چین و روسیه: آمریکا و کره جنوبی  بحران کره را تشدید می کنند

چین و روسیه به پرواز موشک کره شمالی از فراز خاک ژاپن واکنش نشان داده و شرایط شبه‌جزیره کره را نگران کننده دانسته‌اند . یک مقام روس هم در این راستا گفته است که تهدید کره شمالی به پرتاب موشک به سوی یک پایگاه آمریکایی در منطقه "بلوف" نبوده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از بی بی سی، ساعاتی پس از انتشار خبر پرواز موشک کره شمالی از فراز خاک ژاپن در روز سه‌شنبه، ۷ شهریور (۲۹ اوت)، هوا چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که وضعیت شبه‌جزیره کره "به نقطه حساس و بحرانی نزدیک شده هر چند هنوز هم فرصت برای از سرگیری مذاکرات صلح از دست نرفته است."

هوا که در نشست خبری روزانه وزارت خارجه چین سخن می‌گفت ،افزود: "امیدواریم طرف‌های مربوطه موضوع کاستن از تشنج موجود در شبه‌جزیره کره و دستیابی به صلح و ثبات در این منطقه را مورد توجه جدی قرار دهند."

سخنگوی وزارت خارجه چین با نادرست خواندن اقدام کره شمالی در پرتاب موشک از فراز خاک ژاپن، ایالات متحده و کره جنوبی را نیز در تشدید بحران در شبه‌جزیره کره مسئول دانست و گفت: "ایالات متحده و کره جنوبی مرتبا به برگزاری مانورهای مشترک نظامی مبادرت ورزیده و به این ترتیب، بر کره شمالی فشار نظامی وارد آورده‌اند."

وی همچنین افزود : "پس از مانورهای مکرر و تشدید دور باطل بحران، آیا این دو کشور احساس می‌کنند که به حل و فصل مسالمت‌آمیز این موضوع نزدیک‌تر شده‌اند؟" وی افزود: "سابقه امر نشان داده است که فشار و تحریم نمی‌تواند معضل کنونی را از اساس حل کند."

روز سه‌شنبه، دولت روسیه نیز شرایط موجود در شبه‌جزیره کره را "بسیار نگران کننده" توصیف کرد. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه به خبرنگاران گفت که "ما شاهد حرکت اوضاع به سوی وخامت بیشتر هستیم و تحولات کلی این منطقه را خطرناک می‌دانیم." وی نیز آمریکا و کره جنوبی را تا حدودی مسئول وخامت اوضاع دانست و گفت که تمرین‌های نظامی مشترک دو کشور که روز ۲۱ اوت آغاز شده "در تحریک کره شمالی به پرتاب موشکی جدید نقشی داشته است."

اشاره ریابکوف به مانور نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی است که با شرکت چند هزار تن از نیروهای ارتش‌ دو کشور روز ۲۱ اوت آغاز شد و دو هفته ادامه خواهد داشت. مقامات کره شمالی این مانور را تمرین عملیات حمله به آن کشور توصیف کرده و "به شدت تحریک‌آمیز" خوانده‌اند.

پیشتر، یک مقام روسی از جدی بودن تهدید موشکی کره شمالی علیه آمریکا سخن گفته بود. به گزارش رویترز، کنستانتین کوساچف، رئیس کمیته امور بین‌المللی شورای فدراسیون - مجلس اعلای پارلمان روسیه - گفته بود که "کره شمالی نشان داده که تهدیدات آن کشور علیه پایگاه نظامی آمریکا در جزیره گوام بلوف نبوده است." چندی پیش، منابع کره شمالی از آمادگی طرحی برای پرتاب موشک به هدفی در ‌آب‌های نزدیک به جزیره گوام، محل یک پایگاه نظامی آمریکایی در منطقه خبر دادند که واکنش تهدیدآمیز رئیس جمهوری آمریکا را در پی آورد. مدتی کوتاه پس از آن، منابع کره شمالی اعلام کردند که رهبر آن کشور هنوز در مورد پرتاب این موشک تصمیمی نگرفته است.

کوساچف گفت که قطعنامه جدید شورای امنیت در مورد تشدید تحریم اقتصادی کره شمالی هم در دستیابی به هدف خود ناکام مانده زیرا "وضعیت کنونی به رودررو شدن کره شمالی و ایالات متحده تبدیل شده است."

802

کد خبر: 831636

وب گردی

وب گردی