قربانی کردن  یک میلیون دام  توسط تهرانی‌ها در یک سال

 در جریان سومین جلسه شورای شهر تهران عبدالحسین رحیمی مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهر تهران در خصوص آخرین تمهیدات این سازمان در روز عرفه و عید قربان، گفت: برای حفظ سلامت شهروندان در ایام مذهبی بحث توزیع دام توسط مراکز ویژه در شهر تهران در دستور کار قرار گرفته شده است.

به گزارش ایسکانیوز مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهر تهران ضمن آمادگی این سازمان در روز عرفه و عید قربان جهت عرضه دام زنده و کشتار آن به شهروندان گفت: در طول سال یک میلیون دام به عنوان قربانی در شهر ذبح می‌شوند.

عبدالحسین رحیمی تصریح کرد: تلاش شده که هر ساله در این زمینه اقدامات گسترده‌ای انجام شود و امسال نیز برنامه ویژه‌ای برای این موضوع پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهر تهران گفت: امسال با توجه به تب کریمه کنگو اقدامات شهرداری تهران در خصوص عرضه دام و کشتار آن در جایگاه‌های ثابت و غیرثابت ویژه‌تر خواهد بود و توجه عمیق‌تر به حوزه سلامت خواهد داشت.

رحیمی ادامه داد: طی سال‌های گذشته جایگاه‌های توزیع دام زنده از 16، 17 و 18 مرکز به جایگاه‌های بیشتر افزایش یافته است و امسال 25 جایگاه ثابت و غیثابت برای توزیع دام زنده و کشتار آن در سطح شهر پیش‌بینی شده است.

وی افزود: 3 جایگاه ثابت در مناطق 15، 14 و 18 و همچنین 22 جایگاه غیرثابت در 22 منطقه در نظر گرفته شده است که فعالیت این مراکز از 8 صبح الی 20 شب خواهد بود.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهر تهران ادامه داد: قاعدتا 3 جایگاه ثابت در شهر تهران پاسخگوی شهروندان نخواهد بود و باید این 3 جایگاه در شهر تهران افزایش یابد.

رحیمی در ادامه به برنامه در نظر گرفته شده از سوی سازمان میادین میوه و تره‌بار همزمان با روز عرفه و عید قربان اشاره کرد و گفت: خدمات رایگانی در 25 جایگاه (3 جایگاه ثابت و 22 جایگاه غیرثابت) در نظر گرفته شده است ضمن اینکه 12 جایگاه نیز در مراکز خیریه اعم از کمیته امداد، بهزیستی، کهریزک و ... پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: براساس آمار طبق سنوات گذشته طی 2 روز عرفه و عید قربان 23 الی 24 هزار راس دام در این جایگاه‌ها عرضه می‌شوند که از این تعداد 10 الی 11 هزار دام در این مکان‌ها کشتار می‌شوند.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه ناظرهایی نیز برای نظارت بر نحوه قربانی و رعایت مسائل ذبح شرعی در جایگاه‌ها در نظر گرفته شده است، گفت: 240 دامپزشک با همکاری پرسنل شهرداری موضوعات سلامت شهروندان را پیگیری می‌کنند.

رحیمی با بیان اینکه سالانه یک میلیون راس دام در شهر تهران در ایام‌های مختلف قربانی می‌شوند گفت: از این یک میلیون تعداد بسیار کمی در جایگاه‌های شهرداری ذبح می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی مدیریت شهری جهت عرضه خدمات به صورت رایگان به شهروندان در روز عرفه و عید قربان گفت: هیچ هزینه‌ای را بابت ذبح دام‌ها ااز شهروندان دریافت نمی‌شود و چنانچه دامی مشکل داشته باشد در همان زمان به جایگاه ارجاع و دام جدیدی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهر تهران ادامه داد: با هماهنگی‌‌های شرکت شهربان و نیروی انتظامی در روز عید قربان اقدام به جمع‌آوری دام‌های سرگردان در سطح شهر و هدایت آنها به جایگاه‌های اشاره شده خواهیم کرد.

رحیمی افزود: البته شهرداری تهران نمی‌تواند ورودی را برای ذبح دام‌ها در منازل داشته باشد و در این زمینه باید سایر دستگاه‌ها اقدامات لازم را انجام بدهند.

وی گفت: برهمین اساس شهرداری تهران تکلیفی برای جلوگیری از ذبح دام‌ها در منازل ندارد و امیدواریم با اجرای برنامه‌های فرهنگسازی و تشویق شهروندان در آینده شاهد باشیم که تمام دام‌ها در جایگاه‌ها و مراکز پیش‌بینی شده ذبح شوند.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهر تهران همچنین به درآمد کسب شده از جایگاه‌های موقت و ثابت در خصوص عرضه دام در سطح شهر اشاره کرد و گفت: در این بخش ما بیشتر هزینه می‌کنیم تا درآمد، به طوری که 183 آقل برای عرضه دام در 25 جایگاه در نظر گرفته شده است که شهرداری تهران درآمدی حدود 120 میلیون تومان از این بخش خواهد داشت اما در مقابل حدود یک میلیارد تومان هزینه خواهد کرد.

رحیمی اظهار امیدواری کرد: در آینده نزدیک تعداد جایگاه‌های ثابت عرضه دام در شهر تهران بیشتر شود.

به گزارش تسنیم، در ادامه جلسه صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی شهرداری تهران درباره عرضه دام و کشتار آنها در شهر تصریح کرد: یکی از کارهای خوبی شهرداری در سال‌های اخیر همین موضوع بوده که از دام‌های سرگردان در شهر تهران جلوگیری و آن را ساماندهی کرده است.

وی گفت: این اقدام شهرداری منجر به افزایش سلامت و بهداشت شهروندان بوده و جای تقدیر دارد.

نوری گفت: در این برنامه‌ها هزینه سلامت مقدم‌تر از درآمدزایی حوزه مدیریت شهری محسوب می‌شود.

عضو شورای شهر تهران اظهار امیدواری کرد: در آینده تعداد جایگاه‌های ثابت عرضه در شهر تهران از 3 به 5 جایگاه در شهر تهران افزایش یابد.

700

کد خبر: 831481

وب گردی

وب گردی