مسکو:  تبادل ۱۰۰ میلیاردی با ترکیه در دسترس است

سفیر جدید روسیه در ترکیه با بیان اینکه آنکارا و مسکو برای گسترش تجارت دوجانبه به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال تمایل دارند، تاکید کرد که این هدف قابل دستیابی است و می‌تواند با کمک سرمایه‌گذاری مشترک جهانی تحقق یابد.

به گزارش ایسکانیوز، به نوشته روزنامه حریت،‌ الکسی یرخوف، سفیر جدید روسیه در هشتادوششمین نمایشگاه بین‌المللی ازمیر که روسیه به عنوان یک کشور شریک در آن حضور دارد، از آنکارا به عنوان یک شریک تجاری "مهم" در حوزه‌های متفاوت از جمله بخش ساخت و ساز قدردانی کرد.

یرخوف گفت: فعالیت‌های سرمایه‌گذاری جدی و مهمی برای آنکارا و مسکو در کشورهایمان وجود دارد که تنها به بخش ساخت و ساز محدود نمی‌شود. شرکت‌های بزرگ روسیه از گذشته در اقتصاد ترکیه سرمایه گذاری کرده‌اند و عملکرد شرکت‌های ترکیه‌ای هم در بازار روسیه موفقیت‌آمیز است. تجارت دوجانبه از دهه ۹۰ میلادی آغاز شد و به حدی گسترش یافت که اکنون شامل پروژه‌های زیر ساختی از جمله پروژه گاز طبیعی ترکیه و اولین نیروگاه اتمی ترکیه می‌شود. به رغم رکودی که اکنون در بازارها وجود دارد، افزایش حجم مبادلات به ۱۰۰ میلیارد دلار یک هدف قابل دستیابی است.

مسکو بعد از آنکه ترکیه یک جنگنده روس را به دلیل نقض حریم هوایی‌اش در نوامبر ۲۰۱۵ ساقط کرد، تدابیر تنبیهی بسیاری علیه آنکارا در نظر گرفت که شامل منع واردات محصولات کشاورزی ترکیه و پایان دادن به سفر بدون ویزا برای ترک‌ها می‌شد. از تابستان گذشته، روسیه این محدودیت‌ها را کاهش و ممنوعیت واردات برخی از محصولات ترکیه ای خصوصا مرکبات را کمتر کرده است.

از زمان سفر سوم مه به مسکو، رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین برای از سرگیری تجارت از جمله در بخش غذا و پارچه توافق کردند اما این اقلام گوجه‌فرنگی را شامل نمی‌شود. روسیه اکنون ۸۰ درصد نیاز خود را از بازار داخلی و ۲۰ درصد مابقی را از ایران، جمهوری آذربایجان، مراکش و سایر کشورها تامین می‌کند.

منبع: ایسنا

802

کد خبر: 831504

وب گردی

وب گردی