخواند.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از سایت النشره، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد، برای حل بحران لیبی که از ۲۰۱۱ همچنان پابرجاست استراتژی کاملی در نظر خواهد گرفت.

وی تصریح کرد، استراژی مذکور در کنفرانسی در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در اواخر سپتامبر و با هدف "تسهیل گفت‌وگوی سیاسی لیبیایی‌ها برای کمک به برقراری ثبات، امنیت و اتحاد ملی" اعلام خواهد شد.

این خبر در بیانیه دبیرکل سازمان ملل به اعضای شورای امنیت در نشست رایزنی پیرامون تحولات سیاسی و امنیتی لیبی طی سه ماه گذشته آمده است.

دبیرکل سازمان ملل چهارم آوریل نیز بیانیه‌ای در این خصوص صادر کرده بود.

بنا به اعتقاد سازمان ملل، اکنون فرصت حل بحران لیبی و حمایت از آغاز دوباره تحول دموکراتیک به وجود آمده است و همه در لیبی تمایل دارند که منافع کشورشان را در اولویت نخست قرار دهند. آنها باید مسئولیت خود را برعهده بگیرند و با عزم و اراده قوی به دنبال حل و فصل بحران و ایجاد راهکار سیاسی باشند.

دبیرکل سازمان ملل در این بیانیه تاکید کرد، بحران سیاسی راه‌حل نظامی ندارد و همچنان توافق سیاسی که در سال ۲۰۱۵ امضا و باعث پایان یافتن درگیری شده، چارچوب واقعی برای عبور از بحران سیاسی است.

دبیرکل سازمان ملل از پایبندی به آتش‌بسی که فائز السراج، نخست وزیر لیبی و خلیفه حفتر، فرمانده "ارتش ملی لیبی" در پایان نشست پاریس در ۲۵ سپتامبر امضا کردند، استقبال کرد و دو مقام مذکور لیبی را به همکاری سازنده برای گسترش دامنه توافق آرا بین طرف‌های مختلف سیاسی امنیتی در مورد مسائل نظامی که هنوز حل نشده فراخواند.

السراج و حفتر اواخر ماه ژوئیه در پاریس بر سر ۱۰ بند از توافق آتش‌بس در لیبی که یکی از بندهای آن برگزاری انتخابات در نزدیک‌ترین زمان ممکن است، توافق کردند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و بعد از سرنگونی نظام معمر قذافی صحنه درگیری‌های شدید میان شبه‌نظامیان مختلف است و از نظر سیاسی نیز دولت فعالی در این کشور وجود ندارد که از سوی همه گروه‌های لیبیایی مورد تأیید قرار گرفته باشد.

مبنع: ایسنا

802

کد خبر: 831472

وب گردی

وب گردی